|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۸۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۰
ورود غیرقانونی اتباع افغان به کشور و ازدواجهای آنها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که دامنگیر فرزندانشان خواهد شد.
ورود غیرقانونی اتباع افغان به کشور و ازدواجهای آنها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که دامنگیر فرزندانشان خواهد شد.

بیش از یک دهه است یک و نیم میلیون نفر افغان به دلیل ناآرامی‌های کشورشان به دنبال سرپناهی آرام به ایران آمدند. موضوعی که از همان ابتدا تدارکات برای ساماندهی این مهاجران را به بحثی مهم تبدیل کرد و سال‌هاست خدمات ارائه شده به مهاجران افغان در حوزه‌های بهداشت، سلامت،‌ آموزش و اسکان مورد توجه است؛ اما در میان تمام این خدمات مسئله ازدواج و تشکیل خانواده این مهاجرین خود حدیثی مفصل است.

ازدواج دختران و زنان ایرانی با مردان افغانستان فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. چرا که ورود بدون مجوز یک و نیم میلیون مهاجر افغان به ایران و زندگی غیر قانونی‌ برخی از آنان خود باعث ثبت نشدن این ازدواج‎ها بوده است که تبعات زیادی را هم برای زنان ایرانی و هم فرزندانی که حاصل این ازدواج‌ها هستند به همراه  داشته است.

زنانی که اغلب یا به خاطر تفاوت فرهنگی و یا بازگشت مردان افغانستانی به کشورشان رها می‌شوند و بدون هیچ سند و مدرکی از ازدواجشان به انتظار آینده‌ای مبهم می‌نشینند و یا اینکه فرزندانی متولد می‌کنند که ایران‌اند، اما اگر بخواهند از زمان تولد یا نام و نشان پدر و مادرشان سخن بگویند، هیچ سند و مدرکی در دست ندارند.

بروز چنین مشکلاتی باعث شد تا قانون گذاران قوانینی را درباره ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی مصوب کنند و حال چند سالی  است که ازدواج اتباع افغانستان با شهروندان ایرانی ممنوع اعلام شده است. اما متاسفانه ازدواج‌هایی پیش از تصویب این قانون یا بدون اطلاع از آن  اتفاق افتاده که مشکلات زیادی را برای این افراد به وجود آورده است.

حجتی رئیس اداره ازدواج دفتر اتباع استانداری تهران، در اینباره گفت: "از سال 85 به بعد ازدواج با تبعه افغان ممنوع اعلام شده، چرا که اکثرا کسانی که برای ثبت ازدواج اقدام می‌کنند ورودشان به ایران غیر قانونی بوده است."

البته قدیمی معاون مدیر کل دفتر اتباع استانداری تهران، معتقد است: غیر قانونی بودن این ازدواج‌ها به داخل مرزهای ایران مربوط می‌شود.

اما انگار این روزها باز هم کشورمان پشت و پناهی گرم می‌شود برای مهر تایید زدن بر هویت این افراد،‌ که حجتی اولین شرط ضروری دولت برای تحویل شناسنامه را بحث ثبت ازدواج قانونی پدر و مادر عنوان می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران تمام فراز و فرودهای این فرزندان برای داشتن شناسنامه که بدیهی‌ترین حق آنهاست نتیجه ازدواج‌های ثبت نشده در دفاتر رسمی والدینشان است، ازدواج‌هایی که حالا تمهیداتی برای ثبتشان اندیشیده‌ شده است.

قدیمی در این خصوص می‌گوید: " پرونده‌هایی برای اینگونه ازدواج‌ها تشکیل شده و در شورای مربوطه، شرایط سنجیده و تصمیم برای ثبت یا عدم ثبت این ازدواج‌ها نیز گرفته خواهد شد و قاعدتا ازدواج‌های طولانی که منجر به تولد فرزندان بوده ثبت خواهد شد."

این پدر و مادرها بعد از ثبت ازدواجشان می‌توانند برای فرزندان بالای 18 سالشان با طی مراحل قانونی اعم از آزمایش DNA، تاییدیه سفارت و ... درخواست شناسنامه کنند.

اما چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد ثبت هرچه سریعتر ازدواج‌های زنان ایرانی با  اتباع خارجی است تا مشکلات فرزندان آنها نیز حل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین