کد خبر: ۸۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
"جمهوریت" علاوه بر این بارها مقالات انتقادی علیه سیاست‌های دولت ترکیه منتشر کرده و پس از ترور کارکنان مجله فرانسوی شارلی ابدو اقدام به چاپ شماری از کاریکاتورهای این مجله طنز کرده بود.
دو خبرنگار زندانی روزنامه جمهوریت بعد از گذراندن سه ماه حبس، براساس حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه آزاد می‌شوند.

 به نقل از روزنامه تودی‌زمان، چهاردهمین دادگاه عالی کیفری استانبول پس از بررسی درخواست وکلای "جان دوندار" سردبیر و "اردم گل" خبرنگار روزنامه جمهوریت در حکمی آزادی این دو خبرنگار را صادر کرد. با این حال این دو خبرنگار هنوز ممکن است به دلیل اتهامات وارده به مجازات حبس ابد محکوم شوند. هم چنین بر اساس حکم دادگاه این دو خبرنگار ممنوع السفر شده‌اند.

دادگاه قانون اساسی ترکیه اعلام کرد که پرونده دو خبرنگار بازداشتی دوندار و گل بر اساس حقوق آزادی بیان و آزای مطبوعات قید شده در ماده‌های 19، 26 و 28 قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است و حبس این دو خبرنگار را در راستای نقض این حقوق اعلام کرده است.

هم چنین خانواده‌های این دو خبرنگار محبوس و برخی از همکاران آنها در مقابل زندان سیلیوری، محل بازداشت آنها تجمع کردند.

در همین راستا دیلک دوندار، همسر سردبیر بازداشتی روزنامه جمهوریت در گفت و گو با سی.ان.ان ترک اعلام کرد، بر اساس اصول آزادی مطبوعات منتظر آزاد شدن همسرش است.

مقامات قضایی ترکیه این دو روزنامه‌نگار جمهوریت را به "تبلیغات تروریستی"، "جاسوسی" و "تلاش برای سرنگونی دولت" متهم کرده بودند اما برخی رسانه‌ها نوشتند که دلیل اصلی دستگیری آنها انتشار خبر ارسال احتمالی جنگ‌افزار‌ از سوی ترکیه به گروه‌های افراطی شبه‌نظامی در سوریه بوده است.

"جمهوریت" علاوه بر این بارها مقالات انتقادی علیه سیاست‌های دولت ترکیه منتشر کرده و پس از ترور کارکنان مجله فرانسوی شارلی ابدو اقدام به چاپ شماری از کاریکاتورهای این مجله طنز کرده بود.

این روزنامه در سال ۲۰۱۳ نیز در رابطه با برملاشدن فساد مالی در دولت اردوغان چند گزارش انتقادی منتشر کرده بود. به گزارش روزنامه "صباح"، پرونده قضایی ۴۷۳ صفحه‌ای دوندار و گل حاوی این گزارش‌های انتقادی است.

هم چنین وکلای این دو خبرنگار بازداشتی اعلام کردند که حکم آزادی آنها به زودی اجرا خواهد شد.

به گفته آنها، دادگاه قانون اساسی بازداشت آنها را در راستای نقض حقوق‌شان اعلام کرده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین