|
|
امروز: جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۲
کد خبر: ۸۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
رئیس دولت یازدهم در آخرین سفر استانی خود در یزد با وضوح تمام گفت که اشتغال و خلق صدها شغل باثبات دغدغه بزرگ کابینه است و یادآور شد برای عبور از پیامدهای دهشتناک رشد بیکاری جوانان باید رشد اقتصادی را شتابان کرد.
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم  محمدصادق جنان‌صفت نوشت:

فرهیخته‌ای از پرسش و پاسخی که ماهاتیر محمد، شخصیت قابل اعتنای مالزی داشته است، نقل می‌کرد که از او پرسیدم چگونه موفق شدید شهروندان مالزیایی را از تهیدستی به سطح میانه کشورهای دارای درآمد خوب برسانید. ماهاتیر محمد ضمن بازشکافی راهبرد پیشرفت مالزی، به این فرهیخته ایرانی یادآور می‌شود به مدت چند سال همه افرادی که در دولت و بیرون دولت نیرویی برای پیشبرد سرزمین داشتند و حرف و تصمیم‌شان مؤثر بود را بامداد هر روز دور هم می‌نشاندم و می‌پرسیدم دیروز چقدر و در کدام بخش پیشرفت قابل لمس داشته‌اید و کدام کار را پیگیری کرده‌اید و نتیجه‌اش چه بوده است؟

این فرهیخته و شمار چشمگیری از کسانی که خبر و تحلیل و گزارش از روند پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای و رسیدن به نقطه امن دارند، باور دارند که رئیس دولت و گروه افرادی که در هر حوزه باید گفت‌وگوها را پیگیری می‌کردند، رفتاری شبیه ماهاتیر محمد و همراهانش را تکرار کرده‌اند. به این معنی که رئیس دولت، وزیر امور خارجه و ده‌ها نفری که در بخش‌های فنی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی کار را دنبال می‌کردند هر روز و هر ساعت باید پیشرفت را اندازه‌گیری و احساس می‌کردند و برای لحظه‌ای پیگیری‌ها رها نمی‌شده است.

اکنون که چند گاهی است «برجام 2» به ادبیات سیاسی ایران ورود پیدا کرده و می‌رود که به گفتمان برتر سال آینده تبدیل شود، ضرورت دارد گوشه و کنارهای این اصطلاح و این گفتمان آشکار دهه اخیر مثل روز روشن باشد. به طور مثال باید روشن شود که آیا برجام 2 همان توسعه سیاسی داخلی و بویژه خدمت و تعدیل محدودیت‌ها برای افراد و احزاب و اشخاص است؟ آیا برجام 2 در عمل به سمت آشتی و عبور از تضادهای پابرجای ایران و امریکاست؟ آیا برجام 2 به معنای محوریت مسائل فرهنگ و مسائل اجتماعی است؟ آیا برجام 2 آن‌طور که در ذهن جامعه جا افتاده است، حل مسائل و گره‌های کور کسب و کار مردم و کل کشور است؟

به نظر می‌رسد حل مسأله اقتصاد در سطح کلان و در سطح خانواده  در اولویت کاری دولت یازدهم برای سال 1395 است. رئیس دولت یازدهم در آخرین سفر استانی خود در یزد با وضوح تمام گفت که اشتغال و خلق صدها شغل باثبات دغدغه بزرگ کابینه است و یادآور شد برای عبور از پیامدهای دهشتناک رشد بیکاری جوانان باید رشد اقتصادی را شتابان کرد و همچنین رئیس جمهوری آدرس محل تأمین سرمایه را نیز داد. یادآوری این نکته بدیهی است که منتقدان دولت روی اقتصاد متمرکز شده‌اند و همچنین یادآوری این نکته که شهروندان ایرانی شغل، درآمد و آسایش خاطر می‌خواهند، معنایش این است باید برجام 2، برنامه جامع اقدام مشترک دولت، مردم و بخش خصوصی برای عبور دادن اقتصاد از تنگه ناشناس رکود دامنه‌دار باشد. برای برجام 2 باید مثل برجام هسته‌ای تفاهم ملی پدیدار شود تا همگان دریابند که اگر برجام 2 رخ ندهد، چه بر سر اقتصاد ایران می‌آید. باید خطرات و تهدیدها آشکار شوند و پیامدهای دامنه‌دار اجتماعی فرو ماندن در باتلاق رشد ناکافی به دلیل فقدان منابع مالی تبیین شوند. رشد جرم و تبهکاری، رشد اعتیاد، رشد طلاق و جدایی همگی از پیامدهای احتمالی اجرایی نشدن برجام 2 است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین