|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۸۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
امروز (جمعه) نمایندگان و مقام های عالی از وزارتخانه های مختلف پاکستان در محل وزارت امور خارجه این کشور تشکیل جلسه دادند تا هماهنگی های لازم را برای سفر آتی روحانی به اسلام آباد انجام دهند.
همزمان با مطرح شدن برنامه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، دولت این کشور از امروز تشکیل جلسات عالی را با هدف هماهنگی های لازم برای این سفر مهم آغاز کرد.

روز گذشته 'نفیس زکریا' سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که برنامه سفر 'حسن روحانی' رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در پاسخ به سفر 'محمد نواز شریف' نخست وزیر این کشور به تهران در اردیبهشت ماه سال 1393 ، در دستور کار است و دستگاه های ذیربط دو کشور برای تعیین تاریخ این سفر در تماس هستند.

امروز (جمعه) نمایندگان و مقام های عالی از وزارتخانه های مختلف پاکستان در محل وزارت امور خارجه این کشور تشکیل جلسه دادند تا هماهنگی های لازم را برای سفر آتی روحانی به اسلام آباد انجام دهند.

قرار است در جریان سفر روحانی به اسلام آباد، چند قرداد همکاری و تفاهم نامه میان دو کشور در زمینه های مختلف امضا شود ضمن اینکه توافقنامه های امضا شده در جریان سفر نواز شریف به تهران نیز مرور خواهد شد.

به نظر می رسد طرح های همکاری میان دو کشور در زمینه انرژی و راه های ارتقای مبادلات تجاری میان دو همسایه از جمله مهم ترین موضوع هایی باشد که در جریان سفر آتی روحانی به اسلام آباد میان مقام های دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در جلسه امروز که به صورت جلسه مشترک وزارتخانه های مختلف پاکستان برگزار شد، نمایندگانی از وزارتخانه های امور خارجه، وزارت کشور، دفاع، تولیدات دفاعی، بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، امور مذهبی، راه آهن، بنادر و کشتیرانی، اطلاع رسانی، علوم و فناوری، آموزش عالی، امنیت غذایی و آب و هوا حضور داشتند.

قرار است نشست مشترک بعدی مقامات و نمایندگان وزارتخانه های پاکستان برای هماهنگی سفر رئیس جمهوری ایران به اسلام آباد، چند روز قبل از انجام این سفر برگزار شود.

سفر آتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در شرایطی انجام می شود که تحریم ها علیه ایران لغو شده و زمینه های مساعد فراوانی برای جهش در روابط اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور همسایه شکل گرفته است.

دولت اسلام آباد هفته گذشته با صدور اطلاعیه ای، رسما فرو ریختن دیوار تحریم ها در روابط ایران و پاکستان را اعلام و ابلاغ کرد.

بانک مرکزی این کشور نیز روز گذشته با صدور بیانیه ای، رسما اعلام کرد که دیگر هیچ مانعی برای ایجاد دوباره کانال های بانکی میان بانک ها و موسسات مالی پاکستان با بانک های ایرانی وجود ندارد.

مسدود بودن کانال های بانکی میان دو کشور در دوران تحریم، همواره از بزرگترین مشکلاتی بود که دولت و فعالان اقتصادی و بازرگانی پاکستان از آن به عنوان اصلی ترین عامل کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور و راکد ماندن طرح های مشترک اقتصادی و انرژی کلان از جمله خط لوله گاز ایران-پاکستان در سال های گذشته نام می بردند.

حالا با لغو تحریم ها و از بین رفتن موانع و بهانه ها، فرصتی طلایی برای دولت و بخش های خصوصی پاکستان ایجاد شده تا از شرایط جدید ایران، به ویژه در حوزه انرژی و صادارات و واردات، بهترین بهره برداری ممکن را انجام دهد.

برنامه سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان در شرایط جدید نیز باعث خواهد شد تا فضا برای ارتقای مناسبات اقتصادی-تجاری میان دو همسایه به مطلوب ترین شکل ممکن فراهم شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین