|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۸۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
این فداکاری باعث شد تا داستان نجات جان مسافران قطار به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان برود و جوانان از چندین دهه پیش با نام او آشنا باشند.
شهردار منطقه 6 تبریز، اظهار داشت: به منظور قدردانی از ایثار و اقدام تاریخی دهقان فداکار، در نجات جان دهها انسان مظلوم تندیس ایشان در میدان راه آهن نصب می شود.

 مهندس سیاوش مکانی با اشاره به جانمایی نماد لوکوموتیو در میدان راه آهن گفت: تندیس ازبر علی حاجوی، معروف به دهقان فداکار نیز برای نصب در مقابل این لوکوموتیو توسط یکی از هنرمندان بنام تبریز ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به حادثه ریزش کوه و مسدود شدن مسیر قطار، اقدام ازبرعلی حاجوی را حرکتی شجاعانه دانست و ضمن تقدیر از دهقان فداکار، گفت: ایران اسلامی دهها قهرمان بزرگ اینچنین دارد که با بزرگواری و بزرگمردی باعث آرامش و آسایش هم میهنان خویش بوده اند و امروز ما باید قدرشان را بدانیم و روح بزرگشان را ارج نهیم.

در ادامه این دیدار، ازبرعلی حاجوی نیز اقدامات و خدمات رسانی مسئولان و مدیران شهری و اجرایی کشور را شایسته تحسین و تقدیر دانست و گفت: آن زمان تنها راه آهن تبریز - تهران در این منطقه وجود داشت که با بروز هرگونه خلل کوچکی در این مسیر ارتباط مختل می شود.

وی افزود: خوشبختانه با اجرای پروژه های عمرانی و برنامه های کارشناسی امروزه علاوه بر سهولت ارتباط، امنیت رفت و آمد نیز افزایش یافته است.

اسم «ریزعلی خواجوی» (که در اصل ازبر علی حاجوی است) یا «دهقان فداکار» برای بسیاری از مردم نام آشناست زیرا داستان او در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان وجود دارد.

دهقان فداکار در سن سی و دو سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه می‌شود و در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، کُت خود را آتش می‌زند و به سمت قطار حرکت می‌کند.

این فداکاری باعث شد تا داستان نجات جان مسافران قطار به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان برود و جوانان از چندین دهه پیش با نام او آشنا باشند.

ریزعلی خواجوی مشهور به دهقان فداکار (زادهٔ 1309 هجری شمسی در میانه) فردی است که داستانش سال‌ها است با عنوان «دهقان فداکار» در کتاب فارسی سوم دبستان مدارس ایران چاپ می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین