|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۸۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
وی افزود: وزارت علوم و دانشگاه آزاد در حوزه تصویب رشته های دانشگاهی تعامل خوبی با یکدیگر دارند و دانشگاه آزاد پس از ارائه پیشنهادات خود در خصوص ایجاد رشته های جدید درخواست های این دانشگاه در شورای گسترش وزارت علوم بررسی می شود.
وزیر علوم از تعیین تکلیف ۹هزار رشته محل دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: وزارت علوم و دانشگاه آزاد تعامل خوبی با یکدیگر دارند.

محمد فرهادی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در وزارت علوم گفت: طی یک سال گذشته بررسی و تعیین تکلیف رشته محل های دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم انجام شده است و ۹ هزار رشته محل این دانشگاه از سوی این وزارتخانه تعیین تکلیف شده اند.

وی افزود: وزارت علوم و دانشگاه آزاد در حوزه تصویب رشته های دانشگاهی تعامل خوبی با یکدیگر دارند و دانشگاه آزاد پس از ارائه پیشنهادات خود در خصوص ایجاد رشته های جدید درخواست های این دانشگاه در شورای گسترش وزارت علوم بررسی می شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در زمینه هایی که دانشگاه آزاد با مشکل مواجه است نیز موضوعات در حال بررسی و تکمیل است. به طور مثال این دانشگاه به دنبال رفع مشکلات تعداد اعضای هیئت علمی و فضای آموزشی است.

بازنگری ۳۲۲ رشته محل دانشگاهی طی یک سال گذشته

فرهادی با بیان اینکه برخی از رشته های دانشگاهی منسوخ شده اند و باید رشته های جدید جایگزین آنها شود، خاطرنشان کرد: طی ارزیابی های صورت گرفته، حدود ۶۰۰ رشته محل موجود در آموزش عالی نیازمند بازنگری بوده اند که طی یک سال گذشته ۳۲۲ رشته محل ۱۰۰ درصد بازنگری شده اند.

وی اضافه کرد: ۲۷۰ رشته محل نیز تا حدود ۷۰ درصد مورد بازنگری قرار گرفته اند که روند بازنگری این رشته ها طی دو ماه آینده به اتمام می رسد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: با توجه به پایان یافتن بازنگری حدود ۶۰۰ رشته محل موجود در آموزش عالی، از سال تحصیلی جدید، رشته محل های جدید در دانشگاه ها تدریس خواهند شد.

وزیر علوم تاکید کرد: در مجموع ۲ هزار و ۱۶۸ برنامه درسی در مقاطع مختلف در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۰۰ برنامه درسی نیازمند بازنگری بوده اند چرا که عمر این رشته ها بیش از ۱۰ سال بوده است.

فرهادی تاکید کرد: طی سال ۹۴ در وزارت علوم ۲۸ برنامه درسی جدید تدوین و تصویب شده است.

بازنگری آئین نامه استعدادهای درخشان

وی تاکید کرد: آئین نامه استعدادهای درخشان طی سال ۹۴ مورد بازنگری قرار گرفت تا زمینه شناسایی مناسب برای استعدادهای درخشان در دانشگاه ها صورت گیرد و این افراد بتوانند راحت تر در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.

وزیر علوم عنوان کرد: در برخی از رشته ها به خصوص رشته های علوم پایه با مشکل عدم استقبال مواجه هستیم که برای ایجاد اشتیاق میان متقاضیان ورود به دانشگاه برای این رشته ها در حال برنامه ریزی هستیم.

فرهادی خاطرنشان کرد: در حال تدوین آئین نامه ای هستیم تا دانشجویان مقاطع کارشناسی رشته های علوم پایه بتوانند در مقاطع بعدی تحصیلی به راحتی ادامه تحصیل دهند.

وزیر علوم اضافه کرد: طی یک سال گذشته در مراکز آموزش عالی دولتی تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ مورد رشته مصوب شده است.

تقویت زیرساختهای پژوهشی کشور

فرهادی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای تقویت زیرساختهای پژوهشی کشور گفت: شبکه آزمایشگاهی علمی کشور (شاعا) فعال شده است و تاکنون اطلاعات ۱۴۴۶ آزمایشگاه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و اطلاعات ۱۸ هزار و ۲۴۰ تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی و پژوهشگاهی در این شبکه به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹۳ دانشگاه، پژوهشگاه، موسسه پژوهشی و پارک علم و فناوری عضو شبکه شاعا شده اند.

ادامه دارد...

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین