|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۱
کد خبر: ۹۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
آن فرآیندی که در انتخابات تهران رخ داد در مجلس خودنمایی خواهد کرد. اصلاح‌طلب‌ها، اعتدالیون و حامیان دولت و نزدیکان آقای لاریجانی با یک لیست آمدند.
عضو فراکسیون رهروان ولایت معتقد است که به هیچ وجه امکان ندارد لاریجانی با کمیته هفت نفره پیوند بخورد و اشتباه است که او وارد جریان‌ های اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی شود.

 اصولگراها برای ساماندهی این جریان در مجلس دهم کمیته هفت نفره‌ای شامل حاجی بابایی، امیرآبادی، زاهدی، سالک، قاضی‌زاده هاشمی، مصری و نقوی حسینی را شکل داده‌اند و این کمیته تلاش می‌کند با جذب رئیس مجلس نهم و جلوگیری از تشکیل فراکسیون سوم در مجلس دهم، فراکسیون اکثریت در مجلس دهم را از آن خود کند. این کمیته قرار بود امروز با علی لاریجانی جلسه داشته باشد بلکه بتوانند نظر مساعد او برای حضور در فراکسیون اصولگرایان را جلب کنند اما این دیدار محقق نشد. نقوی حسینی، سخنگوی کمیته می‌گوید لاریجانی مجبور شده برای جلسه مهمی ساختمان پارلمان را ترک کند اما منابع نزدیک به دفتر لاریجانی معتقد هستند که اساسا چنین جلسه‌ای هماهنگ نشده بود. فارغ از نفس برگزاری جلسه، نتیجه برگزاری چنین جلسه‌ای چه خواهد بود؟ آیا لاریجانی به جمع کسانی برمی‌گردد که حاضر نشدند در جریان انتخابات از او حمایت کنند. برای بررسی جناح‌بندی‌ها در مجلس دهم و نقش اصولگرایان و علی لاریجانی با عباسعلی منصوری آرانی، نماینده مردم کاشان در مجلس نهم و از اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همکلام شدیم:

کمیته هفت نفره اصولگراها تلاش می‌کنند تا با نزدیک شدن به آقای لاریجانی در مجلس دهم تنها دو فراکسیون اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها شکل بگیرد. اما همین افراد در انتخابات از لاریجانی حمایت نکردند. آقای مطهری نیز جمله‌ای دارد که می‌گوید امکان ندارد لاریجانی با کسانی که در 22 بهمن به او مهر پرتاب کردند، زیر یک چتر قرار نمی گیرد. فکر می‌کنید آقای لاریجانی به آنها جواب مثبت خواهد داد؟

ابتدا باید جریان‌هایی که به مجلس دهم راه یافته‌اند را بررسی کنیم. آنها فقط اصولگرا و اصلاح‌طلب نیستند و گروهی به نام مستقل‌ها و معتدل‌ها نیز به مجلس راه یافته‌اند. به نظر من به سود جریان اصولگرایی است که تنها دو فراکسیون در مجلس باشند، چراکه اگر تنها دو فراکسیون در مجلس باشد، وقتی نمایندگان مستقل به مجلس می‌آیند ترجیح می‌دهند جذب فراکسیون اصولگرا شوند. با توجه به شرایطی که در کشور به‌صورت عمومی و همچنین حوزه‌های انتخابیه وجود دارد، اینکه کسی بگوید اصلاح‌طلب است، هزینه دارد و به همین دلیل مستقل‌ها به سمت اصولگرایان سوق پیدا می‌کند.

و در این شرایط اصولگرایان، فراکسیون اکثریت خواهند بود؟

بله. در این شرایط اکثریت می‌شوند. اما فکر می‌کنم این اتفاق نخواهد افتاد. یک فراکسیون اصولگرا، یک فراکسیون اصلاح‌طلب و یک فراکسیون اعتدالی‌ها و مستقلین خواهند بود. این شرایط به نفع اصلاح‌طلب‌ها رقم خواهد خورد چراکه فراکسیون اعتدالیون و مستقلها به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک خواهد شد.

اگر مذاکرات کمیته هفت نفره به نتیجه نرسد، سیاست جایگزین اصولگراها چه باید باشد تا در مجلس دهم دست بالا را داشته باشد؟

همینکه اصولگراها کاندیدایی معرفی نکرده‌اند نشان می‌دهد پذیرفته‌اند که در اقلیت هستند. من فکر نمی‌کنم اصولگرایان بتوانند قدرت مطلق را داشته باشند و شواهدش کاملا مشهود است. البته رئیس مجلس می‌تواند در این زمینه تعیین کننده باشد، اگر جریان اعتدالی و اصلاح‌طلب با آقای لاریجانی کنار بیایند و ایشان رئیس مجلس دهم شود، اصولگرا هم به آقای لاریجانی رای خواهند داد. اما اگر آقای عارف رئیس شود به این معناست که اعتدالیون و اصلاح‌طلب‌ها در کنار ایشان مانده‎اند که من احتمال این اتفاق را خیلی قوی نمی‌بینم.

نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری چندان هماهنگ با سایر اصولگرایان حرکت نمی‌کنند. این احتمال را می‌دهید که ممکن است آنها کاندیدای مستقلی برای ریاست مطرح کنند؟

آنها هم تعدادشان نسبت به دوره قبل کمتر است و مهمتر اینکه چهره‌های شاخص جبهه پایداری وارد مجلس نشده‌اند بلکه افراد تازه واردی هستند که سخت می‌توانند خودشان را پیدا کنند.

نزدیکان جبهه با رایزنی کمیته هفت نفره با علی لاریجانی چندان موافق نیستند و ایشان را خارج از دایره اصولگرایی می‌دانند. تجربه عملکرد این جبهه در انتخابات دوره‌های مختلف نیز معمولا به شکاف در بین اصولگراها منجر شده، فکر می‌کنید در این مورد، به خواسته سایرین تن دهند یا باز هم ساز جدایی بزنند؟

ژنرال‌های پایداری به مجلس نیامده‌اند، تنها سربازان این جبهه در مجلس دهم حضور خواهند داشت و در عمل نمی‌توانند در مجلس تاثیر ویژه‌ای بگذارند. در کل اصولگرایان نیز تعدادشان نسبت به مجلس نهم کمتر شده است بنابراین آنها هم چندان تاثیرگذار نخواهند بود. از آن طرف تعداد اصلاح‌طلب‌ها نیز آنقدر زیاد نیست که بتوانند تغییرات عمده در مجلس ایجاد کنند اما مستقلین بسیار تاثیرگذار خواهند و هر دو جناح اصولگرای معتدل و اصلاح‌طلب معتدل را می‌توانند به خودشان جذب کنند بنابراین من فکر می‌کنم آقای لاریجانی هیچگونه موضعی نگیرد و نه زیرمجموعه اصولگراها شود و نه زیرمجموعه اصلاح‌طلب‌ها و خودش را به عنوان یک شخصیت فراجناحی معرفی کند.

در این شرایط به نظر شما فراکسیون رهروان باقی خواهد ماند و مستقل‌ها و معتدل‌ها در فراکسیون رهروان تعریف می‌شوند؟

آقای لاریجانی باید به‌گونه‌ای این نقش را ایفا کند که خودش مطرح نشود. قبلا به عنوان رئیس فکری فراکسیون رهروان حضور داشت اما اکنون شرایط متفاوت شده است. در دوره قبل هم اصلاح‌طلب‌ها و هم اصولگرایان معتدل در فراکسیون رهروان حضور داشتند اما الان تعداد اصلاح‌طلب‌ها بیشتر شده و بعید است وارد رهروان شوند و ورود اصولگرایان به فراکسیون رهروان نیز سخت خواهد شد. بیشتر جناح اعتدالی و مستقلین در این فراکسیون عضو خواهند شد. همچنان رهبر فکری آنها آقای لاریجانی خواهد بود اما خود ایشان وارد فراکسیون نمی شود و باز هم آقای جلالی و شاید آقای مطهری نقش رهبری را بازی خواهند کرد. این ترکیب بیشتر نزدیک به دولت خواهد بود و می‌تواند در شرایط گوناگون رای اصلاح‌طلب‌ها را به سبد خود بریزد.

آن فرآیندی که در انتخابات تهران رخ داد در مجلس خودنمایی خواهد کرد. اصلاح‌طلب‌ها، اعتدالیون و حامیان دولت و نزدیکان آقای لاریجانی با یک لیست آمدند. بنابراین اگر فراکسیون رهروان در مجلس دهم شکل بگیرد، دیگر عنوان اصولگرا نخواهد داشت. یعنی بدون اعلام عنوان اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و حتی اعتدالی به نام رهروان قناعت خواهد کرد و شاید حتی اسم دیگری را انتخاب کنند. تاکید می‌کنم که حتی عنوان اعتدالی نیز نمی‌گیرد چون آقای لاریجانی می‌خواهد وجه مستقل خودش را داشته باشد. یعنی عنوان چهارمی را انتخاب کرده و لاریجانی رهبر جریان چهارمی در مجلس خواهد شد که از سه جریان پیشین در آن عضویت خواهند داشت. مشی فکری اصلی این جریان همان شورای مرکزی رهروان خواهد بود به ویژه در دل آن فراکسیون دولت خواهد بود.

این فراکسیون، فراکسیون اکثریت مجلس می‌شود؟

بله. فراکسیون آقای لاریجانی قدرتمندترین فراکسیون خواهد شد.

اگر آقای لاریجانی رئیس مجلس نشود، شرایط چگونه خواهد شد؟

در هر شرایطی این فراکسیون شکل می‌گیرد و اکثریت خواهد بود ولیکن برداشت من این است که در یک ماه بعد از انتخابات دهم اردیبهشت شاهد چهار نشست خواهیم بود، جبهه اصلاح‌طلب، جبهه اصولگرا، جبهه اعتدالی‌ها و نزدیکان دولت و جبهه ، آقای لاریجانی نشست خواهند داشت که البته در چهارمی خود آقای لاریجانی حضور نخواهد داشت و ممکن است آقای مطهری با عنوان صدای ملت وارد شود.

پس برآورد کلی شما این است که آقای لاریجانی با کمیته هفت نفره به نتیجه نمی‌رسد؟

به هیچ وجه امکان ندارد با این افراد پیوند بخورد که اگر این کار را بکند جایگاهش تحت تاثیر این تصمیم قرار می‌گیرد  و اشتباه است که او وارد جریان‌ های اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی شود. حتما باید خودش را فراجناحی نشان دهد. در این حرف شک نکنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین