کد خبر: ۸۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
وی افزود: شاید اگر این اختلاف نظرها و مشکلات وجود نداشت مترو اصفهان زودتر از 10 سال قبل به بهره‌برداری می‌رسید اما یکی از عمده‌ترین دلایل این تأخیر اختلاف نظر میراث فرهنگی و مدیریت شهری اصفهان بود.
استاندار اصفهان گفت: عبور مترو از میدان امام (ره) منتفی شد و در مسیر جایگزین جدید تمامی سازه‌های تاریخی اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.

 رسول زرگرپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به تصمیمات جدید درباره تغییر مسیر خط 2 مترو اصفهان اظهار داشت: شب گذشته در جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد مسیر نهایی خط 2 مترو اصفهان تعیین تکلیف شد در این جلسه بحث عبور یا عدم عبور مترو از میدان امام (ره) مطرح بود که در این باره پیش از این اختلاف نظرهایی وجود داشت.

وی افزود: شاید اگر این اختلاف نظرها و مشکلات وجود نداشت مترو اصفهان زودتر از 10 سال قبل به بهره‌برداری می‌رسید اما یکی از عمده‌ترین دلایل این تأخیر اختلاف نظر میراث فرهنگی و مدیریت شهری اصفهان بود.

استاندار اصفهان با اشاره به تشکیل کمیته 5 نفره برای یافتن راهکار درباره مسیر حرکت خط 2 مترو اصفهان بیان کرد: در این جلسه 3 نماینده از سازمان میراث فرهنگی، یک نماینده از شهرداری و یک نماینده از استانداری اصفهان حضور دارند که در این باره به بحث می‌پردازند و بر فعالیت‌های مترو نظارت دارند.

وی افزود: علت فعال بودن ایستگاه میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب نیز فعالیت همین کمیته است که وارد موضوع شده تا اختلاف نظرها در این باره برطرف شود و به همین دلیل است که با حل بسیاری از مشکلات خرداد 96 خط یک مترو اصفهان به طول 22 کیلومتر کامل خواهد شد.

زرگرپور با اشاره به طراحی نخست خط 2 مترو اصفهان، خاطرنشان کرد: براساس طرح قبل مترو قرار بود از زیر میدان امام (ره) عبور کند که این موضوع دغدغه اهالی میراث فرهنگی را به همراه داشت و عنوان می‌شد که این طرح می‌تواند به آثار تاریخی این منطقه خساراتی را وارد کند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا نیز اعلام کردیم که قرار نیست کوچکترین خدشه‌ای به آثار تاریخی اصفهان وارد شود گفت: عبور مترو از زیر میدان امام(ره) را فقط به عنوان یک گزینه و نه به عنوان یک راه حل نهایی درنظر گرفتیم و اعلام کردیم که گزینه‌های دیگر نیز باید بررسی شود تا دغدغه‌های موجود برطرف شود.

استاندار اصفهان گفت: قبل و در جریان سفر رئیس جمهور به اصفهان دغدغه دکتر روحانی نیز این بود که مترو از زیر میدان امام (ره) عبور نکند و در فاصله‌ای حدود 300 متری از این میدان حرکت کند به همین دلیل بر تصمیم قبل تأکید کرده و 8 مسیر جایگزین را مورد بررسی قرار دادیم که یکی از مسیرها که از ضلع جنوبی میدان عبور می‌کند به عنوان گزینه مورد نظر قرار دادیم.

زرگرپور با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان به دنبال این بود تا مترو از زیر میدان امام (ره) عبور کند اظهار داشت: گزینه دوم یک و نیم کیلومتر مسیری اضافه‌تر خواهد داشت و هزینه بیشتری نیز به دنبال دارد اما با توجه به نتایج جلسه با معاون رئیس جمهور و اینکه مسائل مرتبط با میراث فرهنگی مدنظر است عبور خط 2 مترو اصفهان از میدان امام (ره) به صورت کامل منتفی شد.

وی بیان کرد: در مسیر جایگزین مترو از راهی ایمن عبور می‌کند و تمامی سازه‌های تاریخی اصفهان مورد توجه قرار گرفته است هرچند این تصمیم هزینه بیشتری به دنبال دارد اما سر سوزنی به هیچ یک از سازه‌های تاریخی خدشه وارد نمی‌کند.

استاندار اصفهان درباره پروژه ملی کنارگذار شرق اصفهان گفت: این پروژه ترافیک کریدور شمال به جنوب اصفهان که وارد محدوده شهر شده را دور زده و به خارج شهر منتقل می‌کند، با وجود این بار ترافیکی که وارد محدوده شهر شده شاهد مشکلاتی از جمله آلودگی هوا نیز هستیم که برای رفع آن باید پروژه کنار گذر شرق اصفهان به بهره برداری برسد.

وی افزود: این پروژه که از سال 82 کلنگ‌زنی شده است 90 کیلومتر طول دارد که با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه که به صورت مشارکتی انجام می‌شد اما به دلیل برخی اختلافات سال 88 متوقف شد به 900 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد تا تکمیل شود.

زرگرپور با بیان اینکه تکمیل این پروژه در دستورکار اداره کل راه و شهرسازی و استاندار قرار گرفت گفت: سازمان بازنشستگی کشور به عنوان سرمایه‌گذار برای تکمیل پروژه اعلام آمادگی کرده است تا 70 درصد هزینه‌های آن توسط این سازمان و 30 درصد دیگر توسط دولت تأمین شود و قرارداد این سرمایه‌گذاری هفته گذشته امضا شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کاهش آمار بارندگی در استان اصفهان بیان کرد: تا امروز در شهر اصفهان فقط 18 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به بلند مدت (40 سال) با کاهش 75 درصدی مواجه هستیم، این آمار نیز در استان به 88 میلی‌متر می‌رسد که نسبت به بلند مدت 35 درصد کاهش داشته است، این آمار در سرشاخه‌ها نیز 750 میلیمتر است که نسبت به بلند مدت با کاهش 20 درصدی روبرو است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در شرایط نگران کننده‌ای به سر می‌بریم تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که این کم آبی در چند ماه آینده جبران نمی‌شود و از مسئولان حوزه آب در استان خواسته‌ایم تا نسبت به برنامه‌ریزی جدید برای توزیع آب شهری و کشاورزی اقدام کنند چون با برنامه اولیه برای تأمین آب در سال آینده فاصله‌ای 20 درصدی داریم.

زرگرپور با اشاره به بحران خشکسالی گفت: 85 درصد خاک استان اصفهان در وضعیت خشکسالی و 18 درصد دیگر در وضعیت خشکسالی شدید قرار دارد و بنابراین باید مصرف آب در استان از سوی مردم و مسئولان مدیریت شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات گفته شده در بحث کم آبی زاینده رود در نوروز جریان خواهد داشت یا خیر خاطرنشان کرد: باید میزان بارش‌ها را مورد توجه قرار دهیم، با توجه به اینکه اسفند معمولا پربارش است باید صبر کرد اگر شرایط به گونه‌ای بود که بارش را شاهد بودیم بعد می‌توان تصمیم‌گیری کرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 205 میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود است گفت: باید دعا کنیم که شرایط به گونه‌ای باشد که آب جریان یابد اما تصمیم‌گیری درباره جاری ماندن آب در زاینده رود را باید با توجه به اطلاعات پیش رو و 20 روز آینده انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون طرح جامع کاهش آلودگی هوا بیان کرد: برنامه کاهش آلودگی هوای اصفهان یکی از موفق ترین برنامه‌های کاهش آلودگی کشور بوده اما به اهداف 100 درصدی خود نرسیده است ما این طرح را یک سال دیگر تمدید کردیم تا 30 درصد باقی مانده که به آن دست پیدا نکردیم حاصل شود.

زرگرپور گفت: تکمیل این برنامه به کمک دوستان در مدیریت شهری و بخش حمل و نقل مربوط است اما تصمیم ما این است تا از ابتدای سال 95 برنامه کاهش آلودگی هوا را به صورت میان مدت نیز اجرا کنیم.

وی درباره گرانی‌های بعد از انتخابات تصریح کرد: ما جلسه کمیته تنظیم بازار را برای تأمین نیازهای شب عید برگزار کردیم اقلام مورد نیاز شب عید مانند سال‌های قبل در سردخانه‌ها وجود دارد و در صورتی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرد با ورود این اقلام به بازار قیمت‌ها را تنظیم می‌کنیم.

استاندار اصفهان افزود: از 15 اسفند تا 15 فروردین اکیپ ویژه‌ای با حضور 12 دستگاه اجرایی تشکیل می‌شود تا هم کالا و هم خدمات لازم را ارائه دهند همچنین با کسانی که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند برخورد می‌کنیم.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین