امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
محققان حتی توانسته‌اند ویروس‌ها را در فسیل‌ها نیز بیابند. با وجود این، اطلاعات کمی از منشأ و خواستگاه آنها وجود دارد. دانشمندان با کمک بقایای به جا مانده از فسیل‌ها، توانستند تاریخ طبیعی ویروس ERV-Fc را کشف کنند.
دانشمندان به تازگی توانستند گسترش جهانی یک گروه قدیمی «رتروویروس‌ها» را کشف کنند که حدود 28 تا 50 نمونه از اجداد پستانداران امروزی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

به نقل از sciencedaily، محققان آمریکایی دانشکده بوستون توانستند یک گروه قدیمی «رتروویروس‌ها» موسوم به ERV-Fc را کشف کنند که حدود 28 تا 50 نمونه از اجداد پستانداران امروزی را که برخی از آنها متعقل به 15 تا 30 میلیون سال قبل هستند، تحت تأثیر قرار داده‌اند.

«رتروویروس‌ها» در طبیعت فراوان‌اند و ویروس‌های انسانی نقص ایمنی و ویروس‌های لوسمی سلول T را شامل می‌شوند. یافته‌های جدید حاکی از آن است که این «رتروویروس‌ها» روی میزبان‌های خود از جمله گونه‌های گوشتخواران، جوندگان و پستانداران تأثیر گذاشته‌اند.

توزیع ERV-Fc بین پستانداران قدیمی بیانگر این مطلب است که این ویروس‌ها در همه قاره‌ها غیر از استرالیا و قطب جنوب گسترش یافته‌اند و از گونه‌ای به گونه دیگر بیش از 20 مرتبه جهش داشته‌اند.

تحقیقات، خواستگاه ویروس ERV-Fc را عصر «الیگوسن» مشخص کرده است. در این دوره، تغییرات عظیم جهانی به همراه سرد شدن آب و هوا رخ داد که در نهایت منجر به بروز عصر یخبندان شد. زمین‌های سرسبز وسیع در این دوره زمین‌شناسی گسترش یافتند و پستانداران بزرگی به عنوان موجودات غالب، در جهان شکل گرفتند.

ویروس‌ها از میلیاردها سال کنار ما زندگی می‌کنند و هر جایی که حیات باشد، ویروس‌ها هم حضور دارند و در واقع، نقش مهمی در تحول اورگانیسم‌ها، از باکتری گرفته تا انسان‌ها داشته‌اند.

آنها ابتدا اطلاعات این ویروس را که روی ژنوم پستانداران وجود داشت، مورد بررسی قرار دادند و آن را با توالی‌های ژنتیکی دیگر مقایسه کردند. آنها در هر ژنوم حاوی توالی ویروس ERV-Fc، توالی جدید پروتئین‌های ویروسی را بازسازی کردند و از این طریق توانستند تاریخ این ویروس را شناسایی کنند.

تحقیقات همچنین به محققان امکان تشخیص الگوهای تغییرات تکاملی را در ژن‌های این ویروس‌ها داد که سازگاری آن را به انواع پستانداران منعکس می‌کرد. محققان دریافتند که این ویروس‌ها اغلب ژن‌ها را با یکدیگر و سایر ویروس‌ها تبادل می‌کنند و این بیانگر آن است که ژنتیک نوترکیب، نقش مهمی در موفقیت تکاملی این ویروس‌ها ایفا کرده است. ژنوم پستانداران حاوی صدها هزار فسیل ویروسی قدیمی شبیه به ویروس ERV-Fc است.
منبع: آنا