|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۹۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۳
از دیگر سو فرزاد طالبی چالش‌های دیگری بر سر راهش است که مربوط به رسیدن تفاهم با نیروی انتظامی درباره فعالیت‌های موسیقایی و لغو نشدن کنسرت‌ها در شهرستان‌ها است.
یک روز پس از آنکه فرزاد طالبی طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت مدیرکل دفتر موسیقی منصوب شد، از تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برداشتن موانع فعالیت محمدرضا شجریان در ایران خبر داد.این اعلام موضع همزمان با فعالیت کمپینی مجازی برای حمایت از مجوز کنسرت او در ایران مورد استقبال قرار گرفت. همزمان با انتشار فایل تصویری تبریک عید محمدرضا شجریان که خبر از بهبودی بیماری‌اش می‌داد، موجی مردمی در حمایت دوباره از برگزاری کنسرت شجریان در ایران شکل گرفت و این موج حمایت‌آمیز، واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به همراه داشت که تاکید برحمایت از شجریان داشت و از سوی دیگر سرانجام صدا و سیما بعد از هفت روز خبری از استاد آواز وضعیت سلامتی او را پخش کرد. گرچه سال‌هاست پخش آثار شجریان حتی ربنا از صدا و سیما تحریم شده است، اما علاقه‌مندان او این بار آثار شجریان را پیش از هر چیزی از دولت یازدهم انتشار دادند تا به وعده‌های انتخاباتی روحانی عمل کنند. حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی‌اش صدای محمدرضا شجریان را سفیر فرهنگی دانست. اما این دولت هنوز موفق نشده است نهادهای دیگر را برای دادن مجوز به کنسرت شجریان راضی کند. حالا فرزاد طالبی که پس از هشت ماه سرپرستی، از علی جنتی حکم مدیرکلی گرفته است، در گفت‌وگو با «ایلنا» می‌گوید: «ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که موانع فعالیت استاد شجریان برداشته شود و مخاطبان امکان دسترسی به آثار ایشان را داشته باشند.»

 باید دید انتصاب فرزاد طالبی از سوی علی جنتی، حاوی چه ماموریت‌ها و مفادی است که او باید در این حوزه پرچالش وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف کند؟ ماجرای پذیرفته نشدن استعفای علی رهبری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت جدیدی را برای طالبی تعریف می‌کند تا شرایط لازم را برای بازگشت و ادامه فعالیت این رهبر ارکستر فراهم کند. به حتم طالبی چالش‌های زیادی سر راهش برای تحقق این قول و وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. چراکه یک روز پس از انتصابش به مدیرکلی دفتر موسیقی، بنیاد رودکی اعلام کرد که رهبری نخستین اجرای ارکستر سمفونیک تهران را لوریس چکناواریان برعهده دارد. از رسانه‌ای شدن زودهنگام این خبر می‌توان دریافت که بنیاد رودکی و مدیرانش مهم‌ترین چالش‌ها برسر ماموریت فرزاد طالبی خواهد بود. بهرام جمالی، مدیر رودکی در نامه‌ای در واکنش به استعفای علی رهبری او را فاقد درک و شعور موسیقی دانسته بود. بهرام جمالی دیروز گفته بود: «تصمیمات مربوط به ماندن یا نماندن علی رهبری در ایران دیگر در حوزه‌ اختیارات بنیاد رودکی نیست. ما همچنان منتظر تصمیمی هستیم که از طرف وزیر و معاون هنری ایشان به ما ابلاغ شود؛ چراکه بنیاد رودکی مسائل اجرایی مربوط به ارکستر را در دست دارد و تاکنون چیز جدیدی به ما اعلام نشده است.» از سوی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در حاشیه دیدار با کارکنان وزارتخانه متبوعش با اشاره به نامه استعفای علی رهبری مبنی‌بر کناره‌گیری از گروه ارکستر سمفونیک کشور گفت: «با این استعفا موافقت نشد‌ و ترجیح دادیم وی با این گروه ادامه همکاری داشته باشد. مشکلی که در مورد علی رهبری پیش آمده بود بحث تمدید قراردادش بود که نیاز به مذاکره با معاونت امور هنری داشت. او خواسته‌هایی دارد و ما نظام‌ها و ضوابط خود را در معاونت امور هنری داریم. اگر این دو به توافق برسند علی رهبری به کار خودش در ارکستر سمفونیک ادامه خواهد داد بنابراین ما مصمم به عمل به ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد

 اسلامی هستیم.» به نظر می‌رسد آنچه وزیر از آن به‌عنوان ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید، اوضاع را کمی پیچیده می‌کند. حال باید دید وقتی ارکستر تهران زیر نظر بنیاد رودکی است و مدیر آن از مخالفان جدی علی رهبری است، مدیرکل جدید دفتر موسیقی چگونه می‌تواند از پس رفع این اختلافات آشکار و تند برآید؟

از دیگر سو فرزاد طالبی چالش‌های دیگری بر سر راهش است که مربوط به رسیدن تفاهم با نیروی انتظامی درباره فعالیت‌های موسیقایی و لغو نشدن کنسرت‌ها در شهرستان‌ها است. به تعویق افتادن برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، حواشی جشنواره موسیقی امسال و سنگ‌اندازی بر سر حضور گروه‌های مطرح جهان در ایران نیز از جمله چالش‌ها و مشکلات دیگر در حوزه موسیقی است که فرزاد طالبی تجربه دست و پنجه نرم کردن با آنها در هشت ماه سرپرستی‌اش را داشته است. از فرزاد طالبی به‌عنوان مدیر آرامی نام می‌برند که در هشت ماه سرپرستی‌اش نیز تلاش کرد تنش‌های حوزه موسیقی را کمتر کند.

او فرصت داشته است در مدت سرپرستی‌اش بر مشکلات و موانع اشراف پیدا کند و در همین دوره از راه مذاکره بتواند برخی از آنها را برطرف کند که از این جمله می‌توان به تعویض اختیار صدور مجوزها به استان‌ها اشاره کرد. طبق بخشنامه صادر شده صدور مجوز کنسرت‌های بالای 500 نفر تا هزار و 200 نفر با استان‌هایی خواهد بود که اعلام آمادگی کنند و با این اوصاف استان‌ها مجوز کنسرت‌ها را صادر می‌کنند.

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین