|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد الگوهای اشتغال را از وظایف دانشگاهیان برشمرد و گفت: دانشگاهی که تئوریسین و تکنسین تولید نکند، نمی تواند به مسیر توسعه کشور کمک کند.
علی ربیعی با اشاره به برنامه‌های گسترده دولت در حوزه بهبود فضای کسب و کار و اشتغال، اظهار کرد: این برنامه در دو عرصه سیاست خارجی و داخلی هم زمان پیش می‌رود.

ربیعی گفت: ‌برای برون رفت از این وضعیت نیاز داریم که دانشگاهیان وارد عرصه شوند و انتظار می‌رود که دانشگاه در ترویج فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی مطالعات و پژوهش‌های گسترده‌ای را انجام دهد.

وی که در مراسم افتتاح نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت، از ضمانت تسهیلات پرداختی به فارغ التحصیلان در قالب تعاونی‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: در صورتی که فارغ التحصیلان دانشگاهی در قالب تعاونی‌های دانش بنیان تشکیل شرکت بدهند، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون ‌تا 80 درصد تسهیلات دریافتی را ضمانت می‌کند.

ربیعی ابراز امیدواری کرد: با این کار مشکل تامین وثیقه اخذ تسهیلات فارغ التحصیلان برطرف شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌تولید اندیشه و فکر را تولیدی ملموس وعنصر اساسی برای توسعه و عزت کشور دانست و افزود: این دو عنصر با تولید فکر و تولید فیزیکی می‌توانند حیات روبه پیشرفت کشور را تضمین کنند.

ربیعی معتقد است که تولید قدرت و ثروت ملی در سایه تلاش این دو عنصرمحقق می‌شود چرا که امروز مفهوم قدرت ملی تغییر پیدا کرده و تولید فکری که بتواند به تولید منجر شود قدرت جامعه محسوب می‌شود و همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید دارند پیشرفت کشور باید از سرعت بیشتری برخوردار شود.

وی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری 2/12 درصدی و نرخ بیکاری 26 درصدی جوانان، افزود :‌این ارقام ونرخ مشارکت اقتصادی 38 درصدی نشاندهنده این است که از نظر نرخ بیکاری در شرایط مطلوبی قرار نداریم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه میانگین رشد بهره‌وری نیروی کار را 3/1 درصد اعلام کرد و با اشاره به رتبه 144 ایران در میان کشورهای جهان به لحاظ شاخص سهولت کسب و کار، اظهار کرد: ‌رتبه کشور در بین کشورهای مختلف از نظر حمایت از سرمایه‌گذاری نیز 166 است و این نشان می‌دهد که به راحتی نمی توانیم به سمت سرمایه‌گذاری آسان و افزایش اشتغال حرکت کنیم.

ربیعی با تاکید بر ترویج و تقویت فرهنگ کار و‌ تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی با بهره گیری از نظام آموزشی و رسانه‌ای، گفت: باید به مستندسازی چهره‌های ماندگار در عرصه کار و کارآفرینی بپردازیم.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر نقدینگی موجود در جامعه در مسیر تولید قرار گیرد، بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تقویت صندوق شراکت برای تجاری سازی ایده‌ها و پشتیبانی از شرکتهای نوپا خبرداد و یادآورشد: بررسی زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد که در حوزه آی تی،‌ می توان حداقل دومیلیون شغل تولید کرد.

ربیعی مطالعه بر روی الگوهای صنعتی شدن را یکی دیگر از اقداماتی دانست که دانشگاهیان باید آن را بررسی کنند و افزود: دانشگاه باید با بررسی عمیق الگوهای صنعتی و یافتن تجربه‌های دیگران، الگوی صنعتی کشور را متناسب با شرایط ایران تدوین کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد ساختارهای نهادی برای ارتباط سرمایه‌گذاران با نخبگان را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ ساختار سازمانی و عملکردی چنین نهادهایی در کشور هنوز به درستی مطالعه و ایجاد نشده است.

ربیعی شناسایی فرصتهای سرمایه‌گذاری در کل کشور را از دیگر وظایف نظام آکادمیک کشور برشمرد و با بیان اینکه اگر دانشگاه به مقوله کیفیت توجه کند، جامعه رشد خواهد کرد،‌اظهار کرد: تلاش جامعه دانشگاهی برای پیشرفت کشور ستودنی است اما محقق ساختن اهداف توسعه ملی فقط با ارتقای ‌کیفیت در آموزش و پژوهش در دانشگاهها امکانپذیر است چرا که جامعه بدون داشتن نیروهای خلاق و کارآفرین رشد نکرده و باید این پیوندها را در جامعه احیا کنیم .

وی در عین حال با اشاره به وجود 3/4 میلیون دانشجو در کشور، افزود: اگر این جمعیت در فرآیند خلاقیت و نوآوری قرارگیرد، کشور حتما به اهداف خود خواهد رسید.

ربیعی شناخت تجربه بنگاههای فعال ومدلسازی الگوهای ایجاد اشتغال را از وظایف دانشگاهیان دانست و گفت: دانشگاهی که تئوریسین و تکنسین تولید نکند، نمی تواند به مسیر توسعه کشور کمک کند.

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در پایان با اشاره به توسعه دانشگاههای نسل چهارم و دانشگاههای کارآفرین، گفت: ‌رسالت دانشگاه باید تربیت کارآفرین به جای کارجو باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین