|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۸۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
وی افزود: در عین حال برای نخستین بار تسویه مبلغ اسمی نخستین مرحله اوراق اسناد خزانه اسلامی پیش از تاریخ سررسید آن با موفقیت انجام شد.
رئیس سازمان بورس از انتشار بزرگ‌ترین اوراق مشارکت نفتی در روز آینده از طریق بورس تهران خبر داد و گفت: این عرضه به حجم 5 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست امروز با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به سفر اخیر خود به کره جنوبی، از حجم هزار و 200 میلیارد دلاری معاملات بازار سرمایه این کشور، سخن گفت و افزود: کشور کره جنوبی جزء 13 کشور مطرح در حوزه بازارهای سرمایه دنیاست. این کشور با بررسی رکود دو دهه اخیر کشور ژاپن، به این نتیجه رسیده که برای مانع شدن از تداوم این رکود، باید در نقطه‌های استراتژیک کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری کنند.

، وی افزود: یکی از دلایل عقب‌افتادگی نرخ رشد اروپا نسبت به کشور آمریکا عدم توسعه بازارهای سرمایه کشورهای عضو این اتحادیه است. امروزه تکیه‌گاه رشد هر کشوری جمع‌آوری نقدینگی خرد مردم و هدایت آنها از طریق بازار سرمایه در سرمایه‌گذاری‌های مولد است.

فطانت گفت: در این ارتباط هم مسئولان بورس کره، پیشنهاد خرید بورس تهران و سرمایه‌گذاری در این بازار را به مدیران سازمان بورس در سفر اخیر ارائه کردند که در پاسخ به آنها این پیشنهاد ارائه شد که از طریق استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد ایران، به‌طور فردی یا مشارکتی در مرحله نخست از طریق شکل‌گیری و حضور در بورس‌های کالایی و سپس حضور در بخش معاملات سهام، در مرحله دوم از این ظرفیت‌ها در ایران استفاده کنند.

فطانت با اشاره به موفقیت بورس کره جنوبی در بازار اوراق مشتقه در دنیا از تشکیل تیم کاری مشترک با بازار این کشور و بورس ایران، سخن گفت و افزود: رئیس‌جمهور کره جنوبی در سفری که اردیبهشت‌ماه سال آینده به ایران خواهد داشت، انتظار می‌رود تا با تبادل نظر فی‌مابین زمینه‌ همکاری مشترک دو کشور فراهم شود.

وی افزود: در این راستا با توجه به رغبت به وجودآمده در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران، باید زمینه‌ لازم به‌منظور حضور سرمایه‌گذاران خارجی با هدف توسعه و رشد صنایع ایران را بیش از پیش، فراهم کرد.

به گفته این مقام مسئول با توجه به مطالعاتی که به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها در زمینه ایجاد بورس در مناطق ویژه اقتصادی شده، این موضوع هدف‌گذاری شده که هر کجا زمینه ایجاد مشارکت وجود دارد، به‌طور حتم پای سرمایه‌گذار خارجی نیز به‌منظور افزایش ضریب موفقیت وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بورس از انتشار بزرگ‌ترین اوراق مشارکت نفتی در روز آینده از طریق بورس تهران خبر داد و گفت: این عرضه در حوزه اوراق مشارکت پارس جنوبی و به حجم 5 هزار میلیارد تومان خواهد بود که از این رقم مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد تومان مربوط به فازهای 11 تا 24 پارس جنوبی و مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان به‌منظور توسعه مناطق مشترک نفتی در غرب کارون در نظر گرفته شده که با مشارکت بانک مرکزی از طریق بازار سرمایه ایران تأمین مالی خواهد شد.

وی افزود: در عین حال برای نخستین بار تسویه مبلغ اسمی نخستین مرحله اوراق اسناد خزانه اسلامی پیش از تاریخ سررسید آن با موفقیت انجام شد.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حوزه تأمین مالی، بازار سرمایه ایران از طریق تفاهم‌نامه‌ای که امروز با شورای عالی مناطق آزاد تجاری بسته شده، می‌تواند محدودیت‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در مناطق آزاد فراهم کند. در حال حاضر افتتاح حساب برای سرمایه‌گذاران خارجی در سرزمین اصلی با مشکل مواجه است. در عین حال نقل و انتقال ارز با توجه به تنوع نرخ‌ها در بازار آزاد و نرخ مبادله‌ای در سیستم بانکی، یکی از مشکلاتی است که برای سرمایه‌گذاران خارجی همیشه وجود داشته و این در حالی است که امضای این تفاهم‌نامه می‌توان به تسهیل این ظرفیت‌ها امیدوار بود.



منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین