|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۸۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
شاید این اسرار، پیام هایی متعلق به آیندگان بوده یا دلیلی برای بررسی و جستجوی بشریت فردا که در زمان مناسب بتواند راهی نو در تاریکی و سرگشتگی بگشاید.
روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس جمهوری،نوشت: اکنون اگر چه صدها سال از وفات حضرت فاطمه (س) گذشته، اما همچنان دوران او را در آینه امروز می توان دید و به علت آن همه رنج و تلاش اندیشید.

 اینکه چرا به رغم گذشت قرن ها، آن نور همانند ستاره ای از کهکشان ها و زمان های دور، روشنی بخش شب های تاریک این عصر می شود و امید بر ماندگاری حقیقت و به واقعیت پیوستن وعده های خداوند را زنده می کند؛ اینکه چرا پیرامون زندگی و مرگ آن بانو اسرار فراوانی دیده می شود و حتی به نظر می رسد این اسرار را به عمد از خود بر جای گذاشته است.

شاید این اسرار، پیام هایی متعلق به آیندگان بوده یا دلیلی برای بررسی و جستجوی بشریت فردا که در زمان مناسب بتواند راهی نو در تاریکی و سرگشتگی بگشاید.

گاهی البته علت آن همه دردمندی دختر بزرگوار پیامبر(ص) را به دشواری متوجه می شویم. بانویی که به اذعان مورخان شیعه و سنی، انسانی ارزشمند و فرهیخته در زندگی تاثیرگذار و آموزنده اش بود؛ تا جایی که چند سال قبل در دولت اصلاحات از یکی از مقامات سعودی کتابی با عنوان «آن ها فاطمه الزهرا» دریافت کردم نوشته دکتر محمد عبده یمانی. این کتاب در سال 1997 در جده انتشار یافته و نشان از شخصیت غیرقابل انکار آن بانو هنوز و تاکنون حتی در عربستان سعودی دارد.

در سال 1374 هم که به عنوان یک دانشگاهی در اجلاس «اسلام و اروپا» در نروژ شرکت کردم شاهد چنین بحث هایی در سطح جهانی در مورد آن بانوی تاریخ ساز بودم؛ اینکه چرا محل دفن ایشان مشخص نیست و علت پنهان کاری در مراسم رحلتش چه بوده است. البته در مورد مادر بزرگوار او نیز که کمتر سخن گفته می شود، نباید فراموش کرد مبارزات و سخت کوشی حضرت خدیجه(س) خود دلیلی بر استحکام شخصیت دخترش فاطمه(س) بود.

متاسفانه برخلاف رویه روشنگری آن خاندان برای رفع اختلافات و اصلاح امور در میان امت و زدودن پیرایه ها و اتهامات ناروا و کجی ها، عده ای زندگی ایشان را محملی برای اختلاف افکنی و ایجاد نفرت کور و تفرقه در جهان اسلام ساختند و عده ای نیز خط انحرافی و کج راهه ها را دنبال کردند. نمونه آن در روزگار ما، خباثت و خشونت کور سلفی ها و نماینده آن ها یعنی داعش است. جنایات روزافزون داعش که به کارگیری سلاح های شیمیایی جدیدترین آنست، نمونه ای از آن انحرافی است که از عصر فاطمه(س) آغاز شد و اسرارش شاید امروز بر ملا می شود.

امروز روشن است که وجود داعش از سویی ریشه در انحراف مبانی ایدئولوژیک و خلاء فکری داشته و از طرفی نشانگر توطئه قدرت های ظالم و اشغالگر و حکومت های مستبد منطقه است. ابعاد مختلفی از وضعیت کنونی جهان اسلام را می توان با بررسی سخنان و اندیشه های فاطمه زهرا(س) به خصوص در خطبه فدکیه درک کرد و متوجه چرایی دغدغه های ایشان برای آینده جهان اسلام و بشریت شد.

آینده تلخی که امروز به واقعیت پیوسته و علاوه بر جنگ و ناامنی، به خاطر قدرناشناسی آدمی در قبال مواهب طبیعت، جهان را به سوی نیستی می برد، اما از دیگر اسرار آن حضرت مهریه اش است؛ آب. آبی که می رود تا علت جنگ های آینده باشد و زهرا(س) آن را مهریه خود قرار داد تا قدرش دانسته شود.

همچنین نام و القابش را با گیاه و رویش قرینه کرد تا عطر یاس را از قعر تاریخ به امروز برساند و مشام زمان را از عشق و امید پر کند. آن بانو می آموزاند که انسان در هر عصر و زمان چگونه باید باشد و یادآور می شود که شخصیت زن مستقل و سرنوشت ساز است و علتی ندارد که طفیلی مردان باشد. اگر چه همچنین می آموزاند که زنان از عوارض انحرافات و ناملایمات و جنگ و تخریب طبیعت رنج بیشتری بر دوش می کشند.

پس چه زیباست صلوات مشهوری که بر او می فرستند، در حالی که پدرش رحمت للعالمین، همسرش درب شهر علم، فرزندانش صالح و صادق، ولی فاطمه «محور» است: درود خداوند بر فاطمه و بر پدرش و بر همسرش و بر فرزندانش و سری که در او نهفته است... شمعی که تا ابد فروزان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین