|
|
امروز: پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۹۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
وی ادامه داد: سبک و سیاق این اثر به مستند قبلی‌ام به نام «سبز، سپید، سرخ» شبیه و نریشن محور است. منتها با این تفاوت که کیفیت این مستند HD است و چون به اسناد و مدارک سالم و با کیفیت نیاز داشتیم تولید این کار طولانی شد.
«شناسنامه» ساخته سیدمحمدرضا هاشمیان که برای بار از تلویزیون پخش می شود، به بررسی چگونگی ثبت وقایع حیاتی در تاریخ ایران و همچنین نقش «شناسنامه» به عنوان مهمترین سند هویتی هر شخص در جامعه می‌پردازد.



 محمدرضا هاشمیان نویسنده و کارگردان مستند بلند «شناسنامه» در خصوص این فیلم گفت: این اثر مستندی تاریخی، پژوهشی است که به بررسی تاریخچه صدور شناسنامه و سجل احوال در ایران می پردازد و حاصل پژوهشی دو ساله و تلاش گروهی 30 نفره است که به چگونگی ثبت وقایع حیاتی در تاریخ ایران و همچنین نقش «شناسنامه» به عنوان مهمترین سند هویتی هر شخص در جامعه می‌پردازد.

وی ادامه داد: سبک و سیاق این اثر به مستند قبلی‌ام به نام «سبز، سپید، سرخ» شبیه و نریشن محور است. منتها با این تفاوت که کیفیت این مستند HD است و چون به اسناد و مدارک سالم و با کیفیت نیاز داشتیم تولید این کار طولانی شد.

هاشمیان تأکید کرد: بخش‌هایی از فیلم بازسازی است که در این قسمت 30 بازیگر ما را همراهی کردند و طراحی دکور، لباس و ... کاملا مانند یک فیلم داستانی انجام شده است.

این مستندساز یادآور شد: ما برای تصویربرداری این مستند به شهرهای مختلفی چون تهران، رشت، فومن، تبریز، بوشهر، نوربلده، کرج و... رفتیم که این تعدد به دلیل این بود که ما می‌خواستیم به هر کجا که اتفاق خاصی در حوزه شناسنامه رخ داده بود، رجوع و اطلاعات کاملی کسب کنیم.
مستند «شناسنامه» در هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، کاندیدای بهترین پژوهش و کارگردانی مستند تاریخی بود و به‌عنوان یکی از پنج فیلم برگزیده جشنواره سینماحقیقت در آبادان هم معرفی شد و در بخش مستند جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.

عوامل مستند بلند «شناسنامه» به نویسندگی و کارگردانی سیّدمحمدرضا هاشمیان و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عبارتند از پژوهشگر، نویسنده و کارگردان: سیّدمحمدرضا هاشمیان، دستیاران پژوهش: اکرم‌السادات محمودیان و اطلس منصوری، مدیر تصویربرداری: عباس حسین‌زاده، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: اکرم‌السادات محمودیان، گریم: نازنین عرفی‌نژاد، مدیر تولید: جمشید کرمانی، تدوین: مهدی گلستانه، تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سیّدمحمدرضا هاشمیان.

«شناسنامه» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه 14 فروردین ساعت 21 برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و جمعه 20 فروردین ساعت 17 بازپخش می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین