|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۸۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
این صندوق ها، ربا را از سیستم بانکی به طور کامل حذف کرده و حتی سرمایه های بانکی را به سمت اهدافی مانند کمک به نیازمندان، رفع مشکلات اصلی مناطق محروم، ساخت درمانگاه و مدارس، و به طور کلی رفع مشکلات کشور اختصاص می یابد.
دغدغه تحقق نظام بانکداری اسلامی در کشور، سال هاست موضوع اصلی موردنظر سیاستگذاران کلان به شمار می رود اما همواره منتقدان فراوانی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، منتقدان معتقدند بانکداری فعلی ما تفاوت چندانی با کشورهای غربی ندارد و آنچه امروز در کشور شاهد هستیم همان نظام بانکداری رایج در غرب است. چالش اصلی در این خصوص "ربا" است. در واقع موضوع اصلی و کلیدی در اسلامی شدن بانکداری کشور، حذف ربا از این سیستم است.

با وجود همه انتقادها، اما بخشی از اصلی ترین بده بستان های بانکی کشور کاملا بر بانکداری اسلامی بدون ربا و با اهداف خیر استوار شده که معمولا از نگگاه اقتصادیون دور می ماند.این بخش همان صندوق های قرض الحسنه است.

این صندوق ها، ربا را از سیستم بانکی به طور کامل حذف کرده و حتی سرمایه های بانکی را به سمت اهدافی مانند کمک به نیازمندان، رفع مشکلات اصلی مناطق محروم، ساخت درمانگاه و مدارس، و به طور کلی رفع مشکلات کشور اختصاص می یابد.

به طور مثال، صندوق قرض الحسنه پس انداز ملي ايران که نهادي است مالي و غيرانتفاعي که با كمك هاي بلاعوض دولتي و مردمي اداره می شود، تا کنون بسیاری از نیازمندی های مناطق محروم را رفع کرده است. این  صندوق در شعب بانک ملی سراسر کشور32 میلیون حساب قرض الحسنه پس انداز دارد.

این نهاد فقط از سال 92 تا 94، به ازدواج 655 هزار جوان کمک کرده، یک میلیون و 691 هزار مورد کارگشایی و 116 هزار مورد اشتغالزایی را به انجام رسانده، احتیاجات ضروری 186 هزار نفر را برطرف کرده و به همراه سایر خدمات خود در این مدت در مجموع به 2 میلیون و 791 هزار نفر از طریق ارائه تسهیلات، خدمات فوق را ارائه کرده است.

به علاوه، این صندوق تا کنون مبلغ 21 ميليارد و يكصد ميليون تومان به اموری مانند ساخت 40 مدرسه، ساخت بیمارستان، درمانگاه و اهداء آمبولانس، ساخت و تکمیل نمازخانه ، مسجد ، مصلی ، حوزه علمیه ، تجهيز  کتابخانه  ، مركز فرهنگي و مساعدت به دانش آموزان نخبه در دادسراي انقلاب و علامه حلي، احداث مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و معلولین ذهنی، كمك نقدي به ستاد دیه کل کشور و آزادسازی زندانیان  جرایم غیرعمد ناشی از عدم توانایی در پرداخت دیه ، مشاركت در طرح پيوند اعضاء ‌وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي(بيمارستان مسيح دانشوري) و كمك به طرح هاي سازمان حج و زیارت اختصاص داده است.
 

رويكردهاي اصلي صندوق قرض الحسنه پس انداز ملي ايران، تحقق اهداف بانكداري اسلامي، اشاعه فرهنگ مقدس قرض الحسنه، سازماندهي بازار منابع قرض الحسنه، توسعه كارآفريني و كمك به امر افزايش توليد،  كمك براي تهيه جهيزيه و ازدواج جوانان، رفع مشكلات مالی نيازمندان و حمايت از اقشار محروم جامعه، انجام مسئوليت و مأموريت هاي اجتماعي و توانمند سازي اقتصادي و اشتغال زايي افراد تحت پوشش نهاد ها و سازمان هاي حمايتي تعریف شده است.

انواع تسهیلات قرض الحسنه اعطایی در این صندوق، در بخش های ازدواج، تأمین نیازهای ضروری، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه بیماری و درمان، اشتغالزایی، فعالیت های تولیدی و تعمیر مسکن ارائه می شود.

شرکت در امور خیر این صندوق ساده است. هرشخص حقيقي يا حقوقي با رعايت مقررات قانوني مي تواند در هر يك از واحدهاي بانك ملي ايران به نام خود و يا اشخاص ديگر (به شرط ارائه مدارك مربوط به داشتن حق ولايت ، قيمومت ، وصايت و يا وكالت ) حساب قرض الحسنه پس انداز افتتاح نمايند. حداقل مبلغ براي افتتاح حساب قرض الحسنه پس هم 500 هزار ریال است.

افتتاح حساب و ثبت نام در این امر خیر البته به جز اجر معنوی، مزایای دیگری هم دارد. قرعه کشی سالانه این نهاد، نه صرفا مشوق بلکه هدیه ای است به پیشگامان امور خیریه. شرایط لازم جهت شرکت در قرعه کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران مفتوح بودن حساب در روز قرعه کشی است و شرط اعطای جایزه، حفظ حداقل موجودی طی 3 ماه (90روز) متوالی در طی دوره یا از زمان آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی.  طول دوره سی و هفتمین مرحله قرعه کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران 12 ماهه (از 1/7/1394 لغایت 31/6/1395) می باشد .

بانک ملی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 36 دوره قرعه کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز را برگزار کرده که اولین آن در دهه 60 و آخرین قرعه کشی نیز در سال 1395 برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین