|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۸۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
داوود اوغلو گفت: اگر تجربه ترکیه و زیبایی های ایران پیوند بخورد هر دو یک قدرت بزرگ توریسم را ایجاد خواهد کرد، ایران به همان اندازه که ذخایر نفت و گاز دارد دارای فرهنگ غنی است، شیراز، اصفهان و یزد از غنای فرهنگی بالایی برخوردار هستند.
احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه ظهر امروز در کنفرانس خبری مشترک با اسحاق جهانگیری با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات در ایران و ترکیه گفت: برگزاری انتخابات هفته گذشته در ایران و نتیجه آن را به ملت ایران تبریک می گویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، وی افزود: دو کشور از اینکه توانستیم انتخاباتی موفقی برگزار کرده و امروز با هم دیدار کنیم  می توانند زمینه های همکاری مثبتی را فراهم کنند.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: از اینکه در کشور گذشته در کسوت وزیر خارجه ترکیه برای حل مشکل هسته ای ایران تلاش زیادی کرده ام امروز خوشحال هستم که این مشکل حل شده است.

داوود اوغلی گفت: در زمانی که ایران در شرایط سختی از لحاظ هسته ای قرار داشت ما با تمام توان در کنار ایران بودیم، دوستان در شرایط سخت خود را نشان می دهند و ما آزمایش دوستی خود را به ایران ثابت کرده ایم.

وی تاکید کرد: امروز در دنیا از اینکه فشارهای بین المللی و تحریم ها برطرف شده است بیش از هر کشوری خرسند هستیم.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه رسیدن به هدف ۳۰ میلیارد دلاری با مانع تحریم ها مواجه بود گفت: امروز برداشته شدن تحریم ها راه را برای سرمایه گذاری های بزرگ در ایران باز کرده است.

داوود اوغلو تصریح کرد: ممکن است در برخی از موارد با ایران دیدگاه های متفاوتی داشته باشیم اما تاریخ همسایگی کهن و جغرافیای مکمل بین این دو کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ملاقات های خصوصی و عمومی راه های توسعه روابط بین دو کشور و برداشتن موانع را مورد بررسی قرار دادیم خاطرنشان کرد: در حوزه های تجاری حمل و نقل، امنیت و توریسم فکر کردیم که چگونه اقتصاد دو کشور را به هم پیوند داده تا هر دو کشور مرتفع شوند.

نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: در مسئله حمل و نقل ایران دروازه ترکیه برای رسیدن به کشورهای عربی و ترکیه دروازه ایران برای رسیدن به کشورهای اروپایی است؛ در حوزه انرژی ایران تولیدکننده و ترکیه مصرف کننده بزرگ انرژی است؛ در حوزه توریسم ترکیه ششمین کشور توریسم پذیر و ایران مخزن کشف نشده برای دنیا است.

داوود اوغلو گفت: اگر تجربه ترکیه و زیبایی های ایران پیوند بخورد هر دو یک قدرت بزرگ توریسم را ایجاد خواهد کرد، ایران به همان اندازه که ذخایر نفت و گاز دارد دارای فرهنگ غنی است، شیراز، اصفهان و یزد از غنای فرهنگی بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه من به همراه یک گروه از بخش خصوصی به تهران آمده ام تصریح کرد: هدف این گروه سرمایه گذاری متقابل است، وقتی در روابط دوجانبه به این حد از روابط برسیم به راحتی برای موانع سیاسی منطقه هم راهکار پیدا خواهیم کرد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه همکاری ایران و ترکیه برای پایان دادن به درگیری های فرقه ای منطقه ای بسیار موثر است افزود: ممکن است در موضوعات منطقه ای دیدگاه های متفاوت داشته باشیم اما باید مانع ورود بیگانگان به منطقه شویم، صلح و ثبات در منطقه ما با همکاری ایران و ترکیه محقق می شود.

داوود اوغلو در پایان ارتحال آیت الله واعظ طبسی را نیز تسلیت گفت.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین