|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۵
کد خبر: ۸۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
آملی لاریجانی ادامه داد: برای این کار هم تقنین و هم برخورد و هم اقناع عمومی را باید مورد توجه قرار دهیم.
رئیس قوه قضاییه، رعایت محیط زیست را بحث فراقوه ای دانست و تاکید کرد، این بحث باید با گفتمان غالب به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

 آیت الله صادق آملی لاریجانی روز یکشنبه در سومین همایش ملی حقوق محیط زیست در پارک پردیسان افزود: اگر بخواهیم رعایت محیط زیست را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم، باید همه دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند و امکان ندارد فقط بصورت قضایی با آنها برخورد کنیم و برای هر فرد نگهبانی بگذاریم.

وی افزود: باید احترام گذاشتن به حیوانات را از کودکی به فرزندان خود بیاموزیم و محیط زیست که متولی است باید در محیط های عمومی رعایت محیط زیست را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در بحث تقنین های لازم، سیاست های کلی را داریم و بعضی قوانین باید بازنگری شود.

وی افزود: تشدید برخورد و جرم انگاری در مورد رعایت محیط زیست برخلاف سیاست قوه قضاییه که جرم زدایی را اصل قرار داده، سیاستگذاری شده است.

آملی لاریجانی ادامه داد: یکی از شکایت های مردم از محیط زیست و جهاد کشاورزی، تخریب سازه های آنها است و باید در روستاها ملاحظه بافت های اجتماعی را مدنظر قرار دهیم زیرا نمی توانیم قانونی بگذاریم که همه را شاکی کند.

رئیس دستگاه قضا گفت: باید تا یافتن الگویی مناسب و رعایت بافت های اجتماعی، دست از تخریب برداریم و برای این کار کمیته ای با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و بعضی نهادهای دولتی تشکیل شود، بنحویکه اضراری به بافت اجتماعی روستاها وارد نشود.
وی افزود: روسای دادگستری ها تضمین دادند که در یکی دو سال اخیر ساخت و سازهای جدیدی بصورت تغییر کاربری و تخریب مراتع و جنگل ها انجام نشود تا با آمدن قانون جدید، تخریب بافت های اجتماعی تسهیل بشود.

آملی لاریجانی ادامه داد: برای این کار هم تقنین و هم برخورد و هم اقناع عمومی را باید مورد توجه قرار دهیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: سازمان محیط زیست برای تشکیل شعب تخصصی جرم های زیست محیطی به قوه قضاییه پیشنهادی داده است و ما منعی برای اینکار نمی بینیم و امیدواریم این شعب تشکیل شود و پژوهشگاه قوه قضاییه حلقه وصلی برای ارتباط قضات و مسئولان سازمان محیط زیست شود.

وی در مورد نیروهای حفاظتی از محیط زیست گفت: باید بودجه لازم برای جذب نیروهای محیط بان و امور دیگر محیط زیست فراهم شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: برخی محیط بان ها بر اثر سهل انگاری مشکلاتی را برای خود بوجود می آورند و استفاده از سلاح باید در چارچوب قوانین خود باشد تا سازمان محیط زیست و قوه قضاییه را دچار مشکل نکند.

وی همچنین گفت: بحث فقهی نیز در جریان است که بعضی از این موارد را غیرعمد محسوب کند زیرا محیط بانی که وظیفه اش نگهبانی است و طرف مقابل او هم سلاح دارد، اگر محیط بان برای دفاع از خود از اسلحه استفاده کند، غیر عمد محسوب شود.

سومین همایش ملی حقوق محیط زیست روز یکشنبه در پارک پردیسان با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان برگزار شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین