کد خبر: ۸۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
علاوه‌بر اصلاح‌طلبان و دولت که در هفته‌های اخیر با تندترین انتقادات از سوی رقیب مواجه بودند، این بار اصولگرایان مقابل هم‌جناحی‌های خود هم به پا خاستند؛ کاظم جلالی، بهروز نعمتی و البته علی مطهری سه اصولگرای مجلس نهم بودند که حضورشان در لیست اصلاح‌طلبان آغاز حمله اصولگرایان به اصولگرایان بود.
کاظم جلالی: رسانه‌های بیگانه درباره انتخابات سخن می‌گویند؛ شما چرا این سخنان را برجسته می‌کنید؟ کار همیشگی رسانه‌های بیگانه این است. مردم ایران بر اساس شعور خود عمل کرده و به سخن بیگانگان اهمیتی نمی‌دهند.

«صدای پای مجلس ششم شنیده می‌شود»، این سخن نشانگر نگرانی‌های برخی است که مبادا در اقلیت بمانند. سه روز پیش سرلیست شورای ائتلاف اصولگرایان خطاب به هم‌طیفانش در آخرین مصاحبه مطبوعاتی هشدار داد که «صدای پای مجلس ششم شنیده می‌شود.» اما آخرین هشدار مطبوعاتی غلام‌علی حدادعادل پایان تخریب‌های اصولگرایان علیه جریان رقیب نبود، تخریب‌هایی که شاید بتوان گفت بعد از انتشار لیست نهایی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و محمدرضا عارف سرلیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت دیروز از آن گلایه کرد. او حتی از کاندیداهای جریان رقیب خواست تا به جای تخریب و قلب واقعیت درباره اصلاح‌طلبان عملکرد خودشان در سه دوره اخیر مجلس را با عملکرد مجلس ششم مقایسه کنند و حتی آنها را به مناظره‌ای البته اخلاقی فراخواند.

مهم‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب که قریب به 12 سال از قوه مقننه دور مانده بودند، این بار نیز از رقابت‌ها بازماندند، اما برخلاف گذشته نه رویکرد تحریم را جدی گرفتند و نه عزم‌شان را برای انصراف از رقابت‌ها جزم کردند. آنها چهره‌های میانه‌رویی را که از مهم‌ترین نهادهای نظارتی و امنیتی تایید گرفته بودند، در لیست 30 نفره خود جای دادند که ترکیبی از اصلاح‌طلبان و حامیان پارلمان‌نشین دولت بود. با این حال تندروها همین را نیز برنتابیدند. انتشار لیست اصلاح‌طلبان آغازی برای جدی‌تر شدن تخریب‌ها بود. تخریب‌هایی که نه‌تنها اصلاح‌طلبان و حامیان دولت وقت را هم بی‌نصیب نگذاشت، بلکه اصولگرایان میانه‌رو را نیز نواخت و چند روزی حتی روحانیون سیاستمدار را هم درگیر کرد.

  «لیست انگلیسی» اتهام تازه به روحانیون

این تخریب‌ها تنها به چهره‌های سیاسی خلاصه نشد. انتشار لیست 16 نفره خبرگان مردم که با سرلیستی آیت‌الله اکبرهاشمی‌رفسنجانی و حضور حسن روحانی منتشر شد تخریب‌های سیاسی را وارد فاز جدیدی کرد. همزمان برخی تحلیلگران شبکه فارسی‌زبان «بی‌بی سی» خود را وارد معادلات سیاسی ایران کردند و به ارائه نظریه‌هایی مبنی‌بر اینکه به چه کسانی رای بدهیم و به چه کسانی رای ندهیم، پرداختند. اظهارات آنها البته با واکنش روحانی روبه‌رو شد که نیازی نیست غیرایرانیان به ما بگویند چه کار کنیم. اما آنها با اظهارات نه‌چندان جدی، بهانه‌ای را به دست تندروهایی دادند که از این طریق عرصه را بر اصلاح‌طلبان تنگ و موتور تخریب را روشن کنند و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و لیست انتخاباتی او برای خبرگان رهبری را هدف قرار بدهند.

  رسانه‌های انگلیسی و بیگانه فضول‌ هستند

از دیگر سو سیداحمد خاتمی یکی از کسانی بود که در چند روز اخیر به آن اظهارات پاسخ داد. امام‌جمعه موقت تهران در این زمینه گفت: «رسانه‌های انگلیسی و بیگانه می‌گویند به احمد جنتی، محمد یزدی و محمد‌تقی مصباح در تهران، به سیداحمد خاتمی در کرمان و احمد علم‌الهدی در خراسان رای ندهید به شما چه ربطی دارد؟ فضول‌ها این مردم بابصیرت در صدر لیست‌شان همین پنج نفر قرار دارند.» دو روز بعد نیز گفت که اکنون زمانی است که پیش از انتخابات زبانش بسته است، اما بعد از انتخابات پشت صحنه این «حرکات شیطانی» را برای ملت می‌گوید.

شاید بعد از این اظهارنظر بود که رقبای لیست 16 نفره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سخن از اعلام برائت از انگلیس را پیش کشیدند، تا جایی که بلافاصله خبرهایی به نقل از محمدعلی موحدی کرمانی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، سیدهاشم بطحایی و محمدعلی تسخیری منتشر شد که فصل مشترک سخنان‌شان این بود که خبر نداشتند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آنها را در لیست گذاشته و با آنها هماهنگی صورت نگرفته است. البته سیدهاشم بطحایی سخنانی را که به نقل از او بیان شده بود غیراخلاقی خواند و آنها را رد کرد.

  درون این لیست‌ها دنبال نفوذی نگردید

شاید آنها خبر نداشتند که لیست 16 نفره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای خبرگان، قریب به هشت عضو مشترک با لیست جامعتین دارد و البته همه اعضا از یک فیلتر مشترک یعنی شورای نگهبان صلاحیت‌شان تایید شده است. همان‌طور که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران هم در گفت‌وگوی اخیرش با «ایرنا» تاکید کرد: «لیستی را که شورای محترم نگهبان تایید کرده و از همه فیلترها رد شده است، دیگر نباید درون این لیست دنبال نفوذی بگردیم یا دنبال افرادی با عنوان انگلیسی یا آمریکایی بگردیم؛ چون این لیست مورد تایید شورای نگهبان است. کسانی که دارند به این لیست ایراد می‌گیرند یعنی شورای نگهبان را قبول ندارند، یعنی آقای حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان که به تاییدصلاحیت  آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و محمدرضا عارف ایراد می‌گیرد، یعنی شورای نگهبان را قبول ندارد.»

اما این تنها اصلاح‌طلبان نبودند که به این موضوع واکنش نشان دادند. محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هم ملاک اعتماد به کاندیداها را تایید شورای نگهبان دانست و گفت: «رسانه‌های بیگانه با تبلیغات منفی سعی در ایجاد اختلاف و حمایت از لیست‌های خاص دارند، غافل از اینکه حجت برای ما نظر شورای نگهبان در تایید صلاحیت نامزدهاست.»

کاظم جلالی، عضو فراکسیون رهروان ولایت هم در گفت‌وگویی از رسانه‌ها خواست آنقدر این موضوع را برجسته نکنند و گفت: «رسانه‌های بیگانه این سخنان را بیان می‌کنند؛ شما چرا این سخنان را برجسته می‌کنید؟ کار همیشگی رسانه‌های بیگانه این است. مردم ایران بر اساس شعور خود عمل کرده و به سخن بیگانگان اهمیتی نمی‌دهند، ضمن اینکه بی‌بی‌سی برای ما مرجعیت ندارد.»

  اقتصاد و معیشت محور تخریب

خط تخریب البته سراغ کاندیداهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا و اصولگرایان میانه‌رو نیز رفت. پیش از اعلام نهایی تایید صلاحیت‌ها محور اغلب سخنرانی‌های اصولگرایان علیه جناح رقیب با اسم رمز «فتنه و فتنه‌گری» بود. این روند بعد از انتشار فهرست انتخاباتی نهایی با تکرار تجربه مجلس ششم تداوم یافت؛ اما در این میان اصولگرایان دولت را هم بی‌نصیب نگذاشتند. تخریب‌ها در حوزه عملکرد اقتصادی دولت و اتهام‌زنی در واپسین روزهای منتهی به انتخابات گسترش پیدا کرد. پرویز داوودی، مشاور اقتصادی محمود احمدی‌نژاد و از کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف اصولگرایان یکی از تندترین انتقادات تخریبی اقتصادی را علیه دولت مطرح کرد. علیرضا زاکانی از چهره‌ها موثر در ائتلاف اصولگرایان ماجرای کرسنت را پیش کشید و قراردادهای نفتی و عملکرد وزارت نفت دولت را زیر سوال برد. آنها سخنان تند با محور اقتصاد را در توجیه شعار معیشت، امنیت و پیشرفت را مطرح کردند، گرچه برخی هم‌فکران‌شان به اولویت قرار دادن معیشت خرده گرفتند. مهرداد بذرپاش هم پای نزدیکان رئیس‌جمهوری را به میان آورد و گفت: «بنده حاضرم همه دارایی‌ام را به آقای رئیس‌جمهور بدهم، در عوض وی سرمایه صرافی نزدیکانش را که در زمان التهاب قیمت ارز تاسیس شد، بین مردم شهر ری توزیع کند.»

  اصولگرا علیه اصولگرا

علاوه‌بر اصلاح‌طلبان و دولت که در هفته‌های اخیر با تندترین انتقادات از سوی رقیب مواجه بودند، این بار اصولگرایان مقابل هم‌جناحی‌های خود هم به پا خاستند؛ کاظم جلالی، بهروز نعمتی و البته علی مطهری سه اصولگرای مجلس نهم  بودند که حضورشان در لیست اصلاح‌طلبان آغاز حمله اصولگرایان به اصولگرایان بود. گرچه کاظم جلالی بیش از همه مورد توجه اصولگرایان قرار گرفت. غلامرضا مصباحی‌مقدم با ابراز تاسف از حضور رئیس فراکسیون رهروان در این لیست گفت که اصولگرایان نباید شکار اصلاح‌طلبان می‌شدند. او حتی گفت که از مدت‌ها پیش در جلسات فراکسیون شرکت نکرده است. البته این اظهارنظر مصباحی‌مقدم از سوی جلالی بی‌پاسخ نماند؛ رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس به نگرانی دلواپسان درباره حضورش در لیست‌های مختلف از جمله لیست ائتلاف اعتدال و توسعه، حامیان دولت و اصلاح‌طلبان پاسخ داد و گفت: «دوستانی که می‌گویند از حضور بنده در لیست حامیان دولت و اعتدال‌گرایان تعجب کرده و گفته‌اند که ما شکار اصلاح‌طلبان شده‌ایم، چرا نمی‌گویند که خودشان شکار جبهه پایداری و تندروها شده‌اند.» احمد توکلی هم درباره احوالات رئیس فراکسیون رهروان ولایت که به فهرست اصلاح‌طلبان پیوسته است، حدیثی نقل کرده و گفته بود: «در گردش روزگار جوهر افراد مشخص می‌شود.» علیرضا مرندی از چهره‌های نزدیک به حدادعادل اما پای را فراتر گذاشت و گفت لاریجانی نباید اجازه می‌داد چنین اتفاقی بیفتد و «هنوز هم از آقای لاریجانی انتظار می‌رود با توجه به نفوذی که روی این افراد دارد، در دو روز باقیمانده از تبلیغات، از این افراد بخواهد تا از فهرست اصلاح‌طلبان خارج شوند تا اصولگرایی یکدست و یکپارچه باقی بماند، چراکه این رفتارها برای جوانان بد‌آموزی دارد و اگر قرار باشد که بزرگ‌ترها هر روز تغییر رنگ بدهند، از جوانان چه انتظاری می‌رود!؟»

  نقطه پایان

موتور تخریب گویی تا آخرین ساعات رای‌گیری همچنان روشن است. مدتی پیش وزیر اطلاعات از جماعتی نام برده بود که پنج میلیون سی‌دی تخریبی را تهیه و آماده انتشار کرده‌اند. البته آن سی‌دی‌ها منتشر نشد، اما سایت‌های تخریب‌گران و رسانه‌های آنها ساکت ننشستند و خط تخریب را در محورهای مختلف دنبال کردند. سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دیروز نیز هشدار داد که نباید برای تخریب، رقیب را انگلیسی خطاب کرد. حربه‌ای که جریان رقیب در دست گرفته، سریع رنگ باخت و کسی از چهره‌های شناخته‌شده همراه آن نشد.

منبع: فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین