کد خبر: ۹۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۰
نوید رییس مایکروسافت برای حضور در ایران بیشتر از آنکه خوشحال کننده باشد؛ دلهره آور است.
نوید رییس مایکروسافت برای حضور در ایران بیشتر از آنکه خوشحال کننده باشد؛ دلهره آور است.

ورود نمایندگی رسمی برخی نرم افزارها چقدر خرج روی دست هر کامپیوتر شخصی می گذارد!

در هفته ای که گذشت، گفت و گوی مفصل مدیرعامل مایکروسافت با وب سایت «Business Insider» منتشر شد که به تازگی سایت ها و خبرگزاری های ایرانی یک قسمت مهم از این گفت و گو (حداقل برای ما ایرانی ها) را کشف کرده اند. در لا به لای این گفت و گو، «ساتیا نادلا» مدیر عامل مایکروسافت ناگهان به حضور این شرکت در کشورهای در حال توسعه اشاره می کند و مشخصا از کوبا و ایران نام می برد. او در این بخش می گوید: « اخیرا اقدامات زیادی برای حضور در کشورهای در حال توسعه انجام داده ایم. در ماه های اخیر ما ایمیل های زیادی از مردم کوبا دریافت کرده ایم که درخواست می کردند شرکت ما در آن کشور حضور پیدا کند. مثلا در یکی از این ایمیل ها فردی گفته بود من توزیع کننده ویندوز در این کشور هستم و در این جا جامعه بزرگی از کاربران ویندوز حضور دارند. ما سرورهای بی شماری داریم که همگی از ویندوز استفاده می کنند. من حالا می خواهم به شما متصل شوم.» مدیرعامل مایکروسافت در ادامه صحبت های خودش بدون آن که سوال کننده از او سوالی مطرح کند، ناگهان بحث را به سوی ایران می برد و می گوید: «از سوی دیگر من تغییرات مشابهی را که با سرعت زیاد در حال صورت گرفتن است، در ایران می بینم. ایران یک کشور کاملا بر مبنای ویندوز است که همه اداره های این کشور هم از برنامه آفیس استفاده می کنند. در یک ایمیل از سوی یک فرد ایرانی به ما گفته شده بود: ما واقعا به حضور افراد شما در این جا نیاز داریم.» شاید شما هم جزو آن دسته از خوانندگان باشید که با خواندن این خبر خوشحال شده باشید و از آن حالا برای حضور نرم افزاری رایانه ای لحظه شماری می کنید اما بگذارید کمی با یک دیگر رو راست باشیم! ما ایرانی ها که تا به حال عادت کرده ایم همه نرم افرازی رایانه ای را به صورت رایگان دریافت کنیم و بسیاری از افراد مقیم خارج از کشور ایران را به عنوان «بهشت نرم افزاری» یاد می کنند، تصورش هم حتی سخت است که قرار باشد بابت همه نرم افزاهای روزمره مان هزینه پراخت کنیم. هزینه هایی که حتی گاهی تا یک میلیون تومان هم می رسد و در این صورت مسلما زندگی برای خیلی از ما سخت خواهد شد! این موضوع یک طرف ماجراست. اگر شرکت مایکروسافت بخواهد قوانین سخت گیرانه کپی رایت در آمریکا و اروپا را نیز در ایران اجرایی کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تا به حال چگونه زندگی می کردیم؟!
پاسخ به این سوال ساده است. در حال حاضر کاربران تمامی نرم افزارهای مورد نیاز رایانه ای خود را از دو راه تهیه می کنند. آن دسته از کاربرانی که حوصله وب گردی ندارند، ترجیحا می دهند همه نرم افزارها را از طریق پچکیج هایی که شرکت های ایرانی جمع آوری کرده اند، تهیه کنند. چند شرکت ایرانی وجود دارند که زحمت کشیده اند و قفل همه نرم افزاهای ممکن را شکسته و آن ها را با کم ترین قیمت به فروش می رسانند. یک نقض کپی رایت تمام عیار و البته شیرین برای ما! دسته دوم کاربران که حرفه ای تر هستند ترجیح می دهند آن هزینه برای خرید پکیج ها را هم ندهند و این نرم افزاها را به صورت رایگان و قفل شکسته از سایت های ایرانی دانلود کنند. در دنیای مجازی ایرانی ها با کمی تلاش می توانند هر نرم افزاری را به صورت رایگان و کرک قابل قبول(!) دانلود کنند!

وقتی اریژینال ها آمدند
از حدود ۵، ۶ سال پیش بود که برخی نرم افزارها مانند آنتی ویروس ها، راه های شکستن قفل خود را سخت تر و سخت تر کردند تا جایی که تعدادی از شرکت ها تصمیم گرفتند که به عنوان واسطه به فروش این دسته از محصولات بپردازند. البته در این میان کلاه برداری های زیادی هم صورت می گرفت و در برخی مواقع کاربران متوجه می شدند برنامه و یا سریال نامبر فروخته شده به آن ها جعلی است. اما شرکت هایی که نرم افزار و یا سریال نامبرهای اریژینال را به فروش می رسانند، معمولا راه های فراری ایجاد کرده اند که بتوانند با قیمت پایین از قیمت جهانی محصولات خود را به فروش برسانند. یکی از راه های فرار را خود شرکت های اصلی برای کشورهایی که در آن قوانین کپی رایت رعایت نمی شود، به وجود آمده اند. آن ها برای برخی کشورهای خاورمیانه، روسیه، چین و… نسخه هایی با قیمت بسیار پایین تر تهیه کرده اند که تفاوت آنچنانی با نسخه اصلی هم ندارد. راه فرار دوم طبق معمول توسط شرکت های ایرانی ایجاد شده است. بسیاری از این نرم افزارها، تعداد کاربران استفاده کننده از آن را مشخص می کنند و به ازای بالا انتخاب تعداد کاربران بیشتر در زمان خرید، قیمت خود را کاهش می دهند. شرکت های ایرانی معمولا نرم افزارها را با بیشترین کاربر ممکن خریداری کرده و سپس هر سریال نامبر را به یک نفر می فروشند! در واقع این اقدام هم برای شرکت واسطه سود دارد و هم برای خریدار.

داستان دوستی ویندوز
مایکروسافت و ویندوز اصولا از همان ابتدا رابطه خوبی با ایرانی های داشتند و در حالی که به راحتی می تواستند دسترسی ایرانی به ویندوزهای تقلبی را محدود کنند اما از انجام آن خودداری کردند. فقط در بازه زمان کوتاهی ناگهان ایرانی ها نتوانستند برخی ورژن های ویندوز XP و vista را به روز رسانی کنند. در همان زمان ویندوز حتی اعلامیه هایی را نیز منتشر کرد که از این به بعد سختگیری ها بیشتر خواهد شد. هیچ کس اما نفهمید چه اتفاقی افتاد که پس از زمان کوتاهی مایکروسافت از مواضع خود کوتاه آمد و همه دسترسی ایرانی به ویندوزهای تقلبی آزاد شد. برخی کارشناسان این موضوع را جزو برنامه و آینده نگری مایکروسافت برای تسخیر بازار ایران می دانستند و عده دیگری اعتقاد داشتند مایکروسافت کلان تر به موضوع نگاه می کند و با وجود جامعه بازی و نرم افزای مانند «لومیا»، «ایکس باکس» و… که ویندوز به وجود آورده است، تمرکز خود را بر روی آن ها گذاشته است.

قیمت اریژینال ها چند است؟
برای اطلاع از قیمت دقیق و اصلی نرم افزارها کافی است به سایت آن ها سری بزنید تا با مشاهده قیمت ها برق سه فاز از سرتان بپرد! آن وقت است که متوجه می شوید منظور از نقض شیرین قوانین کپی رعایت چیست! ویندوز ۱۰ در حال حاضر به توجه به ورژن های مختلف آن از ۱۲۰ تا ۲۰۰ دلار (۴۲۰ تا ۷۰۰ هزار تومان) قیمت دارد. در حال حاضر سریال نامبر اریژینال این ویندوز در ایران بین ۱۳۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. برنامه Office که یکی از پرطرفدارترین برنامه مورد استفاده ایرانی ها است، در سایت مایکروسافت بین ۷۰ تا ۱۵۰ دلار (۲۴۵ تا ۵۲۵ هزار تومان) قیمت دارد و در ایران نسخه اریژینال آن بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می رسد. همان برنامه ای که مدیر مایکروسافت نیز در گفت و گوی خود گفته که تمام ادارات ایرانی از این برنامه استفاده می کنند. برنامه های پرطرفدار دیگر مانند Adob Reader بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار، Indisine و Photoshop بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار، آنتی ویروس های مختلف بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ دلار به فروش می رسد. حالا تصور کنید اگر قرار باشد همین چند برنامه ساده که معمولا بر روی هر سیستم کاربر ایرانی قرار دارد، به صورت اریژینال تهیه شود، چه هزینه ای را برای خرید آن صرف کنیم. پس بهتر است ضمن احترام به قوانین کپی رایت، از آن ها درخواست کنیم در همان خاک خودشان باقی بمانند!

یک روایت از نقض کپی رایت در کانادا
هر کشوری که تحت قوانین کپی رایت قرار دارد، ملزم به اجرای آن ها است. «وحید علی زاده» که ساکن شهر تورنتور است، در این مورد خاطره جالبی تعریف می کند و می گوید: «در زمانی که به کانادا مهاجرت کردیم از قوانین کپی رایت اطلاعی نداشتیم و لب تاپ خود را با ویندوز تقلبی همراه خودمان آوردیم. دقیقا یک هفته بعد پلیس این کشور به خانه ما آمد و اعلام کرد به دلیل نقض قوانین کپی رایت بازداشت هستم! من هم از همه جا بی خبر به اداره پلیس آن جا رفتم و شرایط خود را توضیح دادم. آن ها پس از آنکه متوجه شدند ایرانی هستم تنها با گرفتن یک تعهد که دیگر از محصولات اریژینال استفاده خواهم کرد، من را آزاد کردند. پس از این ماجرا دلیل آزادی خود را پرسیدم که آن ها در جواب گفتند تقریبا همه ایرانی هایی که تازه به این کشور مهاجرت می کنند، دارای ویندوز تقلبی هستند و بدون اطلاع از قوانین کپی رایت و طبق عادت، اقدام به استفاده از آن می کنند. بنابراین تعداد ایرانی هایی که دچار این مشکل شده اند به اندازه ای بالا رفته که پلیس کانادا برای ایرانی ها در دفعه اول، با گرفتن یک تعهد ساده آن ها را آزاد می کند!»

منبع : هفت صبح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین