کد خبر: ۸۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
دوم، تقریبا همه نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که ساندرز هر نامزد منتخب جمهوری‌خواهان را شکست خواهد داد، در حالی که بر اساس این نظرسنجی‌ها، کلینتون در برابر دونالد ترامپ با فاصله‌ای اندک خواهد باخت.
وب‌سایت انگلیسی الجزیره در گزارشی تحلیلی درباره مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این نتیجه رسیده است که برنی ساندرز، بیش از همه، حامی منافع جامعه مسلمانان آمریکاست.

 در این گزارش که به قلم زرینه گراول استاد مطالعات مذهبی در دانشگاه ییل آمریکا و دانا اوستون دانشجوی دوره دکتری مردم شناسی نوشته شده، آمده است: «در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، اسلام هراسی به یک استراتژی و ابزاری برای سبقت گرفتن رقبا از یکدیگر تبدیل شده و این مسئله موجب شده تا انتخاب نامزدی مناسب برای رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی به مسئله‌ای بسیار مهم تبدیل شود. بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده، 74 درصد مسلمانان آمریکا قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کنند و 67 درصد آنها برای حمایت از حزب دموکرات ثبت نام کرده‌اند.»

بنا به این گزارش: «هرچند اسلام هراسی در حال جلب آرای بیشتری به سود جمهوری‌خواهان است، اما همزمان این استراتژی، رای‌دهندگان مسلمان و متحدان آنها را نیز به سمت صندوق‌های رای سوق می‌دهد. تعداد مسلمانان آمریکا به میلیون‌ها نفر می‌رسد که بخش عمده‌ای از آنها در ایالت‌هایی چون اوهایو و فلوریدا زندگی می‌کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به افزایش موج اسلام هراسی و سپر بلا کردن مسلمانان در رقابت‌های انتخاباتی امسال آمریکا، با توجه به ارزش‌ها، منافع و نگرانی‌های مسلمانان آمریکا، کدام نامزد برای آنها گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود؟»

این دو گزارش نویس بلافاصله به این سئوال این چنین پاسخ داده اند: «پاسخ به این سئوال، با فاصله‌ای زیاد نسبت به سایر نامزدها برنی ساندرز است.»
بر اساس مطالعه اخیر موسسه پیو، درآمد 45 درصد از خانواده‌های مسلمان جامعه آمریکا تنها اندکی بالاتر از خط فقر است و این موجب می‌شود که آنها یک گروه پایه طبیعی حامی ساندرز باشند.
 
 این گزارش سپس با تحلیل مردم‌شناسانه از جامعه مسلمانان آمریکا می‌نویسد: «جامعه مسلمانان آمریکا از یک موزائیک نژادی تشکیل شده که در آن مسلمانان آفریقایی‌تبار تقریبا یک چهارم و مسلمانان آسیای جنوبی یک چهارم دیگر مسلمانان این کشور را تشکیل می‌دهند. مسلمانان عرب، سومین گروه بزرگ نژادی مسلمانان آمریکا را (22 درصد) تشکیل می‌دهند. لاتین‌تبارها هم گروهی از مسلمانان آمریکا هستند که سریعترین میزان رشد را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به گوناگونی داخلی این جمعیت‌ها، مجموعه موضوعاتی که جزء نگرانی‌های سیاسی مسلمانان آمریکا به شمار می‌روند، طیف گسترده‌ای از مسائل را شامل می‌شود.»

این دو نویسنده می‌افزایند: «تاکنون چهره‌های شاخصی از جامعه مسلمانان آمریکا نظیر کیت الیسون عضو کنگره و کریم عبدالجبار بسکتبالیست بازنشسته معروف از نامزدی برنی ساندرز حمایت کرده‌اند. هرچند این چهره‌ها، نمونه‌هایی از مسلمانان متمولی هستند که از ساندرز حمایت کرده‌اند، اما بر اساس مطالعه اخیر موسسه پیو، درآمد 45 درصد از خانواده‌های مسلمان جامعه آمریکا تنها اندکی بالاتر از خط فقر است و این موجب می‌شود که آنها یک گروه پایه طبیعی حامی ساندرز باشند.»

این گزارش سپس به وجوه ممیز ساندرز با دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و نتیجه‌گیری می‌کند که «سیاست‌های اقتصادی ساندرز نشان می‌دهد که برنامه رفاه اجتماعی و طرح‌های مالیاتی وی به سود حدود نیمی از جمعیت مسلمانان آمریکاست. به ویژه جوامع مسلمان مهاجر و آفریقایی‌تبار ساکن آمریکا که بالاترین نرخ‌های فقر را به خود اختصاص داده‌اند و همواره در معرض فقر شدیدتر و نبود فرصت‌های شغلی قرار دارند، به صورت ویژه از مواضع ساندرز منتفع خواهند شد.»

بنا به این گزارش: «ساندرز همواره از حداقل دستمزد بالاتر و برنامه مالیاتی‌ای که بار پرداخت را از روی دوش اقشار فقیر و طبقه کارگر برمی‌دارد و مسئولیت بیشتری بر دوش ثروتمندان بار می‌کند و راه‌های فرار مالیاتی شرکت‌ها را می‌بندد حمایت کرده است. او در راستای فلسفه قوی رفاه اجتماعیش، از رایگان شدن کالج‌ها و دانشگاه‌های عمومی حمایت می‌کند. دسترسی نابرابر به فرصت‌های تحصیلات تکمیلی تاثیر منفی و نامناسبی بر جمعیت‌های فقیر و اقلیت ساکن آمریکا دارد.»

این گزارش وب سایت انگلیسی الجزیره همچنین به مواضع ساندرز در مورد نژاد پرستی پرداخته و نوشته که «موضع ساندرز در مورد نژادپرستی به اندازه مواضع شفاف وی در زمینه عدالت اقتصادی تبیین نشده، اما وی در این زمینه تا حد زیادی پیشروتر از هیلاری کلینتون بوده است.»
ساندرز در راستای فلسفه قوی رفاه اجتماعیش، از رایگان شدن کالج‌ها و دانشگاه‌های عمومی حمایت می‌کند. دسترسی نابرابر به فرصت‌های تحصیلات تکمیلی تاثیر منفی و نامناسبی بر جمعیت‌های فقیر و اقلیت ساکن آمریکا دارد.
 
 

این گزارش سپس به مواضع ضد اسلامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و با اشاره به این که «ساندرز همواره سخنان ضد اسلامی و از روی تعصب سایر نامزدها را محکوم کرده است» می‌افزاید: «مسلمانان رنگین‌پوست خوب می‌دانند که اسلام هراسی چگونه با دیگر انواع تبعیض‌ها و غرض‌ورزی‌ها از جمله در زمینه تکمیل پرونده نژادی و مذهبی از سوی ماموران اجرای قانون ترکیب می‌شود. فراموش نکنید که ساندرز علنا از تحت نظر گرفتن مسلمانان آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر انتقاد کرده است.»

این گزارش مفصل که به دقت برنامه‌های نامزد سوسیالییست حزب دموکرات را بررسی کرده است، می‌نویسد: «سیاست مهاجرتی ساندرز به طور کلی مطابق با موضع باراک اوباماست. وی از ایجاد مسیری شفاف برای کسب شهروندی آمریکا برای مهاجران فاقد مدارک شناسایی و چشم‌پوشی از بازگرداندن مهاجران به کشورهای اصلیشان حمایت می‌کند. تقریبا 10 درصد مهاجران، فاقد مدارک شناسایی در آمریکا را مسلمانان تشکیل می‌دهند که شامل آنهایی می‌شوند که از عراق و سوریه فرار کرده‌اند و مواضع ساندرز منافع آنها را تامین می‌کند. ساندرز در زمینه سیاست خارجی نیز با مواضعی ضد جنگ، خود را از بقیه نامزدها متمایز ساخته است. وی در سال 2002 با جنگ در عراق مخالفت کرد و همواره خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان بوده است.

به طور خلاصه، سیاست خارجی وی حامی منع مداخله در کشمکش‌های خارجی به ویژه در خاورمیانه است. در زمینه مبارزه با داعش، ساندرز، جنگ عراق را درس عبرتی برای واشنگتن می‌داند و معتقد است آمریکا نباید در این مبارزه پیشگام باشد.

به علاوه، وی با بمباران سوریه مخالفت کرده است. همه نامزدهای جمهوری‌خواه و کلینتون دموکرات به صورت بی‌قید و شرط حمایت خود را از سیاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی و تداوم وحشی‌گری‌ها علیه مردم فلسطین اعلام کرده‌اند.»
ساندرز هر نامزد منتخب جمهوری‌خواهان را شکست خواهد داد، در حالی که بر اساس این نظرسنجی‌ها، کلینتون در برابر دونالد ترامپ با فاصله‌ای اندک خواهد باخت.
 
 

به نوشته این گزارش: «نامزدهای جمهوری‌خواه در تروریست خطاب کردن تمام فلسطینیان از یکدیگر سبقت می‌گیرند و کلینتون هم از روابط سرد اوباما با نتانیاهو انتقاد کرده است. بسیاری از مسلمانان آمریکا امیدوارند که موضع ساندرز در زمینه نظامی‌گری آمریکا منجر به اتخاذ رویکردی بی‌طرفانه تر از سوی واشنگتن در قبال مناقشه فلسطین و اسرائیل شود.»

گزارش نویسان الجزیزه در پایان به شانس ساندرز برای شکست کلینتون پرداخته‌اند و نوشته‌اند: «هرچند مسلمانان ساندرز را ترجیح می‌دهند، اما موضوع قابلیت برنده شدن موجب شده تا بخشی از مسلمانان به سمت حمایت از کلینتون متمایل شوند. باید دو نکته را در نظر داشت: اول اینکه در انتخابات درون حزبی که تاکنون در ایالت‌های مختلف برگزار شده، ساندرز و کلینتون تقریبا تعداد دلگیت‌های مشابهی را به خود اختصاص داده‌اند.

دوم، تقریبا همه نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که ساندرز هر نامزد منتخب جمهوری‌خواهان را شکست خواهد داد، در حالی که بر اساس این نظرسنجی‌ها، کلینتون در برابر دونالد ترامپ با فاصله‌ای اندک خواهد باخت.

مسئله غیرمنتظره این است که ساندرز مجموعه‌ای از ارزش‌های برتر را نمایندگی می‌کند و بهترین شانس برای پیروزی در انتخابات سراسری ماه نوامبر (آبان 35) را دارد.»

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین