کد خبر: ۹۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
یعقوبی با اشاره به وجود برخی مسائل در حوزه تبادلات ارزی افزود: در این حوزه ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس اقدامات بعدی انجام شود.
حاشیه‌های اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه جهانی سوئیفت همچنان ادامه دارد؛ ماجراهایی که دیگر رنگ و بوی اقتصادی‌اش کمتر از بعد سیاسی و جناحی آن شده است. در ماه‌های اخیر، این حوزه با خبررسانی و شایعه‌های فراوانی روبه‌رو شد و حالا با مواضع صریح بانک مرکزی، ادامه شایعه‌ها اندکی تامل‌برانگیز شده است. در این حوزه، عده‌ای خاص مصرانه اعلام می‌کنند که سوئیفت (SWIFT: جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) پس از لغو تحریم‌های ایران و اجرای برجام هنوز باز نشده، اما به شهادت خبرنگاران بازدیدکننده، آنچه درواقع رخ داده چیز دیگری است. به گفته مسئولان ارشد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بلافاصله پس از اجرای برجام ارتباط گذشته ایران با این شبکه مهم بین بانکی باز و در عمل رفع تحریم‌ها از همین منظر مهم آغاز شد. حال با وجود این وقایع، حاشیه‌هایی در هفته‌های اخیر از سوی برخی رسانه‌های منتقد دولت و سیاسیون فعال در حوزه اقتصاد ساخته و پرداخته ‌شد که روز گذشته به آنها پاسخی جدی داده شد. ماجرا از این قرار است که عده‌ای خاص، مدتی است که در رسانه‌های همسوی خود اقدام به انتشار اخباری می‌کنند که آدرس نا‌درستی در این حوزه مخابره می‌کند. با تشدید انتقادها به برجام و ادعای برقرار نشدن روابط بانکی ایران با دنیا، چند روز قبل عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این درخواست را از بانک مرکزی مطرح کرد که خبرنگاران رسانه‌ها را به اتاق سوئیفت در بانک مرکزی ببرد تا مشخص شود چه کسی درست می‌گوید. بر همین اساس روز گذشته با دعوت بانک مرکزی خبرنگاران رسانه‌ها (از جمله خبرنگار «شهروند») به اتاق سوئیفت بانک مرکزی رفتند تا مشاهدات واقعی خود را برای مردم مخابره کنند. اتاق سوئیفت بانک مرکزی در طبقه چهارم برج میرداماد محلی بود که دیروز مورد بازدید قرار گرفت و حتی مسئولان بانک مرکزی برای اثبات ماجرا، یک نمونه فعالیت را هم برای خبرنگاران به صورت برخط (آنلاین) انجام دادند تا معلوم شود که ادعای حاشیه‌سازان محلی از اعراب نداشته و اغراضی دیگر ورای این ماجراست.

‌در جریان بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت، یک درخواست از بانک مرکزی ایران به ‌هالک بانک ترکیه ارسال شد و یک ارتباط سوئیفتی دیگر میان بانک مرکزی ایران با یک بانک کره‌ای به تاریخ ٣٠ مارس برای خبرنگاران تشریح شد.حسین یعقوبی، رئیس گروه کاربران سوئیفت کشوری؛ محمود زیبایی، رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت و کسرایی‌پور مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی کسانی بودند که در کنار مسئولان روابط عمومی بانک مرکزی با خبرنگاران این تور خبری را برگزار کردند. در ادامه مشروحی از گفته‌های مسئولان مربوطه را به روایت «شهروند» می‌خوانید:


کارکرد سوئیفت را باید توضیح داد


یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در ابتدای بازدید خبرنگاران، توضیحاتی درباره چگونگی پیام‌رسانی سوئیفت در بانک مرکزی داد و با اشاره به اطلاع‌رسانی ناقص در ماه‌های اخیر گفت: در برخی از رسانه‌ها به دلیل ناآگاهی از موارد مربوط به ضوابط کارگزاری بانکی با زیرمجموعه‌ها، این روابط کارگزاری با سوئیفت اشتباه گرفته می‌شود.وی با بیان این‌که باید برای مردم درست ماجرا باز شود، ادامه داد: سوئیفت یک سیستم جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که همانند تلفن و تلکس کارایی دارد و در اختیار بانک‌ها برای انجام روابط مالی در شبکه بین‌الملل قرار می‌گیرد. سوئیفت تنها کار مخابره را انجام می‌دهد و در همین حال ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد شود و سپس از سوئیفت استفاده کرد. وی تاکید کرد که باید بحث سوئیفت و روابط کارگزاری بانک‌ها را کاملا از یکدیگر جدا کرد و این‌که برخی اعلام می‌کنند چرا با وجود برقراری سوئیفت نمی‌توان تمام عملیات ارزی را انجام داد، به نظر می‌رسد نگاه حرفه‌ای نیست.وی گفت: مگر در جریان تحریم، سوئیفت کاملا قطع و روابط برقرار نبود؟ این درحالی است که روابط وجود داشت، اما بسیار سخت و پرهزینه، پس باید عملا بحث سوئیفت و روابط کارگزاری، ال‌سی و سایر موارد مربوطه را از یکدیگر جدا کرد.او اظهار کرد: فعالان اقتصادی نمی‌توانند به صورت مستقیم سوئیفت برقرار کنند بلکه فعالان اقتصادی به بخش مربوطه یعنی شعبات ارزی بانک‌ها مراجعه می‌کنند و براساس ثبت سفارش خود درخواست باز شدن اعتبار را به بانک می‌دهند.


سوئیفت از لحظه اجرای برجام باز است


یعقوبی با اشاره به این‌که در متن برجام تصویب شد که پس از اجرای همه فعالیت‌های بانکی بین‌المللی، استفاده از ابزارهایی همانند سوئیفت امکان‌پذیر باشد، تاکید کرد که سوئیفت جزو نخستین نتایج و آثار مثبت برجام بود.وی با اشاره به این‌که ابهام‌ها در این‌باره خیلی ساده قابل رفع است، ادامه داد: کسانی که ابهام مطرح می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت اصلی سوئیفت به آدرس swift.com به‌سادگی آمار برخط ٢٩ بانک ایرانی متصل به این شبکه را ببینند.وی افزود: بانک مرکزی تلاش دارد استفاده از این پیام‌رسان را برای دو، سه بانک قرار گرفته در فهرست تحریم محقق سازد.

کارگزاری‌ها مشکل دارند

یعقوبی با اشاره به وجود برخی مسائل در حوزه تبادلات ارزی افزود: در این حوزه ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس اقدامات بعدی انجام شود. بانکی که خواستار فعالیت در عرصه بین‌الملل است، ابتدا باید با مطالعه و سپس جمع‌بندی، بانک‌ها را برای برقراری روابط کارگزاری انتخاب کند و بعد از ایجاد این روابط، فعالیت را به مرحله اجرا دربیاورد.وی ادامه داد: با نگاه اجمالی به ایجاد روابط کارگزاری، موفقیت بانک‌ها در این زمینه قابل مشاهده است. براساس گزارش‌ها حتی در برخی از حوزه‌ها ضوابط کارگزاری با بانک‌هایی ایجاد شده که پیش از تحریم نیز با آنها ارتباطی نداشته‌ایم.
رشد ٣٠ برابری کارگزاری‌ها رئیس گروه کاربران سوئیفت کشوری با اشاره به رشد حداقل ٣٠ برابری روابط کارگزاری‌های بین‌المللی در پساتحریم، خبر داد: اکنون ٣٠٠ رابطه کارگزاری با شبکه بانکی بین‌المللی برقرار شده است و این درحالی است که این رقم در زمان تحریم شاید به اندازه تعداد انگشتان دست‌ها و زیر ١٠ بود.او با اشاره به این نکته که هدف بانک مرکزی در این دوران توسعه روابط کارگزاری بانک‌ها است، تاکید کرد: در قالب اعداد و ارقام می‌توان ثابت کرد که هزینه‌های تبادل مالی در اجرای برجام کاهش محسوسی داشته است و بانک‌های ما در این بخش خوب عمل کرده‌اند.وی افزود: درحال حاضر روابطی ایجاد شده است که در گذشته با بانک‌های دنیا وجود نداشت و این گشایش‌ها محصول کار بانک مرکزی و بانک‌های کشور است که در پساتحریم رخ داده است.مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی گفت: در جریان تحریم روابط کارگزاری به صورت کامل وجود نداشت و نقل‌وانتقالات با هزینه بالا انجام می‌شد. هم‌اکنون دو، سه بانکی که در فهرست تحریم قرار دارند، به سوئیفت متصل نیستند و بقیه بانک‌ها این سیستم پیام‌رسان را دارند.

باز شدن حساب بانک مرکزی در کشورها

رئیس گروه کاربران سوئیفت کشور با تاکید بر این‌که مسائل و امور بانکی بین‌المللی در ادبیات استاندارد به صورت محرمانه است و در هیچ جای دنیا روابط بانکی اعلام نمی‌شود، گفت: با توجه به این‌که در شرایط حساس هستیم، مثالی در این مورد اعلام می‌شود، بر همین اساس حساب ایران نزد بانک مرکزی ایتالیا باز و از طریق سوئیفت پول منتقل شده است و ما بستانکار از بانک مرکزی این کشور هستیم.او در واکنش به این مطلب که گفته می‌شود روابط کارگزاری ایجاد شده با بانک‌های کوچک بوده است، گفت: اصلا این‌گونه نیست و فقط به‌عنوان نمونه این را می‌گویم که هم‌اکنون حساب بانک مرکزی در بانک مرکزی ایتالیا باز و فعال شده و از طریق سوئیفت پیام‌های مالی ارسال و دریافت می‌شود. این جواب کسانی است که می‌گویند روابط کارگزاری فقط با بانک‌های کوچک ایجاد شده است. یعقوبی با بیان این‌که عضویت ٢٩ بانک ایرانی در سوئیفت با مراجعه به سایت این شبکه قابل مشاهده است، ‌گفت: ‌طبق آخرین آمار ٣٠٠ کارگزاری (کارگزار خارجی)، با بانک‌های ایرانی روابط برقرار کرده‌اند. یعقوبی در پاسخ به این پرسش که هنوز روابط بانکی و سوئیفت به صورت دلاری به دلیل تحریم‌ها برقرار نیست، اما پوند و یورو برقرار است، گفت: با‌ هالک بانک ترکیه برقراری سوئیفت با یورو و لیر ترکیه انجام می‌شود، همچنین در این نقل‌وانتقالات دریافت‌کننده، پرداخت‌کننده، نوع و میزان ارز، تاریخ و... به‌عنوان یک پیام رمزدار به بانک مربوطه ارسال می‌شود.یعقوبی با بیان این‌که در جریان تحریم به‌جز چند بانک غیرتحریمی، بقیه بانک‌ها از سوئیفت محروم بودند، گفت: در جریان تحریم روابط کارگزاری به صورت کامل وجود نداشت و نقل‌وانتقالات با هزینه بالا انجام می‌شد.


۲۸۰۰ پیام سوئیفت از ۲۶ دی‌ماه


در جریان بازدید خبرنگاران از عملکرد سوئیفت در ساختمان بانک مرکزی، بخش دیگری از این بازدید به روند ارسال پیام در بانک ملی اختصاص داشت.غلامرضا پناهی، عضو هیأت‌مدیره و معاون بین‌الملل بانک ملی گفت: از ۲۶ دی‌ماه بیش از ۲۸۰۰ پیام سوئیفت بین بانک ملی و ۶۲ کارگزاری این بانک در خارج کشور تبادل شده است که ۱۵۰۰ پیام ارسالی و ۱۳۹۰ پیام دریافتی بوده است.او ادامه داد: پس از تحریم‌ها خود سوئیفت برای برقراری ارتباط پیشقدم شد، اما طبیعتا مراحل اتصال مجدد به این سامانه باید طی می‌شد که هم‌اکنون ما پیام حواله وارده مستقیم از بزرگ‌ترین بانک ژاپن و به نام شخص را داشتیم.معاون بین‌الملل بانک ملی تاکید کرد: ارتباط سوئیفت و امکان نقل‌وانتقال وجوه هم‌اکنون فراهم است و تمام حساب‌های ما در خارج از کشور آمادگی انتقال وجوه از خارج به داخل و بالعکس را دارد.

پناهی درباره حجم گشایش ال‌سی انجام شده نیز گفت که فعلا آماری در این رابطه ندارد و درعین‌حال اظهار داشت: گشایش ال‌سی هم داریم. مسلما وقتی بانک ضمانت‌نامه می‌گیرد ال‌سی هم گشایش می‌کنیم.

استفاده همه بانک‌های ایرانی‌ از آخرین نسخه

محمود زیبایی، رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی هم در حاشیه این بازدید، در پاسخ به این‌ که گفته می‌شود یکی‌ از مشکلات استفاده از سوئیفت، قدیمی بودن ورژن (نسخه) آن در بانک‌های ایرانی است، توضیح داد: سوئیفت ورژن (نسخه) ١ و ٢ ندارد و تنها ورژن‌ آن ورژن هفت است و همه بانک‌های ایران هم‌اکنون از آخرین ورژن (نسخه) سوئیفت استفاده می‌کنند.

مشکل مبادلات دلاری

کسرایی‌پور، مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی هم در بازدید از اداره عملیات ارزی گفت: از زمانی که سوئیفت وصل شد از مزایای سوئیفت بهره می‌بریم.

وی با بیان این‌که ارسال پیام در سوئیفت سه مرحله ایجاد پیام، امضای دو و امضای یک دارد، افزود: وقتی دستور پرداختی از طرف متقاضیان می‌‌آید، اگر مدارک تکمیل بود و مشکلی از ناحیه متقاضی وجود نداشت به سراغ پرداخت می‌رویم.کسرایی‌پور ادامه داد: در مرحله بعد در سامانه به بانکی که رابطه کارگزاری با بانک ما دارد، پیام می‌زنیم که به متقاضی پول را پرداخت کند.وی درباره بحث مبادلات دلاری هم گفت: تحریم مبادلات دلاری ایران جزو تحریم‌های اولیه کشور است و این تحریم لغو نمی‌شود.

منبع:شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین