|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۸۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به سفر وزیر تجارت نیوزلند به همراه یک هیات خصوصی به تهران در سال 95 اشاره کرد و گفت:‌ احتمالا در جریان سفر آقای ظریف به نیوزلند زمان تقریبی سفر وزیران خارجه و تجارت نیوزلند به تهران مشخص می‌شود.
سفیر ایران در نیوزلند، ضمن تشریح اهداف سفر وزیر خارجه کشورمان به ولینگتون اعلام کرد که در سال آتی شمسی (1395) وزرای خارجه و تجارت نیوزیلند در قالب هیات‌های جداگانه‌ای به تهران سفر خواهند کرد.

 جلال‌الدین نمینی با اشاره به ملاقات‌هایی که وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر به نیوزیلند با مقامات این کشور خواهند داشت، افزود: آقای ظریف در این سفر با همتای نیوزلندی خود، نخست وزیر نیوزلند و دو تن از وزرای اقتصادی این کشور دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

وی همچنین به نشست ظریف با ایرانیان مقیم نیوزیلند و شرکت وزیر خارجه در کنفرانس نخبگان نیوزیلند اشاره کرد و گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد و با توجه به این که نیوزلند عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است تاکنون تلاش کرده در ارتباط با مسائل مورد بحث در این شورا سیاست مستقلانه‌ای در پیش بگیرد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه دو کشور ایران و نیوزلند در مورد تحولات خاورمیانه به صورت مستمر با یکدیگر مشورت و تبادل نظر می‌کنند، ادامه داد:‌ در سال گذشته (1393) وزیر خارجه نیوزلند به تهران سفر کرد و طبق توافق صورت گرفته در اوایل سال آینده نیز این دیپلمات نیوزلندی بار دیگر به تهران خواهد آمد.

وی همچنین با بیان اینکه در سطح پایین‌تر در بعد سیاسی رفت و آمدی بین مقامات دو کشور در جریان بوده است در بخش دیگری از مصاحبه خود با رادیو گفت: نیوزلند در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران نیز مدافع حل این موضوع از طریق گفت و گو و رایزنی بود و با تهدیداتی که از سوی برخی از کشورها علیه ایران صورت می‌گرفت همراهی نمی‌کرد.

نمینی به روابط اقتصادی دو کشور در بعد اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود:‌ متاسفانه روابط اقتصادی دو کشور در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود یعنی حدود 90 میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم در حدود 6-7 سال قبل 350 میلیون دلار بود و اگر آن روند ادامه داشت این میزان در حال حاضر احتمالا به سطح ی500 میلیون دلار رسیده بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزلند با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور به خاطر تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی کاهش پیدا کرد، تصریح کرد:‌ البته فاصله مسافتی ایران و نیوزلند نیز زیاد است و این موضوع روی تجارت تاثیر منفی می‌گذارد.

نمینی با اشاره به عزم دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی، تصریح کرد:‌ بخش خصوصی و همچنین دولتی نیوزلند در حال اندیشیدن تدابیر و ریختن برنامه‌ ریزی‌های لازم برای افزایش سطح روابط اقتصادی دو کشور هستند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به سفر وزیر تجارت نیوزلند به همراه یک هیات خصوصی به تهران در سال 95 اشاره کرد و گفت:‌ احتمالا در جریان سفر آقای ظریف به نیوزلند زمان تقریبی سفر وزیران خارجه و تجارت نیوزلند به تهران مشخص می‌شود.

بامداد امروز محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پنجمین مرحله از سفر دوره‌ای خود به شرق آسیا و اقیانوسیه وارد نیوزلند شد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین