|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۸۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
رییس جمهور ادامه داد: بخش خصوصی کشورمان روز به روز در حال رشد است البته در حال حاضر همه فضاها باز نیست باید رقابت ها را جدی تر انجام دهیم. برخی از رانت ها و مشکلات در کشورمان وجود دارد اما آن‌ها را کنار می زنیم.
روسای جمهور ایران و سوئیس در نشستی خبری بر گسترش روابط فیمابین از جمله روابط اقتصادی – بانکی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این نشست خبری با ابراز خوشحالی از حضور رئیس جمهور سوئیس و هیأت همراه‌اش در ایران اظهار کرد: یکی از مواردی که هر دو کشور ایران و سوئیس به خاطر آن به هم نزدیک می شوند اعتقاد به اصول استقلال، دموکراسی و حفظ مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای است.

وی ادامه داد: لازم می دانم که همین جا از مردم سوئیس و مسئولین آن به خاطر مهمان نوازی خوبشان در دوران مذاکرات هسته‌ای به ویژه دورانی که به دو توافق لوزان و ژنو منتهی شد، تشکر کنم.

روحانی با بیان اینکه در مذاکرات خصوصی و عمومی مسائل مورد علاقه هر دو کشور به ویژه مسائل اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: فعال شدن بانک های سوئیسی و فعالیت‌های جهانی بانک های ایران و هم‌چنین بیمه صادرات یکی از پایه های اصلی توسعه روابط دو کشور خواهد بود که این موضوع را در جلساتمان مورد بحث و بررسی قرار دادیم. هم‌چنین در زمینه مسائل مربوط به صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و فعال شدن خطوط هوایی نیز گفت‌وگو کردیم. دررابطه با عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی هم قرار شد همکاری های اقتصادی میان این دو کشور انجام گیرد.

وی افزود: قرار است مشکلات توافق نامه های تجاری که در سال‌های قبل نیمه تمام مانده بود، با تلاش دو طرف مرتفع شود. ما در زمینه های فرهنگی، دانشگاهی، علمی، فناوری و نوآوری در علوم جدید هم صحبت هایی داشته ایم. در زمینه همکاری های فردی شش توافقنامه به امضا خواهد رسید. هم‌چنین به دلیل ظرفیت هر دو کشور در حوزه گردشگری بستر همکاری در این حوزه نیز فراهم خواهد شد.

رئیس جمهور ایران با اشاره به لزوم همکاری ایران و سوئیس در زمینه حقوق بشر تصریح کرد: درباره حقوق بشر نیز صحبت های زیادی کردیم. به ویژه آنکه به دلیل مشکلات منطقه‌ای که بر زندگی مسلمان‌ها در سالهای اخیر تاثیرگذاشت اسلام هراسی‌ای در جهان ایجاد شد. هم‌چنین در موضضع مهاجرت مردم از برخی کشورهای منطقه‌ای در سال‌های اخیر که به دلیل تروریسم بود نیز با هم گفت‌وگو کردیم.

وی ادامه داد: ما عقیده داریم موضوع حقوق بشر به نقطه مطلوبی نرسیده و همه کشورها باید برای رسیدن به این حقوق همدیگر را یاری کنند. موضوع دیگری که در مورد آن صحبت کردیم شرایط منطقه و مشکلاتی است که برای مردم سوریه، لیبی، یمن ، افغانستان، پاکستان ایجاد شده بود. هیچ راهی جز همکاری، رایزنی و فعالیت بیشتر برای کشورهای جهان درباره این مشکلات وجود ندارد.

روحانی با اشاره به آتش‌بس در سوریه گفت:‌هم‌چنین در مورد کمک هایی که دو کشور از لحاظ مسائل انسان‌دوستانه به ویژه در مورد سوریه و یمن باید انجام دهند، صحبت کردیم. مردمی که نیازمند غذا و دارو هستند با همکاری بیشتر ایران وسویس و تشویق کشورهای دیگر می‌توانند در شرایط بهتری باشند به ویژه آنکه در آستانه آتش بس سوریه نیز قرار داریم. در زمینه مسائل دو جانبه منطقه‌ای دارای اختلاف نظر نبودیم. من اعتقاد دارم سفر رئیس جمهور سوئیس و هیأت همراهشان آغازی برای توسعه هر دو کشور خواهد بود.

وی هم‌چنین در رابطه با نقش سوئیس و ایران در آینده تصریح کرد: روابط ما با کشور دوستان سوئیس منحصر به روابط دو جانبه نخواهد بود. سوئیس امروز به عنوان حافظ منافع ما در عربستان عمل می‌کند. ایران و سوئیس می‌تواند روابط گسترده سیاسی داشته باشد ما برای مردم سوئیس احترام خاصی قائل هستیم. سوئیس می‌تواند در مورد اجرای برجام و دوران پس از آن نقش بسزایی ایفا کند.

روحانی در ادمه یادآور شد:‌ در کشور ما زمینه های فراوانی برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری وجود دارد . در زمینه های مختلف از جمله بالادستی نفت و گاز ، پتروشیمی، صنایع گردشگری و سایر بخش ها آماده همکاری با سوئیس هستیم. ما آماده ایم تا بخشی از بازار داخلی مان را در اختیار سرمایه گذار ها قرار دهیم و با مشارکت هم بخشی از بازار خارجی را در دست بگیریم .

رییس جمهور ادامه داد: بخش خصوصی کشورمان روز به روز در حال رشد است البته در حال حاضر همه فضاها باز نیست باید رقابت ها را جدی تر انجام دهیم. برخی از رانت ها و مشکلات در کشورمان وجود دارد اما آن‌ها را کنار می زنیم.

رئیس جمهور در پایان گفت:‌ فضای سیاسی و فرهنگی ما با گذشته متفاوت است . طی دو سال و نیم گذشته دنیا شاهد است فضای دانشگاه های ما نسبت به گذشته تفاوت کرده ، آزادی های اجتماعی بیشتر شده است. باندهای فضای مجازی گسترش یافته است.

در ادامه این نشست خبری یوهانس اشنایدر آمان رئیس جمهور سوئیس با تشکر از دعوت ایران از هیأت سوئیسی یادآور شد: این اولین باری است که رئیس جمهور سوئیس به ایران سفر می‌کند. این سفر نشانه رابطه 140 ساله دوستانه ایران و سوئیس است. ما سال 2014 این رابطه قدمت‌دار را جشن گرفتیم و عقیده داریم که باید بهبود پیدا کند و ادامه یابد.

وی ادامه داد: به مناسبت این دیدار یک نقشه راهی را تدوین کردیم که شامل همکاری گام به گام مشترک خواهد بود. آقای روحانی در مورد برجام صحبت کردند . من می خواهم این پیروزی را به همه کسانی که در به نتیجه رسیدن آن دخیل بودند تبریک بگویم. ما به واسطه وسعت به اندازه کشورمان با 40 نفر همراه به ایران سفر کردیم. اما از شما می خواهم که به واسطه وسعت کشورتان با ده برابر جمعیت هیأت همراه ما به سوئیس سفر کنید.

رئیس جمهور سوئیس گفت:‌ ما در این نشست‌ها در مورد امنیت حقوقی برای کارهای اقتصادی از جمله مالکیت معنوی ، پرهیز از کاغذبازی،‌صدور ویزا، صحبت کردیم ؛ چرا که اگر این مسائل حل شود بستر برای جذب سرمایه گذاران جهانی آماده تر خواهد بود. ما به ایران قول دادیم تا برای حضورش در سازمان تجارت جهانی (WTO) کمک فعالانه ای داشته باشیم. در همین راستا پرواز مستقیم تهران به ژنو برقرار خواهد شد که کمک شاخصی برای برقراری رابطه با ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در مورد بحث اقتصاد واقعی حرف بزنیم باید بگوییم که یک کشوربرای انتقال سرمایه و دانش اش به کشور دیگر به بستری به نام نظام بانکی کارا نیاز دارد. سوئیس علاقه دارد این گونه خدمات را به ایران ارائه دهد. در حوزه های علمی سنت همکاری بین ایران وسوئیس وجود دارد. در حال حاضر 600 دانشجوی ایرانی در سوئیس تحصیل می‌کند و طی سالهای گذشته 65 نفر از دانشجویان ایرانی در سوئیس توانستند بورسیه عالی فدرال سوئیس را دریافت کنند. این موضوع نشانه اهمیت رابطه با ایران است.

رئیس جمهور سوئیس خطاب به روحانی گفت: من مجددا از شما سپاسگزارم و حتم دارم که می‌توانیم در همه زمینه های اقتصادی با هم همکاری داشته باشیم و سوئیس آماده است که نقش سازنده خود را ایفا کند.

وی گفت: در حوزه اقتصاد ، فرهنگ، دانش همکاری‌های ویژه ای با دانشگاه های ایران در خصوص پروژه های تحقیقاتی در نظر گرفتیم. همین رابطه را درباره حوزه اقتصادی داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین