|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
»
کد خبر: ۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
روزنامه «جروزالم پست» نوشت:آیا روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، تأثیری بر برنامه زمانی دولت آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران دارد؟
تدبیر و امیدشایعه صادرات اورانیوم از کشور زیمبابوه به ایران و تکذیب این شایعه از سوی مقامات زیمبابوه، تحلیل ها درباره وضعیت پرونده هسته ای ایران و بازه زمانی در اختیار ایران برای حل و فصل مسائل پیرامون این موضوع و تأکید رئیس جمهور پاکستان بر توسعه روابط با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ایران تنها یک ماه فرصت دارد!

به گزارش «تابناک»، شایعه ها درباره روابط ایران و زیمبابوه و وارد کردن اورانیوم توسط ایران از این کشور، از روز گذشته تاکنون بخش عمده ای مطالب مربوط به ایران را در مطبوعات جهان به خود اختصاص داده است. در گزارش اولیه که از سوی نشریه «تایمز» منتشر شد و در برخی مطبوعات دیگر همچون «گالف تودی» بازتاب یافت، ادعا شده بود که دولت زیمبابوه حدود یک سال پیش قراردادی سری را با ایران به امضا رسانده تا بر اساس آن، مواد خام مورد نیاز «برای تولید سلاح هسته ای» را در اختیار ایران قرار دهد. این روزنامه به نقل ازز معاون وزارت معادن زیمبابوه نوشته بود که یادداشت تفاهمی در این زمینه میان دو کشور به امضا رسیده است. مطبوعاتی که این موضوع را پوشش دادند، آن را به مثابه نقض تحریم های وضع شده علیه ایران و هشداری برای غرب معرفی کردند.

ایران تنها یک ماه فرصت دارد!

به هر حال، تنها چند ساعت بعد، دولت زیمبابوه این موضوع را به طور رسمی تکذیب کرد. به نوشته «بلومبرگ»، دو تن از مقامات ارشد حوزه معادن در زمیبابوه (که همان معاون وزارت معادن نیز یکی از آن هاست) گزارش های پیشین را تکذیب کرده و اشاره کرده اند از آنجا که زیمبابوه هنوز در حال برآورد حجم ذخایر اورانیوم خود می باشد، هیچ گونه برنامه ای برای صدور اورانیوم به هیچ کشوری ندارد. یکی دیگر از مقامات این کشور گفته در یادداشت تفاهمی که با ایران به امضا رسیده، صادرات موادی چون الماس، طلا و دیگر فلزات معدنی پیش بینی شده، اما در زیمبابوه هنوز اصولاً ظرفیت لازم برای استخراج اورانیوم وجود ندارد؛ چه برسد به صدور آن.

ایران تنها یک ماه فرصت دارد!

اما در موضوع هسته ای، روزنامه «ژاپن نیوز» با انتشار تحلیلی به بررسی راه های حل و فصل مسئله هسته ای ایران پرداخته و ضمن مسئول دانستن ایران برای حل این موضوع، از ضرورت برداشتن گام های مشخص از سوی ایران در این زمینه شده است. به عقیده این روزنامه، بن بست بر سر موضوع هسته ای ایران، اکنون به مرحله ای حساس رسیده و در شرایطی که حسن روحانی با شعار بهبود روابط با غرب و شفافیت بیشتر در برنامه هسته ای به قدرت رسیده، انتظار می رود برای حل این موضوع گام هایی مشخص را بردارد. در این مطلب، به تحریم های وضع شده از سوی غرب علیه ایران که با هدف تغییر مسیر ایران در برنامه هسته ای خود صورت گرفته نیز اشاره شده است.

ایران تنها یک ماه فرصت دارد!

روزنامه «جروزالم پست» نیز مطلبی در همین حوزه منتشر کرده و به بررسی این موضوع پرداخته که آیا روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، تأثیری بر برنامه زمانی دولت آمریکا برای افزایش فشارها بر ایران دارد؟ در این مطلب، به طرح جدید تحریم های ایران که به تازگی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و قرار است در ماه سپتامبر در مجلس سنا نیز به رأی گذاشته شود اشاره شده و آمده بر اساس این بازه زمانی، ایران تنها یک ماه فرصت دارد تا عزم خود برای مذاکره و امتیاز دادن در برنامه هسته ای را نشان دهد و در غیر این صورت، با تحریم ها و فشارهای جدید از سوی آمریکا مواجه خواهد شد.

ایران تنها یک ماه فرصت دارد!

در نهایت، خبرگزاری «ترند» از عزم رئیس جمهور جدید پاکستان برای توسعه روابط با ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، «ممنون حسین»، رئیس جمهور منتخب پاکستان در دیدار با مهدی سبحانی، سرکنسول ایران در کراچی، خواستار گسترش روابط میان دو کشور شده است. در این دیدار، وی فرا رسیدن عید فطر و همچنین انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران را به مردم و دولت ایران تبریک گفته است. ممنون حسین همچنین اظهار امیدواری کرده که ضمن سفر به تهران در آینده ای نزدیک، با مقامات ارشد ایرانی درباره روابط دوجانبه به گفت و گو بپردازد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین