کد خبر: ۸۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۳
برخلاف آنچه شبکه‌هاي مختلف سيما دنبال مي‌کنند؛ اکثريت مردم وضعيت مملکت را در هنگامه تحويل به آقاي دکتر روحاني مي‌دانند. آنان مي‌دانند که دکتر حسن روحاني با چه مشکلاتي دست و پنجه نرم کرده و کشور را با نفت بيست و پنج دلاري اداره مي‌نمايد.
نگاهي به برنامه‌هاي صداوسيما نشان از رويکرد جديد اين سازمان دارد. اين نگرش تازه هم در عرصه عمومي و هم در رابطه با مقامات دولت يازدهم کاملا قابل مشاهده است. اين که سيماي جمهوري اسلامي ايران در خصوص مسائل مختلف برنامه‌هاي آموزنده و اجتماعي و سياسي و اقتصادي داشته باشد؛ بسيار مطلوب است. اما اين که در دوران حاکميت مطلق و يکدست اصولگرايان محترم بر دولت و مجلس؛ رسانه ملي نه تنها سکوت نمود بلکه با تمام وجود از آنها حمايت کرد و تمامي رفتارها و اعمال آنان را با نگاه متعصبانه و قشري نگري مورد تمجيد قرار داده ولي اين روزها به ياد دردهاي جامعه افتاده است؛ جاي تامل جدي داشته و با شک و ترديد به آن نگريسته مي‌شود.

1- تقريبا مي‌شود گفت که اين روزها اکثر قريب به اتفاق کانال‌هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران در يک هماهنگي کامل و اقدامات جهت‌دار به فکر معيشت مردم، بيکاري، تورم، وضعيت قدرت خريد اقشار کم درآمد، رکود در بنگاه‌هاي اقتصادي، مشکلات کارآفرينان و... افتاده و معمولا مقامات دولت گذشته و يا حاميان پروپا قرص آن، يک پاي ثابت اين برنامه‌ها هستند. خبرنگاران شبکه‌هاي سيما به ميان مردم و به ويژه بازنشستگان رفته و از درد و مشکلات آنان سوال مي‌کنند. البته که اين کار بسيار پسنديده است اما آنچه جاي سوال دارد اين است که زماني که مملکت در هشت سال رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد هفتصد ميليارد دلار درآمد داشت و نرخ بيکاري به ويژه در ميان تحصيلکردگان سرسام‌آور؛ نرخ تورم بيش‌از چهل درصد؛ گراني کارد را به استخوان مردم رسانيده بود؛ داروهاي بيماران خاص را بايد در ناصرخسرو پيدا مي‌کردند؛ نرخ ارز توسط جمشيد بسم‌الله‌ها تعيين مي‌گرديد؛ ارزش پول ملي به طرز وحشتناکي سقوط کرده بود؛ سياست خارجي به بن‌بست رسيده بود؛ ميليارد ميليارد پول همين مردمي که حالا عزيز دردانه سيماي جمهوري اسلامي ايران شده‌اند؛ توسط نورچشمي‌ها اختلاس مي‌گرديد،... خبرنگاران «سيما» کجا بودند؟ آيا سه سال پيش مديران و کارشناسان سازمان صداوسيما در ايران زندگي نمي‌کردند؟ اگر حضور داشتند چگونه آن همه مشکلات را نتوانستند رصد کنند؟ چه چيزي باعث شد تا چشم‌ها بر روي کوهي از مشکلات ريز و درشت مردم در دولت‌هاي «نهم و دهم» بسته شود و هر آنچه آن خسرو در هشت سال انجام داد؛ شيرين بود؟ سياست‌هاي يک بام و دو هواي رسانه‌اي که لقب «ملي» را يدک مي‌کشد؛ به جايگاه آن لطمه وارد کرده و چنانچه اين روند ادامه يابد؛ اعتماد متقابل بيش‌از اين لطمه خواهد خورد.

برخلاف آنچه شبکه‌هاي مختلف سيما دنبال مي‌کنند؛ اکثريت مردم وضعيت مملکت را در هنگامه تحويل به آقاي دکتر روحاني مي‌دانند. آنان مي‌دانند که دکتر حسن روحاني با چه مشکلاتي دست و پنجه نرم کرده و کشور را با نفت بيست و پنج دلاري اداره مي‌نمايد. آنان مي‌دانند که روحاني بجاي رياکاري و رواج بازار «دروغ»؛ «صداقت» را سرلوحه کار دولتش قرار داده است. بجاي حذف بهترين و خدوم‌ترين نيروهاي انقلاب؛ چتر دولت را گسترده نموده تا همه خادمان ملت بتوانند در خدمت کشور و ملت باشند...

2-‌ نکته ديگري که تا مدتي در دستور کار برخي از برنامه‌سازان «سيما» قرار داشت؛ موضوع قرار گرفتن دکتر حسن روحاني در رتبه «سوم» راي مردم تهران در جريان انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبري بود. از کارشناسان دعوت نمودند و برنامه‌ها درست کردند که چرا آقاي روحاني که در نظرسنجي‌ها نفر دوم بود؛ آراي وي به جايگاه سوم آمده است. انتظار مي‌رفت تا برنامه‌سازان و مديران سيماي جمهوري اسلامي ايران با حضور کارشناسان مجرب و محبوب مردم؛ علل و چرايي آراي خيره‌کننده به ليست «اميد» در انتخابات مجلس دهم و ليست «آيت‌الله هاشمي» در مجلس پنجم خبرگان رهبري را مورد تحليل و تفسير قرار مي‌دادند و نقش راي بسيار بالاي مردم به منتخبان خويش در ارتقاي ضريب امنيت ملي در عرصه خارجي و کيفيت بخشي غيرقابل انکار به شان و جايگاه اين مجالس در عرصه داخلي را تبيين مي‌کردند.جا داشت و دارد تا رسانه ملي چرايي کسب تنها «سه هزار» راي توسط وزير دولت گذشته در پايتخت جمهوري اسلامي ايران را از ميان قريب به «سه ميليون» راي براي صاحبان «رسانه ملي» بازگو نمايد. انتظار مي‌رفت و مي‌رود تا رسانه ملي علل عدم اعتماد مردم به سرسخت‌ترين منتقدان دولت آقاي دکتر روحاني در تهران بزرگ و همچنين چرايي مخالفت مردم حوزه انتخابيه نماينده‌اي که صراحتا به سردار سرافراز عرصه سياست خارجي کشور جناب آقاي دکتر ظريف اهانت نمود؛ را براي ساکنان اين سرزمين تشريح کند. اين روزها با ديدن چنين برنامه‌هايي از شبکه‌هاي «سيما» بخش قابل توجهي از افکار عمومي با مقايسه اين برخوردها و سياست‌ها با آنچه در دولت هشت ساله «مهرورز» توسط اين سازمان اجرا مي‌شد؛ به اين نتيجه رسيده‌اند که صدا و سيما چرخشي يکصد و هشتاد درجه‌اي در پيش گرفته است.

ظاهرا اقدامات سازنده دولت تدبير و اميد که با اقبال اکثريت مردم مواجه شده و اين استقبال را مي‌توان در نتيجه آراي هفتم اسفند ماه آنان مشاهده نمود؛ کماکان نتوانسته است سايه «مهرورزي» را از سر رسانه ملي بردارد. به نظر مي‌رسد چرخش اين رسانه در قبال دولت يازدهم؛ بعد از شروع بکار مجلس دهم در رابطه با «خانه ملت» نيز دستخوش همين چرخش خواهد شد زيرا تعداد زيادي از منتخبان مجلس دهم را حاميان دولت تدبير و اميد تشکيل مي‌دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین