|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۸۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳
با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و همچنین تاکیدات مراجع تقلید و رئیس‌جمهوری، به نظر می‌رسد برخی جریان‌های خاص سیاسی به دنبال حضور حداقلی مردم در کلانشهر‌ها به‌خصوص تهران هستند.
روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به قلم علی ایران‌نژاد کارشناس حقوقی نوشت:


با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و همچنین تاکیدات مراجع تقلید و رئیس‌جمهوری، به نظر می‌رسد برخی جریان‌های خاص سیاسی به دنبال حضور حداقلی مردم در کلانشهر‌ها به‌خصوص تهران هستند.

اقبال گسترده مردم در کلانشهر‌هایی همچون تهران به لیست جریان‌های اعتدالگرا و اصلاح‌طلب و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در این خصوص که از پیروزی قاطع کاندیداهای اعتدالگرا و اصلاح‌طلب خبر می‌دهد، بداخلاقی‌های انتخاباتی را به همراه داشته که به نظر برخی تحلیلگران این روند در روزهای آتی نیز تشدید خواهد شد.

جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی ستاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن، سانسور سخنرانی انتخاباتی ایشان از صدا و سیما و همچنین آغاز پروژه گسترده اتهام‌زنی و تخریب نخبگان جریان اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب و تخریب دستاوردهای دولت تماما در روزهای پایانی منتهی به انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در راستای دور کردن جریان مردمی همسو با اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان از صندوق‌های رای است.

افراطی‌ها به روشنی می‌دانند که در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 20 درصد از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در کلانشهرها -به‌خصوص شهر تهران- را خواهند داشت، بنابراین با دست زدن به برخی بد‌اخلاقی‌های انتخاباتی به دنبال اعتمادزدایی و دلسرد کردن بدنه 70 درصدی مردم هستند تا به نوعی با مأیوس و دلسرد کردن آنان حضور جریان مردمی همسو با دولت را در پای صندوق‌های رای کم‌رنگ کنند، چراکه تندروها می‌دانند تنها با عدم شرکت 70 درصدی مردم است که می‌توانند اکثریت مجلس را به دست‌آورند.

از سوی دیگر با توجه به اعلام لیست منتسب به آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، اهمیت حضور مردم بیشتر در انتخابات شورای خبرگان رهبری خود را نشان می‌دهد. با توجه به رد صلاحیت سیدحسن خمینی که تعجب عموم مردم و به‌ویژه نخبگان فقهی و علمی کشور را به همراه داشت، حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای می‌تواند انتخاباتی همراه با «رای معنادار» باشد.

اما با وجود بداخلاقی‌های انتخاباتی حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست، حضور حداکثری مردم به‌عنوان یک وظیفه ملی و میهنی در راستای صیانت از آرمان‌های امام راحل و تحکیم نظام و انقلاب اسلامی امری واجب و ضروری است. بنابراین بر همه آحاد جامعه ضرورت دارد همچون 37 سال گذشته که در بزنگاه‌های حساس انقلاب حضور موثر داشتند در این انتخابات نیز حضور حداکثری داشته باشند.

دوم، پس از حماسه خرداد 92 و انتخاب دولتی معتدل و خردگرا، انتخاب مجلسی همسو با دولت قطعا در روند رو به جلوی دولت فعلی بسیار اثرگذار خواهد بود. حدود 20 کارت زرد از سوی مجلس فعلی تنها در دو سال و هشت ماه گذشته، این هشدار را می‌دهد که در صورت راهیابی برخی جریان‌های غیرهمسو با دولت به مجلس، مطمئنا دولت با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد و برنامه‌ها و سیاست‌های دولت جهت رشد و توسعه کشور با کندی مواجه می‌شود، و این همان چیزی است که جریان‌های غیرهمسو به دنبال آن هستند، یعنی نشان دادن ناکارآمدی دولت در برنامه‌های توسعه‌ای خود و طبیعتا بهره‌برداری از این مساله برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96.

سوم، با توجه به رویکرد عمومی مردم به جریان اعتدال و اصلاح‌طلب حضور حداکثری مردم و رای به کاندیداهای اعتدال و اصلاح‌طلب به منزله «رای معنادار» نسبت به فضای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سال‌های اخیر است. مطمئنا مجلس برآمده از خواسته‌ها و مطالبات مردم می‌تواند گام‌های مهمی در راستای تحقق مطالبات عمومی مردم بردارد.

صرف‌نظر از نکات فوق تمامی جریان‌های سیاسی باید خود را به رعایت اخلاق و قانون انتخاباتی ملزم کنند.

همه باید به این اصل مهم که برآمده از فرمایش امام راحل است التزام داشته باشیم که «میزان رای ملت است» و کاندیداها و جریان‌های سیاسی نباید مردم را از حضور در پای صندوق‌های رای مایوس کنند؛ همچنان‌که رهبر معظم انقلاب در هفته‌های اخیر کرارا درباره حضور آحاد مردم در پای صندوق‌های رای سخن گفته‌اند. این موارد بیانگر آن است که فارغ از پیروزی هرجناحی حضور مردم در انتخابات و ورود منتخبان آنها به بهارستان به تنهایی می‌تواند هدیه مناسبی برای شهروندانی باشد که دلسوز این ملک و ملت هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین