کد خبر: ۹۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
به نظر مي‌رسد درآينده ايران سعي خواهد كرد مناسبات خود را با اتحاديه اروپا افزايش دهد تا از اين طريق بتواند به لحاظ اقتصادي نوعي همكاري تنگاتنگ با اين اتحاديه برقرار كند.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن هانی زاده نوشت:برخي از كشورهاي اروپايي مانند فرانسه، انگلستان و آلمان در مذاكرات هسته‌اي حضور موثري داشتند كه اين كشورها پشتوانه محكمي براي اجرايي شدن برجام هستند. از سوي ديگر در پسا برجام ايران اولويت سياست خارجي خود را در گسترش مناسبات با كشورهاي اروپايي از جمله اتريش قرار داده است. در اين ميان اتريش به لحاظ تاريخي يكي از كشورهاي اقمار آلمان تلقي مي‌شود و ايران نيز اهميت زيادي براي گسترش روابط خود با آلمان، اتريش و بلژيك قائل است؛ زيرا اين كشورها از نظر ديپلماسي ايراني مي‌توانند در تعادل مناسبات تجاري ميان ايران و اتحاديه اروپا به ايفاي نقش بپردازند البته با توجه به اينكه اتريش از اقتصاد پويايي برخوردار است، مي‌تواند در همكار ي اقتصادي ايران با اروپا نقش سازنده‌اي را ايفا كند. پيش از اين رايزني‌هاي زيادي جهت سفر رئيس‌جمهور ايران به اتريش صورت گرفت و همگان انتظار انجام سفر رئيس‌جمهور روحاني را داشتند كه متاسفانه اين سفر با اهميت لغو شد.

به نظر مي‌رسد درآينده ايران سعي خواهد كرد مناسبات خود را با اتحاديه اروپا افزايش دهد تا از اين طريق بتواند به لحاظ اقتصادي نوعي همكاري تنگاتنگ با اين اتحاديه برقرار كند. همچنين با توجه به شرايط موجود و نقش مثبت و سازنده جمهوري اسلامي ايران در حل بحران‌هاي منطقه‌اي مي‌توان شاهد گسترش روابط ايران با كشورهاي اروپايي بود و لذا شاهد گسترش سفرهاي مقامات ايراني با كشورهاي اتحاديه اروپا در آينده نزديك خواهيم بود. يكي ديگر از علت‌هاي لغو سفر رئيس‌جمهور مي‌تواند به خاطر مسائل امنيتي باشد و بخشي نيز مربوط به مسائل سياسي است، حضور برخي از اعضاي گروهگ منافقين در اتريش و انجام راهپيمايي آنها همزمان با سفر ايشان به اين كشور است اما جمهوري اسلامي ايران اين اراده را دارد كه با اتريش و ساير كشورهاي اروپايي به گسترش رابطه در ابعاد مختلف سياسي واقتصادي بپردازد و به نظر مي‌رسد رايزني‌هاي پشت پرده‌اي ميان ايران و اتريش براي ايجاد رابطه‌اي متعادل ميان تهران و وين وجود دارد و از آن جايي كه در طول سال‌هاي گذشته اتريش مقر مذاكرات ايران با كشورهاي طرف مذاكره هسته‌اي بوده است در نتيجه ايران تلاش دارد براي پاسخگويي به تلاش اين كشور براي انجام مذاكره ميان ايران و گروه ۱+۵ ارتباط مناسب و رابطه مستحكم‌تري با اتريش داشته باشد كه در اين صورت ايران به لحاظ سياسي، اقتصادي و امنيتي مي‌تواند مناسبات خود را با اتريش افزايش دهد اما به لحاظ گوناگون از جمله مسائل امنيتي شرايط لازم براي سفر آقاي روحاني به اتريش فراهم نيست ولي اراده انجام اين سفر در آينده وجود دارد لذا به زودي شاهد سفر آقاي روحاني به اتريش و بلژيك خواهيم بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین