|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۸۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
غلامعلی جعفرزادی ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درخصوص علت تغییر 80 درصدی ترکیب مجلس دهم نسبت به مجلس نهم گفت: این تغییر رویکرد مردم علت‌های زیادی داشت که شاید یکی از آنها، سیاست زدگی مجلس نهم بود.
با گذشت یک هفته از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گلایه‌ها و دنبال مقصر گشتن در طیف شکست خورده این انتخابات آغاز شده است. تغییر 80 درصدی ترکیب مجلس سراسر اصولگرای نهم، پیروزی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در هر حوزه‌ای که امکان معرفی نامزد داشتند و پیروزی کامل اصلاح‌طلبان در تهران سبب شد که امروز اصولگرایان به دنبال چرایی این شکست باشند این در حالی است که در خبرگان نیز لیست رقیب که همان خبرگان مردم بود توانست باوجود تبلیغات منفی به مجلس راه پیدا کند و فقط در لحاظات آخر بود که آیت‌الله جنتی توانست خود را در 16 نفر منتخب تهران جا کند و به مجلس خبرگان برود.

سیاست‌زدگی

غلامعلی جعفرزادی ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درخصوص علت تغییر 80 درصدی ترکیب مجلس دهم نسبت به مجلس نهم گفت: این تغییر رویکرد مردم علت‌های زیادی داشت که شاید یکی از آنها، سیاست زدگی مجلس نهم بود. نماینده مردم رشت در مجلس نهم افزود: در دو سال آخر مجلس که همزمان با دولت تدبیر و امید شده بود بیشتر تصمیمات و تصویب‌ها با نگاه جناحی و سیاسی اتخاذ می‌شد حتی در مورد طرح‌ها و لوایحی که کاملا اجتماعی یا اقتصادی بودند باز هم نگاه جناحی ارجحیت داشت. نماینده منتخب مردم رشت در مجلس دهم ادامه داد: عدم دادن اولویت به مسایلی همچون اشتغال و معیشت و افراطی‌گری از دیگر عوامل این تغییر ترکیب بود البته برخی رسانه‌های جریان شکست‌خورده در انتخابات سعی در القای این موضوع دارند که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات شکست خورده‌اند و مجلس همچنان در دستان طیف مخالف دولت است. وی علت این بازی رسانه‌ای را خریدن اعتبار به صورت صوری از سوی مردم دانست و اینکه هنوز مردم به ما اقبال دارند.

لیست غیرکارشناسی

سیدمهدی‌هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار نگرفت و به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بود. این کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارزیابی دلایل شکست جریان اصولگرا در انتخابات هفتم اسفندماه به ایسنا گفت: هر ایرانی از حق انتخاب خود به شیوه‌ مختلف استفاده کرد. برخی لیستی و برخی تک- تک کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کردند. به عقیده بنده لیست ائتلاف اصولگرایان نتوانست همه سلایق و تخصص‌ها را در خود جای دهد اما لیست غیراصولگرایان این نقص را نداشت. غیراصولگرایان از تجربه اصولگرایان استفاده کردند اما اصولگرایان از تجربه گذشته خود استفاده‌ای نکردند. بنده لیست ائتلاف اصولگرایان را به هیچ‌وجه قبول نداشته و ندارم. سربسته بگویم این لیست کارشناسی و منطقی تهیه نشد.

تغییر اقبال مردم

نماینده مردم تهران ادامه داد: بنده سخنگوی اصولگرایان نیستم تا بگویم چرا اصولگرایان در انتخابات اسفندماه شکست خوردند یا به چه دلیل جریان اصلاحات را مورد سخت‌ترین انتقادات قرار دادند. بنده فردی اصولگرا هستم و به اصولگرا بودنم افتخار می‌کنم. اصولگرایی در عالم سیاست به یک برند مبدل شده است. اصولگرایان یک جریان و جریان غیراصولگرا مشتمل بر اصلاح‌طلبان، اعتدال و مستقل هستند. در فصل رقابت‌های انتخاباتی، تفکرات سیاسی با یکدیگر ائتلاف می‌کنند و طبیعتا جریان اصولگرا نیز از این قاعده مستثنا نبود اما آن چیزی که موجب تغییر اقبال مردم به این جریان شد، عملکرد اصولگرایان در مجلس و دولت است.

اصطکاک آیت‌الله‌ها

یک فعال سیاسی اصولگرا نیز گفت: آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی اصطکاک و برخوردهای لفظی زیادی با آیت‌الله‌هاشمی داشتند که این مساله به سطح رسانه‌ها کشیده شد و مردم چنین چیزی را نمی‌پسندند. این در حالی است که همین خواص همواره مردم را به خویشتنداری دعوت می‌کنند اما خودشان نتوانستند تحمل کنند و پرخاش کردند. ابوالقاسم رئوفیان با اشاره به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ‌ما شاهد تغییرات محسوس در انتخابات مجلس به‌ویژه در پایتخت بودیم به‌گونه‌ای که هر ۳۰ نفر لیست اصلاح‌طلبان به مجلس راه یافتند که این رویکرد معناداری است البته امیدواریم زمانی پیش آید و شاهد انتخاباتی باشیم که مردم در آن به احزاب رای می‌دهند. وی به ایلنا گفت: عوامل متعددی در کنار هم قرار گرفتند تا این فرآیند شکل گرفت؛ اینکه اصولگرایان حتی نتوانستند سرلیست خود را به مجلس بفرستند، قابل تامل است. در این میان بداخلاقی‌هایی که برخی منتسبان به اصولگرایان در مجلس نهم داشتند و برخوردهای غیرقابل توجیه آنها با دولت، از عوامل چنین نتیجه‌ای بود. اصولگرایان کسانی که بداخلاقی و مقابله با دولت داشتند را در فهرست خود قرار دادند.

ضربه نهایی

رئوفیان خاطرنشان کرد: من به شخص آیت‌الله موحدی‌کرمانی نیز گفتم افرادی در لیست قرار گرفته‌اند که برخوردهای زشت و غیرقابل دفاعی با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته‌اند و این برخورد‌ها را رسانه‌ای کرده‌اند ضمن اینکه کسانی برای لیست اصولگرایان تصمیم‌گیری کرده‌اند که علیه آیت‌الله‌هاشمی رنج‌نامه نوشتند و به ایشان توهین کردند. من به آیت‌الله موحدی کرمانی گفتم که چنین مساله‌ای به لیست اصولگرایان آسیب می‌زند اما نتیجه‌ای نداشت و توصیه‌های آیت‌الله موحدی‌کرمانی که به اخلاق معروف است نیز در برخی موارد جواب نداد.

چوب افراطیون اصولگرا

رئوفیان با ابراز تاسف از عدم ورود شخصیتی همچون حجت الاسلام ابوترابی‌فرد به مجلس شورای اسلامی، گفت: بخشی از آرایی که به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد داده شد، از سوی اصلاح‌طلبان بود چراکه به دلیل موافقت ایشان با برجام، خیلی از اصولگرا‌ها عزمشان بر این بود که به ایشان رای ندهند.

تنها به دلیل اینکه حاضر به هجمه علیه دولت نشده بود. معتقدم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد چوب افراطیون اصولگرا را خورد. او با بیان اینکه تندروی‌های برخی اصولگرایان مجلس نهم باعث شد مردم به سمت فهرست رقیب بروند، گفت: البته مردم ما نیز رفتار انتخاباتی‌شان این‌گونه است که فهرستی رای می‌دهند. البته مردم فهمیدند که بعد از ردصلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان رفتار غیر اخلاقی از خود نشان ندادند و خیلی آرام فضا را مدیریت کردند. به نظر می‌رسد اصولگرایان پی به این موضوع برده‌اند که تندروی‌ها، سرانجام کار دستشان داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین