|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۸۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
آزمایش جدید موشک های بالستیک ایران برای افزایش قدرت دفاعی کشور موجب «نگرانی» آمریکا به ویژه اعتراض مخالفان توافق هسته ای و «خشم» رژیم صهیونیستی و حامیان آن شده است تا آنجا که خواستار بررسی آن در نشست امروز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد شده اند.
  آزمایش جدید موشک های بالستیک ایران برای افزایش قدرت دفاعی کشور موجب «نگرانی» آمریکا به ویژه اعتراض مخالفان توافق هسته ای و «خشم» رژیم صهیونیستی و حامیان آن شده است تا آنجا که خواستار بررسی آن در نشست امروز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد شده اند.

 رزمایش « اقتدار ولایت» که نخستین رزمایش آزمایش موشک های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 است، گرچه به اذعان مقامات غربی نقض توافق هسته ای (برجام ) نیست اما آمریکایی ها و صهیونیست ها را چنان برآشفته است که خواستار بررسی آن در شورای امنیت سازمان ملل شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه 23 اسفند ماه از قدرت های جهان خواست تا ایران را برای آزمایش موشک بالستیک «مجازات» کنند.

نتانیاهو که در مسیر دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته ای، از هیچ اقدامی برای به نتیجه نرسیدن به این توافق دریغ نکرد، اکنون نیز مدعی است: قدرت های جهان باید با این اقدام نشان دهند که در اجرای مفاد توافق نامه هسته ای «مصمم» هستند و «باید پاسخگو باشند».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه 19 اسفند، در ادامه مرحله نهایی رزمایش «اقتدار ولایت» دو موشک بالستیک را آزمایش کرد.

یک روز پیش از آزمایش موشک های نقطه زن دوربرد «قدر- H» و «قدر ـ F»، نیروی هوافضای سپاه دست به آزمایش موشک دوربُرد و بالستیک «قیام» زد.

** نماینده آمریکا در سازمان ملل: آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت بررسی شود

«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار بیانیه ای خواستار بررسی موضوع آزمایش موشکی ایران در جلسه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل شد و اعلام کرد: آمریکا درباره آزمایش های موشکی ایران عمیقا نگران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی از شورای امنیت خواسته روز دوشنبه برای بررسی آنچه را که او آزمایش های «تحریک آمیز و بی ثبات کننده» قلمداد کرد، تشکیل جلسه دهد.

** سخنگوی کاخ سفید: نباید از آزمایش های بیشترموشکی ایران در آینده تعجب کرد

 «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز چهارشنبه خود با خبرنگاران، در ادعایی توانایی های موشکی ایران را در محدوده خارج از استانداردهای بین المللی و مایه نگرانی آمریکا و دیگر کشورهای جامعه بین المللی خواند.

وی به پیشرفت های ایران در بهبود توانایی های موشکی اذعان و بر افزایش تلاش های آمریکا و دیگر همپیمانانش به منظور ایجاد محدودیت در پیشبرد برنامه های موشکی خارج از معاهدات بین المللی ایران تاکید کرد و ادامه اجرای تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران و مشخص کردن اقلام ممنوعه برای ارسال به ایران را از جمله تمهیدات آمریکا برشمرد .

جاش ارنست با بیان اینکه ایران اکنون در فصل عملیات های نظامی است، اظهار داشت که از مشاهده نمونه های بیشتری از آزمایش های موشکی روزهای اخیر ایران در روزهای آینده نباید تعجب کرد.

***سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آزمایش های موشکی نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است

 «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تصریح کرد که آزمایش های موشکی ایران به معنای نقض برجام نیست اما مدعی شد این آزمایش ها، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت محسوب می شود و به همین دلیل، دولت آمریکا این موضوع را در این شورا مطرح خواهد کرد.

وی اذعان کرد: نقض بخش های مربوط به آزمایش های موشکی این قطعنامه به معنی تخطی ایران از اجرای درست توافق هسته ای ماه ژوئیه سال گذشته میلادی نیست.

کربی در عین حال افزود: گرچه گزارش هایی مبنی بر آزمایش های جدید موشکی از سوی ایران منتشر شده است اما وزارت خارجه آمریکا ترجیح می دهد که با جمع آوری اطلاعات کافی ابتدا از صحت این گزارش ها اطمینان حاصل کند.

وی ادامه داد: گرچه حتی در صورت صحت این گزارش ها چنین آزمایشاتی نقض مفاد برجام محسوب نمی شود ولی از آنجایی که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک های دوربرد از سوی ایران را منع کرده دولت آمریکا خود را محق می داند که این موضوع را در شورای امنیت مطرح کرده و خواستار بررسی کامل این اقدام و یا اقدامات و واکنش مناسب از سوی این شورا نسبت به ایران بشود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مقابل اصرار یکی از خبرنگاران مبنی بر این که نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت به منزله نقض همه مفاد این قطعنامه از جمله توافقنامه هسته ای محسوب می شود، بارها گفت که گرچه قطعنامه مذکور شامل برجام و نظارت بر اجرای درست آن نیز می شود اما نقض بخش های مربوط به آزمایش های موشکی این قطعنامه به معنی تخطی ایران از اجرای درست توافق هسته ای ماه ژوئیه سال گذشته نیست.

** معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آزمایش موشکی با قطعنامه 2231 ناسازگار است

«مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد: آمریکا معتقد است شواهد زیادی در دست است که نشان می دهد این آزمایش موشکی با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار است.
تونر افزود که در صورت تایید این مساله در شورای امنیت سازمان ملل، خواستار واکنش مناسب به آن هستیم.


**آلمان: آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست

«مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان اظهار داشت که آزمایش اخیر موشکی ایران ناقض مفاد برجام نیست.‏

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه در جلسه هفتگی دولت با خبرنگاران، اعلام کرد: هیچ گونه ‏شواهدی مبنی بر اینکه این آزمایش موشکی ناقض توافق هسته ای باشد، در دست نیست.‏

وی در عین حال افزود: ما به همراه شرکای خود در حال بررسی همخوانی آزمایش یادشده با حقوق بین المللی و تحریم های سازمان ملل متحد هستیم و با ‏دقت فراوان این آزمایش را دنبال می کنیم.‏

** نیویورک تایمز: لغو برجام لطمات سنگینی بر اعتبار آمریکا خواهد زد

 در همین حال، نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مقاله ای نوشته است درحالی که منتقدان بدبین آمریکا آزمایشات اخیر موشکی ایران را نقض توافقنامه هسته ای دانسته اند اما این آزمایش ها ربطی به مفاد برجام ندارد.

«اریک گلدستون» سرمقاله نویس نشریه نیویورک تایمز در مقاله ای با عنوان «آزمایش های موشکی ایران و توافقنامه هسته ای» با این مقدمه که آزمایش های موشکی ایران در چند هفته گذشته بسیاری از منتقدین را بر آشفته و گروهی از منتقدان بدبین را به طرح این پرسش برانگیخته است که آیا ایران به تعهدات خود در رابطه با توافق هسته ای پایدار خواهد بود یا نه، به طرح نکاتی در قالب پرسش و پاسخ در این رابطه پرداخته است.

گلدستون در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تاکنون به این توافقنامه پایبند بوده یا خیر، می گوید طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به مفاد این توافقنامه پایبند بوده و اضافه می کند که آژانس در این گزارش با ذکر جزئیات به کاهش محسوس مواد سوخت هسته ای، سانتریفیوژها و تجهیزات از سوی ایران پرداخته است.

همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در توافقنامه هسته ای میان ایران و قدرت های جهان اشاره ای به منع اینگونه آزمایش ها شده است یا نه، نوشته است که این آزمایش ها موضوعی جداگانه از توافق هسته ای به حساب می آیند و نیز در پاسخ به اینکه آیا ایران مفاد و مندرجات قطعنامه 2231 شورای امنیت را در رابطه با این آزمایشات نقض کرده، نوشته است که این مساله به نوع تفسیرها از قطعنامه مذکور بستگی دارد.

وی سپس در توضیح این مطلب می نویسد که در قطعنامه مذکور به صراحت از ایران خواسته شده است تا از فعالیت موشکی با استفاده از موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را داشته باشند، خودداری کند و ایران اینگونه استدلال می کند که چون این موشک ها کلاهکی را حمل نمی کنند لذا نقض قطعنامه یاد شده محسوب نمی شوند.

گلدستون سپس این پرسش را مطرح می کند که آیا دولت اوباما نسبت به این مساله واکنشی نشان داده است یا خیر، در پاسخ می گوید در حالی که منتقدین از جمله «اد رویس» نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا اینطور استدلال می کند که اگر ایران بدون هیچگونه مجازاتی به نقض قطعنامه شورای امنیت ادامه بدهد، به تخلف و سرپیچی از توافق هسته ای نیز روی خواهد آورد.

یکی دیگر از سوالاتی که نویسنده مقاله مطرح می کند این است که در چه زمانی باید انتظار داشت آمریکا از این توافق بهره ای ببرد و در پاسخ می گوید از نظر حامیان این توافق آمریکا اکنون به مهمترین ثمر این توافق یعنی ایرانی بدون سلاح های هسته ای دست پیدا کرده و علاوه بر این گرچه بسیاری از تحریم های غیر هسته ای آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا هستند، اجازه برقراری برخی مبادلات تجاری با ایران بخصوص فروش هواپیماهای غیر نظامی نیز صادر شده است.

گلدستون در نهایت به این پرسش اساسی اشاره می کند که در صورتی که رئیس جمهوری بعدی آمریکا تصمیم به لغو این توافقنامه بگیرد چه خواهد شد و در پاسخ می گوید بطور نظری رئیس جمهوری بعدی آمریکا این آزادی را خواهد داشت تا این توافق را لغو کند اما کارشناسان عدم گسترش سلاح ها و توافقات چند ملیتی معتقدند که لغو این توافقنامه برای آمریکا عواقب پر هزینه ای در بر خواهد داشت و به اعتبار این کشور لطمات سنگینی خواهد زد.

** روزنامه یو. اس. ای تودی: اعتراض در مورد آزمایش موشکی ایران بی مورد است

روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی نیز روز پنجشنبه تایید کرد که توافق هسته ای با ایران هیچ ربطی به آزمایش های موشکی این کشور ندارد و اعتراض در مورد این توافق بی مورد است.

این روزنامه نوشت : توافق هسته ای ایران با قدرت های جهان به طور مستقیم به محدودیت های موشکی نمی پردازد. پس از توافق، شورای امنیت، ممنوعیت آزمایش های موشکی اعمال شده علیه ایران را لغو کرد.

یو.اس. ای تودی یاد آور شد که حتی جوبایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در نشست خبری خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیت المقدس، به طور صریح ایران را ناقض توافق هسته ای ندانسته و تنها گفته است که اگر ایران مفاد این توافق را نقض کند ، ما وارد عمل خواهیم شد.

آزمایش های موشکی ایران با اعتراض مخالفان توافق هسته ای از جمله برخی از سناتورهای جمهوریخواه طرفدار رژیم صهیونیستی روبرو شده است.


** رسانه های شرق آسیا: گام های بلند ایران در عرصه موشکی/آزمایش ها نقض برجام نیست

 شماری از رسانه های گروهی شرق آسیا با بازتاب دادن پرتاب های موفقیت آمیز موشک های بالستیک ایران، ضمن تحسین قدرت و توان دفاعی کشورمان تاکید کردند که آزمایش های صورت گرفته به هیچ عنوان نقض کننده «برجام» و توافقنامه هسته ای نیست.

«شین هوا» می نویسد: بر خلاف برخی ادعاها، اقدام ایران در انجام این آزمایش ها نقض کننده «برجام» نیست و این کشور طبق روال عادی به آزمایش های موشکی خود دست زده است.

روزنامه «چاینا دیلی» که برنامه های نظامی ایران بخصوص در عرصه موشکی را بارها مورد تقدیر قرار داده، در گزارشی آورده است: ایران در صنعت موشکی سال هاست گام های بلندی بر می دارد و این قابل توجه و تحسین است.

این نشریه افزوده است که ایران در سال های قبل نیز چندین بار دست به آزمایش های موشکی زد و نشان داد که در این زمینه توانایی های قابل توجهی دارد.

همزمان تارنمای «چاینا ارگ» و «انگیش نیوز» چین نیز در گزارش های خود آورده اند: حتی غربی ها نیز اذعان داشته اند که پرتاب های موشکی ایران در این هفته نقض برجام نبوده و تخطی از تعهدات طرفین بر اساس توافق ژنو محسوب نمی شود.

در این گزارش ها آمده است که آزمایش موفقیت آمیز صورت گرفته به خوبی نشان می دهد که ایران در بعد نظامی - دفاعی پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

در همین ارتباط تلویزیون های مرکزی کره جنوبی، ژاپن و تارنماهای فضای مجازی دو کشور نیز به این موضوع توجه داشته و در گزارش هایی آورده اند که برد موشک «قدر اچ» ایران، یک هزار و 700 کیلومتر و برد موشک «قدر اف» که هر دو دیروز با موفقیت پرتاب شدند، نزدیک به 2 هزار کیلومتر است.

گزارش ها می افزاید: پس از این پرتاب ها آمریکا اعلام کرد که نشان دادن توان موشکی و آزمایش هایی از این دست که ایران این هفته انجام داده ناقض توافق بین المللی هسته ای نیست.

** رسانه های پاکستان: آزمایش موشکی ایران در راستای دکترین دفاعی این کشور است

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون پاکستان ضمن پرداختن به خبر پرتاب آزمایشی و موفقیت آمیز موشک های دوربرد ایران از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه این سرزمین، به نقل از سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت که پرتاب این موشک ها ثمره و نتیجه تحریم ها است. تحریم ها به ایران کمک کرد تا برنامه موشکی خود را توسعه دهد.

رادیو دولتی پاکستان هم گفت که این آزمایش موشکی در راستای دکترین دفاعی ایران انجام شده است.

شبکه های خبری پاکستان نیز با پخش تصاویری از غرش موشک های جدید دوربرد ایران، اقتدار این کشور را در عرصه های دفاعی و نظامی به نمایش گذاشتند.

روزنامه پاکستانی «بیزنس رکوردر» هم در گزارش خود از آزمایش موشکی ایران، نوشت که این آزمایش های موشکی مدت نه چندان طولانی بعد از لغو تحریم ها علیه ایران انجام شد.

روزنامه «نیشن» هم با پرداختن به این خبر، به نقل از فرماندهان عالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت که دلیل ایران برای طراحی و ساخت موشک های دوربرد، کسب توان هدف قراردادن مواضع رژیم صهیونیستی از یک فاصله مطمئن است.

روزنامه اردو زبان «نوای وقت» هم نوشت: فرماندهان ایران از قابلیت بالای این موشک ها برای هدف قرار دادن اسرائیل سخن گفته اند.

روزنامه اردو زبان «جنگ» نیز در گزارش خود با بیان اینکه ایران دو موشک دور برد به نام قدر را با موفقیت آزمایش کرد که قادر به هدف گیری تا یک هزار و 400 کیلومتر است، نوشت: فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته اند که موشک های جدید بالستیک 'قدر' به آسانی قابلیت هدف قرار دادن مواضع رژیم صهیونیستی را دارد.

روزنامه اردو زبان «دنیا» چاپ شهر اسلام آباد نوشت: ایران به تازگی موشک های دور برد قدر را با موفقیت آزمایش کرد که قابلیت بالای برای هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی دارد.

«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان نیز روز گذشته پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران را در حوزه های دفاعی و نظامی، به رغم تحریم های طولانی مدت علیه این کشور، خیره کننده و قابل ستایش دانست.

وی در واکنش به تازه ترین آزمایش موشکی موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران امروز از توانمندی های بالایی در زمینه های دفاعی و نظامی برخوردار است.

**رسانه های هند: رزمایش موشکی قدرت دفاعی ایران را نشان داد

رسانه های هند نیز با بازتاب گسترده رزمایش موشکی ایران نوشتند: آزمایش موفقیت آمیز موشک های بالستیک نشان دهنده پیشرفت و قدرت دفاعی ایران است .

روزنامه «بیزنس استاندارد» روز چهارشنبه نوشت: ایران در رزمایش موشکی که در چند روز گذشته برگزار شد قدرت دفاعی و آمادگی خود را نشان داد.

این روزنامه افزود: رزمایش موشکی با توجه به تهدیدها با هدف افزایش قدرت بازدارندگی در بخش های مختلف ایران صورت گرفت و ایران با موفقیت برد موشک بالستیک را به دو هزار کیلومتر افزایش داده است .

روزنامه انگلیسی زبان «اکونومیک تایمز» نیز با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز موشک های بالستیک در ایران نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با وجود تحریم ها موفق به ساخت و آزمایش این موشک ها شده است .

در ادامه این مطلب به نقل از سردار «حاجی زاده» فرمانده هوا - فضا سپاه آمده است:این موشک ها با برد دوهزار کیلومتر قادر است که دشمن را هدف قرار دهد.

روزنامه انگلیسی زبان «تایمز آو ایندیا» به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: آزمایش موشک های بالستیک ایران، برجام را نقض نمی کند.

*** اظهارات مقامات ایرانی

 این در حالی است که سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در خصوص رزمایش موشکی اقتدار ولایت گفته است که آمریکایی ها می خواهند با جوسازی، توان دفاعی ما را تعطیل کنند تا از این طریق موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شوند.

وی تصریح کرده است: پیش از بحث هسته ای نیز هر سال رزمایش داشتیم اما از بسیاری از این فضاسازی ها خبری نبود، اما اکنون پس از برجام، بیشترین تمرکز سرویس های جاسوسی به خصوص از طرف آمریکایی ها بر روی موضوع موشکی متمرکز شده است.

وی درباره تأثیرگذاری این فعالیت ها بر توانمندی های دفاعی خاطرنشان کرده است: دشمن مخالف افزایش قدرت دفاعی ماست. آنها می خواهند ایران به کشوری مانند عراق ، سوریه و یمن تبدیل شود.

«سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این باره گفته است: ما به هیچ وجه از برنامه های موشکی خود عقب نشینی نمی کنیم، زیرا با امنیت کشورمان در ارتباط است، به طوری که همان گونه که رسانه های خارجی نیز اذعان کردند با آزمایش سامانه های موشکی ، برجام نقض نشد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز امروز دوشنبه در گفت وگو با رادیو نیوزیلند تاکید کرده است که آزمایش های موشکی ایران در تضاد با توافق هسته ای نیست.

ظریف با تاکید بر اینکه آزمایش های موشکی ایران هیچ تضادی با توافق هسته ای ندارد، می گوید: ما تنها بخش ناچیزی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه صرف تجهیزات دفاعی می کنیم.

ظریف تصریح کرده است: ما همواره گفته ایم به توسعه ظرفیت های دفاعی خود ادامه می دهیم و این تجهیزات دفاعی ربطی به سلاح هسته ای ندارند. ما بهترین تضمین را ارائه کرده ایم که ایران هرگز قصد دستیابی به سلاح هسته ای ندارد و این موشک های آزمایش شده با هدف حمل کلاهک های هسته ای مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

وی گفته است: این موشک ها تنها برای اهداف دفاعی هستند. ما به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نخواهیم کرد.


*** نحوه بررسی موضوع موشکی ایران در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی امروز دوشنبه موضوع آزمایش های موشکی ایران را بررسی می کند که اعضای آن درخصوص تاثیرات آن بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت اختلاف نظر دارند.

 «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در کانال تلگرامی خود نوشت: بر اساس برنامه کار شورای امنیت سازمان ملل متحد، این شورا قرار است روز دوشنبه صبح بوقت نیویورک ( بعدازظهر بوقت تهران) موضوع آزمایش های موشکی ایران را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

به گفته حمید بعیدی نژاد این جلسه در پشت درهای بسته و با حضور اعضای شورای امنیت صورت می گیرد و از مواضع اعلام شده کشورهای عضو دائم شورای امنیت برمی آید که در بین آنها در خصوص آزمایشات موشکی ایران و تاثیر آن بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت اتفاق نظر وجود ندارد.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این خصوص اظهار داشت: رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و سلاح های به کار گرفته شده در آن، نه تنها در تعارض با تعهدات ایران تحت برجام نیست بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نمی باشد.

به گفته جابری انصاری سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین های دفاعی کشورمان جایگاهی ندارد و کلیه موشک های کوتاه ـ برد، میان ـ برد و برد بلند ایران، شامل موشک های بالستیک، که برخی از انواع آنها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصراً برای دفاع مشروع بوده و هیچ یک برای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و پیوست های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.

این در حالی است که در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت تأکید شده است: «جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی نشده اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست های آن هستند.»

در هر حال؛ جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که محدودیت بر توان دفاعی خود را نمی پذیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین