|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۹۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
زيباكلام هم به درستي به اين موضوع اشاره داشته و گفته است: «تنها ابر سياهي كه در آسمان موفقيت روحاني در دور دوم وجود دارد مساله اقتصاد است.
«شوراي نگهبان دليلي براي ردصلاحيتم ندارد» اينجا ماجراي دم خروس و ... پيش مي‌آيد. از يك سو جوانفكر مشاور رسانه ای رئیس جمهور سابق است كه تاكيد دارد او برنامه‌اي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ ندارد و از سوي ديگرمنتشر می‌شود که خود او از نداشتن دليل براي ردصلاحيتش سخن مي‌گويد كه اين موضع سبب مي‌شود اين سوال در ذهن شكل بگيرد كه اگر تمايلي براي حضور در انتخابات ندارد پس از چه رو چنين سخنانی از قول ایشان منتشر می‌شود و دفترش هم سکوت می‌کند. هر چند تناقض و پيچيدگي از ويژگي‌هاي طيف منتسب به احمدي‌نژاد است اما همين رويه سبب انتشار شايعات زيادي درباره او مي‌شود. حتي اگر احمدي‌نژاد مطابق آنچه «پايش» نوشته، انتشار اين گمانه زني‌ها را «خبرسازي» و «عمليات رواني» مخالفان براي نااميد كردن طرفدارانش عنوان كرده و گفته كه «واقعا چه دليلي دارد كه شوراي نگهبان بنده را رد كند؟» چرا مدتی است نزدیکان او در مسير تخريب دولت روحاني گام برمي‌دارند؟ از يك سو وعده يارانه ۲۵۰ هزار توماني مي‌دهند و پس از بر هم زدن فضا آن را تكذيب مي‌كند و از سوي ديگر پدر دامادش كه روزي از منتقدين شديد او بود به يك‌باره لباس حامي بر تن مي‌كند و در شبكه‌هاي مجازي در وصف بازگشت احمدي‌نژاد به نگارش مطلب مي‌پردازند.

«اقتصاد» شعار اقتصادي بازگشت؟

البته برخي بر اين باور هستند كه شعارهاي اقتصادي برگ برنده كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ خواهد بود كه نشانه‌هاي آن را از مدتي پيش مي‌شد مشاهده كرد. همان انتقادات اقتصادي و در عين حال مطرح كردن موضوع يارانه ۲۵۰ هزار توماني نشان از برنامه كانديداي طيف احمدي‌نژاد براي سال ۹۶ دارد. زيباكلام هم به درستي به اين موضوع اشاره داشته و گفته است: «تنها ابر سياهي كه در آسمان موفقيت روحاني در دور دوم وجود دارد مساله اقتصاد است. ركود همچنان سنگيني مي‌كند و بسياري از انبارهاي واحدهاي خصوصي و دولتي پر از كالا است بدون آنكه مشتري براي آنها باشد. همچنين با جمعيت جوان بيكار بالاي ۸ ميليون نفر دست و پنجه نرم مي‌كنيم و علائمي نمي‌بينيم كه نشان دهد در سال ۹۵ جهش اقتصادي اتفاق خواهد افتاد. » وي افزوده بود كه «لذا شايد بتوان گفت تنها تهديد براي روحاني تداوم وضع كنوني اقتصاد است. البته نبايد فراموش كنيم كه اصولگرايان و به ويژه جريان وابسته به احمدي‌نژاد تلاش خواهند كرد از عدم پيشرفت اقتصادي حداكثر بهره‌برداري را بكنند و ترديد را در دل راي‌دهندگان بالقوه به روحاني به وجود آورند كه روحاني اگرچه در سياست خارجي موفق بوده اما در اقتصاد داخلي نتوانسته گام‌هاي بلندي بردارد. »زیباکلام ادمه می‌دهدکه می‌توان گفت با تداوم وضعیت کنونی اقتصاد، تنها فردی که می‌تواند روحانی را مورد چالش قرار دهد احمدی‌نژاد است و از این منظر تصمیم برای اصولگرایان دشوار و سرنوشت‌ساز خواهد بود. قدرت برای اصولگرایان مانند عسل، شیرین است و بین شیرینی قدرت و عدم انتخاب احمدی‌نژاد، آنها شیرینی قدرت را انتخاب می‌کنند و غرور خود را زیر پا خواهند گذاشت و سراغ وی خواهند رفت؛ چون با انتخابات هفتم اسفند متوجه شده‌اند که نمی‌توانند در انتخابات ۹۶ پیروز شوند. احمدی‌نژاد در میان اقشار و لایه های متوسط به پایین جامعه و افراد روستایی و سنتی از محبوبیت کاریزماتیک برخوردار است. خیلی از اصولگرایان هم حاضر نشدند احمدی‌نژاد را محکوم کنند و به طور مثال جبهه پایداری خیلی راحت پشت سر احمدی‌نژاد قرار خواهد گرفت. اگرچه من معتقدم احمدی‌نژاد همین الان حداقل ۱۰ میلیون رای دارد اما این ۱۰ میلیون نفر فقط به احمدی‌نژاد رای می‌دهند و حاضر نیستند به فردی حتی شبیه او رای بدهند.

راي دارد؟

اما آيا احمدي‌نژاد در بازگشت احتمالي به انتخابات رياست‌جمهوري داراي راي هست؟ از شواهد چنين بر مي‌آيد كه او شانس دارد. هرچند به عنوان نمونه در ۱۷ فروردين در پي انتشار خبر سفر محمود احمدي‌نژاد (رئيس سابق دولت) به شهرستان آمل، جمعي از مردم مازندران با تشكيل كمپيني به نام سال‌هاي سخت احمدي‌نژادي را فراموش نمي‌كنيم و امضاي يك بيانيه مراتب اعتراض خود را به مديريت ۸ساله وي و همكارانش در دستگاه اجرايي اعلام كرده و مراتب نگراني و هشدار خود را نسبت به خطر بازگشت پوپوليسم ابراز نمودند. بنابر آخرين گزارش‌ها اين بيانيه تاكنون به امضاي صدها نفر از شهروندان مازندراني رسيده است كه سايت دولت بهار (از همفكران جريان خاص دولت سابق) امضا‌كنندگان را از مفسدين اخلاقي و مسافران «پاتايا» قلمداد کرده است.

ماجراي نام احمدي‌نژاد در «پاناما»

در حدود ۵/۱۱ ميليون سند افشا شده پول‌شويي، كه به «اسناد پاناما» شهرت يافته، اسامي تعداد قابل‌توجهي از بلندپايگان سياسي جهان، از جمله پدر ديويد كامرون نخست‌وزير بريتانيا و شش عضو مجلس لردهاي بريتانيا و چهره‌هايي مانند ملك سلمان سعودي و وليعهدش محمد بن نايف و امير ابوظبي و اعضاي خاندان آل‌ثاني قطر و پوروشنكو، رئيس‌جمهوري اوكراين، و نخست‌وزير ايسلند و خانواده علي‌اوف و نواز شريف و ژروم كائوزاك، وزير سابق بودجه فرانسه ذكر شده است. با اين حال هيچ يك از رسانه‌هاي سرشناس غربي، از جمله دو روزنامه گاردين بريتانيا و هاآرتص اسرائيل، كه در پروژه پردازش و انتشار «اسناد پاناما» مشاركت داشته‌اند، نامي از چهره‌هاي ايراني نبرده‌اند.مهر نوشت: ماجراي نام احمدي‌نژاد در «اسناد پاناما» از بخش فارسي دويچه‌وله شروع و به وسعت تكثير شد. اما در ميان امير پايور خبرنگار BBC نوشته: «سند را ديدم. موساك فونسكا «فرض» را براين گذاشته چون احمدى نژاد رئيس‌جمهور است پس مالك نهايى شركت دولتى پتروپارس است! » در ميان اسنادي كه تاكنون منتشر شده تاكنون نامي از ايران مطرح نيست و در اين اسناد فقط مدعي هستند كه ۲۳ نفر به خاطر حمايت از كره شمالي، زيمباوه، روسيه، ايران و سوريه از اين كانال براي پولشويي استفاده مي‌كردند. ولي هنوز اشاره‌اي نشده است كه كه اين افراد همگي ايراني بودند. از طرفي نگاهي به نقشه منتشر شده درباره پراكندگي فساد در كشورهاي مختلف در اسناد پاناما نشان مي‌دهد كه ايران يكي از كشورهايي است كه كم‌ترين ارجاع را در اين اسناد دارد. با اين حال شفاف‌تر شدن ماجراي حضور احمدي‌نژاد در اين فهرست نيازمند آن است كه همه اسناد ادعايي از سوي دست اندركاران اين پروژه منتشر شود.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین