|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۵
کد خبر: ۸۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
عربستان سعودی با تقلید از لابی صهیونیستی آیپک، به تازگی دفتر کمیته روابط عمومی خود را در واشنگتن افتتاح کرده است.
عربستان سعودی با تقلید از لابی صهیونیستی آیپک، به تازگی دفتر کمیته روابط عمومی خود را در واشنگتن افتتاح کرده است.

دفتر کمیته روابط عمومی امریکا و عربستان با نام اختصاری (SAPRAC) روز پنجشنبه در واشنگتن گشایش یافت. بر اساس اطلاعات وب سایت این دفتر، هدف از تاسیس این مرکز تحکیم و تقویت روابط میان واشنگتن-ریاض توصیف شده است.

در گزارشی که وب سایت آی بی تایمز منتشر کرده است آمده است، به نظر می رسد این گروه که فردی با نام سلمان انصاری آنرا تاسیس کرده تقلیدی ضعیف از مدل آیپک (کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل) باشد. آی‌پک، یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه‌های لابی‌گری در ایالات متحده امریکاست که با بیش از 60 هزار عضو سالانه میلیون ها دلار صرف اعمال نفوذ بر سیاست های دولتی و قانون گذاری امریکا و تأمین منافع اسرائیل می کند.

واشنگتن و ریاض به لطف وابستگی امریکا به نفت عربستان، همواره روابط اقتصادی نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. همچنین جرج اچ دبلیو بوش و جرج دبلیو بوش، رؤسای جمهور قبلی امریکا، روابط گرمی با شاهزادگان سعودی داشته‌اند.

اما این روابط اخیرا به سردی گراییده است. بخشی از این سردی روابط به دلیل افزایش تولید داخلی نفت در امریکاست. علت دیگر نیز این است که عربستان سعودی امیدوار است شاید از این طریق و با نفوذ بر سیاستمداران امریکایی نقش ایران را در منطقه کمرنگ کند. این در حالی است که به تازگی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا انتقادهای تند و تیزی از وضعیت حقوق بشر در عربستان و سیاست خارجی و منطقه ای ریاض کرده بود. اوباما حتی با متهم کردن ریاض به «فرصت طلبی»، تأکید کرده بود عربستان سعودی باید یاد بگیرد چگونه در منطقه با ایران «سهیم» شود.

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز رویکرد پیچیده ای نسبت به عربستان دارد. وی به عنوان وزیر خارجه دولت اوباما در پیامی محرمانه گفته بود: «عربستان سعودی بخش قابل توجهی از بودجه گروه‌های تروریستی در سراسر جهان را تامین می‌کند.»

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا در زمان وزارت کلینتون، توافقنامه‌های تسلیحاتی با عربستان سعودی امضا کرد. عربستان، قطر و دیگر همپیمانان عرب امریکا نیز ده‌ها میلیون دلار به بنیاد کلینتون اهدا کرده‌اند.

در ماه اکتبر دولت عربستان قراردادی را با گروه پادستا، یک شرکت لابی گری امضا کرد. این گروه یکی از تأمین کنندگان اصلی منابع مالی برای تبلیغات هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

تاسیس مرکز لابی گری عربستان در امریکا در حالی است که قطر، متحد دیگر عربستان و از کشورهای حوزه خلیج فارس، اخیرا اعلام کرد فعالیت مرکز روابط عمومی خود در امریکا را متوقف خواهد کرد. قطر همچنین پیشتر اعلام کرده بود شبکه خبری الجزیره امریکا، که تلاش داشت در میان رسانه های امریکایی جایی برای خود دست و پا کند در بهار امسال پس از حدود 3 سال فعالیت بسته خواهد شد.

منبع : پرس تی وی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین