|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۸۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
حضرت امام خمینی(ره) در آخرین پیام نوروزی خود، تحویل حال انسان را به آن دانستند که تغییر روحی حاصل شود و همه چیز انسان برای خدا باشد.
حضرت امام خمینی(ره) در آخرین پیام نوروزی خود، تحویل حال انسان را به آن دانستند که تغییر روحی حاصل شود و همه چیز انسان برای خدا باشد.

پیام های نوروزی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای هر سال حکم یک شاخص و نموداری را برای مردم داشت که در آن روزهای پر التهاب و سخت پس از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی از مسیر انقلاب منحرف نشوند و پای خود را جای پای رهبر و مقتدای خود بگذارند.

آنان که سن و سالی را پشت سر گذاشته اند، بهتر می دانند که رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در آن ایام به ویژه در ابتدای هر سال، راه یکساله ملت را مشخص می کرد و افق های دوردست را نشانه می گرفت که بخشی از این سخنان را یادآور می شویم.

** تحویل حال یعنی همه چیز انسان برای خدا باشد
حضرت امام خمینی(ره) در اول فروردین سال 1368 در پیام نوروزی خود فرمودند: تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاء الله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود و او به این معنی است، همان طوری که سیره انبیا(ع) از اول تا آخر بوده که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الّا برای خدا و صلح نکرد الّا برای خدا.

ایشان افزودند: امیدواریم که ملت ما در این سال نو بطوری عمل بکند که سیره انبیا(ع) بوده است، بطوری عمل بکند که سیره اولیا بوده است و عمده این است که هواهای نفس از بین برود.

حضرت امام خمینی (ره) افزودند: انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است و من که گوینده‏ام، موفق نشدم به این عمل؛ امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند، برای سلطه خودشان نباشد، برای پیروزی خودشان نباشد، برای هواهای نفسانی نباشد.

** ما گرفتار هوای نفسانی هستیم
حضرت امام خمینی(ره) در آغاز سال 65 اینگونه دعا کردند که خدایا! ما را در این سال نو از این حالی که داریم عوض کن. ما گرفتار هواهای نفسانی هستیم و تو می‏دانی، و تو می‏توانی ما را نجات بدهی.
ایشان افزودند: اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذیب نفس شده است، اگر دعوت به معارف شده است، تمام برگشتش به این است که آن نقطه اصلی را که در فطرت همه انسان هاست، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است، مقصد عالی همین است.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اضافه کردند: انبیا نمی‏خواستند که جنگی باشد و نمی‏خواستند که دعوتی باشد به غیر از این دعوت، دعوت به گرفتن کشور و دعوت به این ها، هیچ وقت در آن ها نبوده است.

ما اگر چنانچه در این پیروزی ها که بحمد اللَّه به طور چشمگیر حاصل شده است، ما از آن راهی که انبیا دارند منحرف نشدیم، این سال نو بر ما مبارک است و ما پیروز هستیم و اگر خدای نخواسته، اینها اسباب یک غروری شد، اسباب یک دلبستگی به دنیا شد، ما هم بخواهیم یک توسعه‏ای در کشورمان حاصل بشود، حکومتی بکنیم بر مردم، ما هم با سایر ابرقدرت ها فرقی نداریم، بلکه ما عقب تر از آنها هستیم.

آنها به صراحت حرف های خودشان را می‏زنند که ما می‏خواهیم دنیا را بگیریم. این را می‏گویند که ما همه باید چیزهایی که منافع ماست محفوظ باشد و لو به لگدمال شدن همه کشورها.

ما که این طور نمی‏گوییم، ما که خودمان را تابع اسلام می‏دانیم، اگر خدای نخواسته، در قلب ما این معنا باشد که ما هم یک قدرت زیادتری پیدا بکنیم، ما هم برای خودمان یک شخصیت بیشتری پیدا بکنیم، یک حکومتی بکنیم، توسعه‏ای در مِلک خودمان حاصل کنیم، ما از آنها حالمان بدتر است، برای اینکه مساله ریا هم در کار می‏آید.

** روزی مبارک است که سلطه جهانخواران بر ملت های مستضعف شکسته شود
امام خمینی(ره) در پیام نوروزی سال 60 فرمود: آن روز مبارک است بر ما که سلطه جهانخواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملت های مستضعف شکسته شود و تمام ملت ها سرنوشت خودشان را به دست گیرند و دولت ها بیدار شوند.

ایشان افزودند: من امیدوارم که در این سال جدید، ملت ما و دولت ما و همه آنهایی که در اداره کشور دخالت دارند، از لشکری ها و کشوری ها، همه با هم برادر باشند و این نعمت بزرگی که در قرآن کریم او را نعمت اخوت ذکر می‏فرماید و همین نعمت اخوت را موجب این می‏داند که ما از همه گرفتاری ها نجات پیدا کنیم، من در این سال جدید امیدوارم که همه با هم برادر باشند؛ و همه با هم در مصالح این کشور پیش بروند؛ و دست قدرتها را از کشور خودشان کوتاه کنند.

امام خمینی(ره) اضافه کردند: همه مسلمین جهان توجه بکنند به این آیاتی که در قرآن کریم برای وحدت مسلمین نازل شده است و مسلمین را دعوت به وحدت و اعتصام به حبل الله که همان اسلام است، فرموده است، همه توجه کنند و این سال نو را با مبارکی و میمنت در زیر پرچم پر افتخار اسلام و دستورات نورانی خدای تبارک و تعالی مجتمع بشوند؛ و دست قدرت های بزرگ را که هیچ فکر نمی‏کنند الّا برای مصالح خودشان و چپاول کردن ذخایر ملت های ضعیف، با هم باشند همه تا این دستهای چپاولگر قطع بشود و ملت ها و دولت های اسلامی همه با هم مجتمع باشند، همه با هم برادر باشند، برابر باشند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین