|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۹۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۳
به طور قطع پرداخت یارانه به صورت نقدی در هیچ کجای جهان به این شیوه صورت نگرفته است و تبعات پرداخت آن را همچنان اقتصاد کشور به دوش می کشد، شیوه ای که در صورت تداوم آن باید منتظر بحرانی تر شدن اوضاع شد.
هدفمندی یارانه ها یکی از جنجالی ترین اقدامات اقتصادی کشور طی چند دهه گذشته بود، که تبعات اقتصادی بلند مدتی بر اقتصاد کشور گذاشت، اما دولت احمدی نژاد در زمان ریاست خود با پرداخت یارانه ی نقدی توانست بخشی از جامعه ی هدف خود را به طور موقت اقناع کند، در نهایت اما زمزمه های این شیوه ی پوپولیستی همچنان برای حضور در انتخابات بعدی ریاست جمهوری توسط نزدیکان وی شنیده می شود.

طی روزهای گذشته خبری مبنی حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با وعده ی یارانه ی 250 هزار تومانی منتشر شد که با واکنش منابع آگاه در دفتر احمدی نژاد مواجه شد و آن را شانتاژ خبری علیه وی دانستند.

اما در گزارش مذکور آمده بود که مشاوران تبلیغاتی رئیس دولت های نهم و دهم به وی توصیه کرده اند، تا تنور انتخابات داغ است فعالیتهای انتخاباتی خود را اغاز کند.

این گزارش می افزاید: اگرچه احمدی نژاد در زمان مجلس هشتم نتوانسته بود مجوز یارانه ٢۵٠ هزارتومانی را دریافت کند و تنها توانست ۴۵ هزار تومان یارانه بدهد اما به اعتقاد تیم احمدی نژاد، در صورت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری 96 مجلس قادر به مخالفت با شعار اصلی او نخواهد بود.

اما آنچه که مسلم است به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی پرداخت نقدی یارانه ها در زمان خودش منجر به تورم 40 درصد و رشد اقتصادی منفی شد که دلیل اصلی آن همان شیوه ی هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی آن بود.

به نظر می رسد با توجه به کارنامه ی منفی اقتصادی دولت نهم و دهم، تنها راه برون رفت از این چهره ی منفی بیان وعده هایی از این دست است تا شاید محمود احمدی نژاد بتواند به بهانه جبران گذشته در کارزار انتخاباتی شرکت کند.

شعارهایی که در راستای شیوه ی تفکر احمدی نژاد به ظاهر عوام فریبانه و در بطن خود منجر به فلج شدن اقتصاد کشور خواهد شد.

به طور قطع پرداخت یارانه به صورت نقدی در هیچ کجای جهان به این شیوه صورت نگرفته است و تبعات پرداخت آن را همچنان اقتصاد کشور به دوش می کشد، شیوه ای که در صورت تداوم آن باید منتظر بحرانی تر شدن اوضاع شد.

وعده ی یارانه 250 هزار تومانی خنده دار است

اکثر کارشناسان اقتصادی چه در زمان اجرای هدفمندی و چه پس از آن در مورد نحوه ی پرداخت یارانه ها هشدارهایی داده بودند، اگر چه محمود احمدی نژاد بدون توجه به این هشدار ها و با تکیه بر درآمد نفتی بالا و بدون توجه به تبعات تورمی و تعطیلی واحد های تولیدی اقدام به پرداخت یارانه ی نقدی کرد، اقدامی که باعث شد نه تنها قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند بلکه فشار تورم هر روز بر مردم افزایش یابد.

مهدی پازوکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی «ابتکار» با اشاره به مطرح شدن وعده ی یارانه 250 هزار تومانی توسط اطرافیان محمود احمدی نژاد، گفت: هر کس که این موضوع را در هر جایگاهی مطرح کند به طور قطع حرف بی ربطی و خنده داری زده است.

وی افزود: سال گذشته دولت حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است، این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور زیر 30 هزار میلیارد تومان بوده است.
این اقتصاددان با بیان این که نمی شود با شعار مملکت را اداره کرد، اظهار کرد: ماهی نبوده است که دولت روحانی برای پرداخت یارانه ها مشکل نداشته باشد و این تخم لقی بوده که تیم اقتصادی احمدی نژاد در اقتصاد ایران کاشته است.

وی تصریح کرد: سیاست های اقتصادی دولت گذشته کشور را ربع قرن به عقب انداخت، در حالی طی 8 سال دولت نهم و دهم بالغ بر 600 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بود ه است.

پازوکی اضافه کرد: باید از دولت گذشته سوال کرد که چطور اقتصاد کشور با وجود حجم درآمد با رشد منفی، نرخ تورم بالای 40 درصد و نرخ بیکاری فزاینده روبرو شده است.

وی با اشاره به تفاوت های اقتصادی دولت اصلاحات و دولت نهم و دهم گفت: وضعیت شاخص های اقتصادی در پایان دولت اصلاحات به مراتب بهتر از وضعیت اقتصادی در پایان دولت دهم بود، در حالی که درآمد نفتی دولت هشتم یک چهارم دولت احمدی نژاد بود.

میراث بدهی 376 هزار میلیاردی دولت احمدی نژاد

این استاد دانشگاه یکی از دلایل وضعیت بد اقتصادی را شیوه هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی آن دانست و افزود: از جمعیت 79 میلیونی 76 میلیون نفر یارانه می گیرند و دولت غیر از این موظف به پرداخت حقوق کارمندان خود نیز است، که باعث شده بدهی فزاینده ای بر دولت تحمیل شود.
وی ادامه داد: دولت به سیستم بانکی 196 هزار میلیارد و شرکت های دولتی حدود 180 هزار میلیارد تومان بدهکار است، این در حالی است که از بدهی 52 میلیارد دلاری وزارت نفت به بانک ها تنها 3 میلیارد دلار بازپرداخت شده است.

پازوکی با بیان اینکه یارانه ها می توانست صرف سرمایه گذاری در صنایع بالا دستی نفت شود، اظهار کرد: پروژه های سرمایه گذاری در دولت نیمه کاره مانده و تعجب می کنم کسانی که صحبت از یارانه 250 هزار تومانی می کنند چگونه می توانند این مبلغ را تامین کنند.
وی افزود: این تفکر بسیار برای اقتصاد ایران خطرناک است و چیزی جز رواج لمپنیسم و فساد نیست.

سال 94 سخت ترین سال اقتصادی در 30 سال اخیر بود

این کارشناس اقتصادی سال 94 را سخت ترین سال اقتصادی در 30 سال اخیر دانست و گفت: دولت در سال 94 با کاهش شدید منابع روبرو بود و در عین حال وارث بدهی های دولت گذشته نیز بود.

وی افزود: صندوق های بازنشستگی عملا ورشکست بوده و در سال جدید دولت باید 30 هزار میلیارد به آن ها پرداخت کند.

پازوکی به معضل قطع یارانه ها در دولت پرداخت و اظهار کرد: باید 7 دهک بالای جامعه یارانه شان قطع شود و تنها سه دهک پایینی از آن بهره ببرند اما با توجه به شرایطی که دولت دارد در صورت حذف یارانه ها به طور قطع افراطیون در انتخابات بعد قدرت را به دست خواهند گرفت و تبعات بسیار بدتری برای اقتصاد خواهد داشت.

وی زمان مناسب حذف یارانه ی پردرآمد ها را شهریور 96 دانست و افزود: در صورت حذف یارانه ها رسانه های مخالف دولت مانند صدا و سیما از آن برای مخالفت با سیاست های دولت استفاده خواهند کرد.

این استاد دانشگاه دولت احمدی نژاد را بی انضباط ترین دولت در تاریخ صد ساله ایران دانست و افزود: باید از طریق بانک مرکزی و بودجه این انضباط به سیستم مالی کشور بازگردد.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین