|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
کد خبر: ۸۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
این روزها عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی آماده می شود تا با پایان سومین سال از دولت یازدهم مانند بسیاری از همراهان خود نتایج برنامه‌ریزی‌های ماه‌های قبل را به نتیجه برساند.
ساکن طبقه پانزدهم ساختمان دادمان حتی در غروب آخرین روز کاری سال 1394 نیز کار را رها نکرده و ورود ما به اتاق مصادف می‌شود با آخرین تماس‌های آقای وزیر برای هماهنگی و اتمام حجت‌هایی که شاید قبل از آغاز سفرهای نوروزی نیاز به تکرار آنها وجود دارد. منظره اتاق ساکن طبقه پانزدهم ساختمان دادمان به روی تهران باز می‌شود، منظره‌ای که گویی در پس آن، آسمان پایتخت با زمینش یکی می شود. اگر بنا بر انتخاب بود شاید این طبقه و این نما تنها باید به یک نفر در دولت می‌رسید، فردی که هم باید رفت و آمدها را در آسمان کنترل کند و هم فکری به حال شلوغی‌این روزهای زمین داشته باشد: وزارت راه و شهرسازی.

 این روزها عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی آماده می شود تا با پایان سومین سال از دولت یازدهم مانند بسیاری از همراهان خود نتایج برنامه‌ریزی‌های ماه‌های قبل را به نتیجه برساند.

وزیری که سفرهای پسابرجامی را زودتر از بسیاری از همکارانش آغاز کرد و در افق مذاکراتی طولانی مدت با شرکت ایرباس زمانی به ایران بازگشت که پیش قرارداد خرید 118 فروند هواپیما را نهایی کرده بود، این روزها بیش از هر مسوولی درگیر سفرهای نوروزی است.

جاده‌ها، ریل‌ها، شناورها و هواپیماها همه از سوی کسانی مدیریت می‌شوند که باید مستقیم یا غیر مستقیم به آخوندی پاسخ دهند و از این رو، تماس‌های مکرر و بی پایان وزیر در نخستین ساعات شب 26 اسفند امری طبیعی به نظر می رسد.

پایان تماس‌های آخوندی به معنی آغاز گفت‌وگو با ماست، وزیری که به جدیت و سخت گیری شهره است، در ساعات پایانی کار در سال 1394 خندان و با حوصله است، خنده‌ای که فضا را برای پرسیدن سوالاتی غیر جدی فراهم می‌کند.

تلخ‌ترین روز کاری در سال94؟ هرچه فکر می‌کند جوابی برای این سوال ندارد. آخوندی می‌گوید: کار برای ایران تلخی ندارد هرچه هست شیرین است.

سال 1394 آنقدر خوب به گام‌های پایانی رسیده که حتی آخوندی در مرور سال به یاد خاطره استیضاح نیز نمی افتد. استیضاحی که شاید ابتدایش برای وزیر تلخ بود، اما در انتها و با افزایش قابل توجه اعتماد نمایندگان مجلس به نسبت روز رای اعتماد ابتدایی، به یکی از خاطرات شیرین وزیر بدل شد.

با این وجود اما شیرین‌ترین خاطره آخوندی از سال1394 ، به نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای جدید باز می‌گردد. او می‌گوید: نیاز جدی به بهسازی ناوگان هوایی ایران اولویتی بود که امکان نادیده گرفتنش وجود نداشت. در طول تمام این ماه‌ها به دنبال نهایی کردن قراردادی جدی برای خرید این هواپیماها بودیم و وقتی بالاخره کار نهایی شد، باری سنگین از روی دوشمان برداشته شد.

وزیر راه و شهرسازی که آخرین سال‌های دهه ششم زندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، هنوز عیدی می‌گیرد. خودش در این باره می‌گوید: متاسفانه والدینم در قید حیات نیستند و از این رو پس از سال تحویل به دیدن خانواده همسرم می‌رویم . پدر همسرم به ما دو هزار تومان عیدی می‌دهد.

مهمترین هدیه‌ای که از رئیس جمهوری گرفتید؟ این سوال که در حال و هوای نوروز پرسیده می‌شود از سوی وزیر راه با نگاهی کلان پاسخ داده می‌شود. آخوندی می‌گوید: آنچه دکتر روحانی به وجود آورده فضایی آرام، یکدل و صمیمی در دولت است. در چنین فضایی با وجود مشکلات فراوان امکان گفت‌وگو برای حل مشکلات وجود دارد.

وزیر راه می‌گوید تاکنون مسئله‌ای که به تذکر جدی رئیس جمهور منجر شود وجود نداشته اما نهایی شدن قرارداد نوسازی صنعت هواپیمایی ایران به آفرین گفتن رئیس جمهور ختم شده است.

با وجود خستگی زیاد از مشکلات و محدودیت‌های گذشته، وزیر راه و شهرسازی نسبت به سال 1395 بسیار امیدوار است." ما در سال گذشته فضاهای جدید و متنوع بسیاری را باز کردیم که در سال 1395 می‌توان به نتیجه بخش شدن بسیاری از آنها امیدوار بود. مذاکرات با طرف‌های خارجی و نهایی کردن طرح‌های سرمایه گذاری افق آینده را روشن کرده و امید بسیاری به بهبود شرایط در سال آینده وجود دارد.

آخوندی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد از کسی در سال 1394، عذر خواهی کند، آن فرد چه کسی خواهد بود، می‌گوید: مردم ایران، مردم ما شایسته بهترین و والاترین خدمات هستند و هرچند ما هرچه در توان داشتیم به کار بستیم ،اما همچنان باید از مردم به خاطر کمبود‌ها عذرخواهی کرد.

مشروح گفت‌وگوی ایسنا با عباس آخوندی،‌وزیر راه و شهرسازی را در روزهای آینده خواهید خواند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین