کد خبر: ۸۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
در نقشه‌ای که توسط موسسه اسری (Esri) بریتانیا تهیه شده تمامی 2624 انفجار موفق هسته‌ای از زمان توسعه تکنولوژی تسلیحات اتمی توسط ایالات متحده در خلال جنگ جهانی دوم نشان داده می‌شود.
از نخستین آزمایش هسته‌ای در سال 1945 توسط ایالات متحده تا آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال 2016 تعداد 2624 انفجار هسته‌ای موفق در اقصی نقاط جهان انجام شده است.

به نقل از روزنامه ایندیندپدنت، کره شمالی در ماه ژانویه سال جاری قدرت هسته‌ای خود را نشان داد و چهارمین بمب خود را به طور موفقیت‌آمیزی منفجر کرد که باعث بروز زلزله‌ای 5.1 ریشتری شد. با وجود تحریم‌های بین‌المللی فلج کننده، کیم جونگ اون، رهبرکره شمالی نسبت به حملات بازدارنده هشدار داد و گفت این کشور سلاح‌های هسته‌ای‌اش را به حالت آماده باش درآورده تا در هر زمان شلیک شوند.

با این حال کره شمالی آخرین کشوری است که تکنولوژی تسلیحات هسته‌ای را توسعه داده است.

در نقشه‌ای که توسط موسسه اسری (Esri) بریتانیا تهیه شده تمامی 2624 انفجار موفق هسته‌ای از زمان توسعه تکنولوژی تسلیحات اتمی توسط ایالات متحده در خلال جنگ جهانی دوم نشان داده می‌شود.

نخستین انفجار هسته‌ای موفق در تاریخ آزمایش ترینیتی بود که توسط ارتش ایالات متحده در ماه ژوییه 1945 انجام شد.

دکتر رابرت اوپنهایمر، دانشمند هسته‌ای در توصیف منظره انفجار 20 مگاتنی گفت: ما می‌دانستیم که جهان دیگر مانند قبل نخواهد بود. بعضی از افراد خندیدند برخی دیگر گریه کردند بسیاری از افراد ساکت بودند. من جمله‌ای را از کتاب مقدس هندو به یاد آوردم؛ "اکنون من به مرگ تبدیل شدم نابودگر دنیاها".

در ماه اوت سال 1945 ایالات متحده بمب‌های هسته‌ای را بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداختن. با احتساب مرگ و میرهای بعدی ناشی از بیماری‌های تشعشع رادیواکتیو این بمب‌ها مسوول مرگ تقریبا 250 هزار نفر بودند که همه به جز 20 هزار نفر از این تلفات غیرنظامیان بودند.

باید درنظر داشت که تنها 1.7 درصد از مواد بمب هیروشیما منفجر و باعث بروز این تلفات شد. بمباران هیروشیما و ناکازاکی تنها مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای در دوران جنگ بود. اما در طول سال‌های پس از آن آزمایش‌های موفقیت آمیز هسته‌ای در سراسر جهان بسط و توسعه یافت.

در سال 1949 و چهار سال زودتر از آن چه پیش‌بینی می‌شد اتحاد جماهیر شوروی با انفجار بمبی به اندازه بمب هیروشیما سرویس‌های اطلاعاتی غرب را شگفت‌زده کرد.

بریتانیا نیز با انفجار بمبی با اندازه مشابه در آبهای استرالیا از این الگو پیروی کرد، حال آن که فرانسه در سال 1960 صحرای الجزایره را برای انفجار وسیله‌ای سه برابر قدرتمندتر از بمب فت من (Fat Man) که بر روی ناکازاکی انداخته شد، انتخاب کرد.

قدرتمندترین سلاح هسته‌ای که تاکنون آزمیاش شده، تزار بمب (Tsar Bomba) یک بمب 50 مگاتنی بود که در سال 1961 توسط اتحاد شوروی منفجر شد. توده آتشین حاصله با وسعت 5 مایل از فاصله 600 مایل دورتر نیز قابل مشاهده بود و ابر قارچی آن به ارتفاع سه برابری قله کوه اورست می‌رسید. این بمب 1500 برابر قدرتمند از بمب‌هایی بود که بر هیروشیما ناکازاکی انداخته شد.

بزرگ‌ترین سلاح هسته‌ای که توسط ایالات متحده آزمایش شد بمب کسل براوو (castle Bravo) بود که انفجارش سه برابر قدرتمند‌تر از آن چه بود که فیزیکدانان آمریکایی پیش‌بینی می‌کردند. بارش‌های ناشی از مواد رادیواکتیو به سمت ساکنان جزایر اطراف کشیده شد و منفجر به بیماری‌های رادیواکتیوی و نقص عضوهای مادر زادی شد.

یک خدمه کشتی ژاپنی نزدیک این افنجار نیز با عفونت‌های ناشی از مواد رادیواکتیو جان باخت که موجب برانگیخته شدن خشم بین‌المللی و الهام بخش فیلم گودزیلا شد.

در طول دهه‌ها بعد، چین، هند و پاکستان همگی به طور موفقیت‌آمیزی وسیله‌های هسته‌ای خود را منفجر کردند و گفته می‌شود اسراییل و آفریقای جنوبی ممکن است در خفا سلاح‌های هسته‌ای خود را آزمایش کرده باشند. کره شمالی با کناره‌گیری از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال 2003 نخستین انفجار هسته‌ای کوچک خود را در سال 2006 انجام داد.

انفجارهای بزرگ‌تر کره شمالی در سال 2013 و 2016 با محکومیت ناتو، سازمان ملل و حتی چین یکی از متحدان کره شمالی رو به رو شد. با این حال، ادعاهای کره شمالی در توسعه بمب هیدروژنی با ادامه انتقادات کارشناسان امنیتی مواجه شده است.

در سال 1996کشورهای دارنده توانایی هسته‌ای معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای را به امضاء رساندند. آخرین آزمایش‌های هسته‌ای توسط ایالات متحده، بریتانیا و روسیه به ترتیب در سال‌های 1990، 1991 و 1992 انجام شد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین