|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۸۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
برای توسعه بخش نفتی این میدان مشترک حفاری ۲۳ حلقه چاه تزریق آب و نفت، ساخت و نصب سکوی انتقال گاز، سکوی تولید، بازسازی، تعمیر تأسیسات در سطح الارضی و تعمیرات سکوهای سه پایه سرچاهی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
با ساخت و نصب یک سکوی جدید نفتی تا 10 روز آینده در خلیج فارس، برنامه جدید افزایش تولید نفت ایران از میدان سلمان مشترک با امارات عملیاتی شد.

 شرکت نفت امروز درباره جزئیات طرح جدید افزایش تولید نفت از میدان مشترک سلمان با امارات متحده عربی در خلیج فارس، اعلام کرد: سکوي سرچاهي S۱ این میدان مشترک نفت و گاز پس از پایان عملیات ساخت از منطقه اروند به منشور نصب و راه‌اندازی راهی آب‌های خلیج فارس شده است.

بر این اساس عمليات بارگيري سکوي سرچاهي S۱ نيمه شب شنبه اول اسفند ماه به پايان رسيد و اين سازه غول پیکر نفتی برای نصب در موقعیت ميدان نفتي سلمان در حال حمل در خلیج فارس است.

سکوي نفتی جدید ایران در خلیج فارس از وزن تقریبی ۴۵۰ تن برخوردار بوده و تمامی مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی توسط سازندگان ایرانی انجام شده و براي استقرار در فاصله ۱.۵ کيلومتري سکوي اصلي نفتي سلمان راهي دریا شده است.

پیش بینی می شود پس از نصب و راه اندازی سکوي S۱، امکان اجراي عمليات حفاري ۶ حلقه چاه در این ميدان مشترک نفتي فراهم شود که در این صورت ظرفیت برداشت نفت ایران از این میدان مشترک با امارات فراهم خواهد شد.

بارگيري اين سازه توسط شناور جرثقيل صدف ۳۰۰۰ و با در نظر گرفتن شرايط جغرافيايي در مدت زمان هفت ساعت انجام شد و قرار است اين سکو توسط شناور ويژه LB-۹۰  در مسيري به طول ۸۰۰ کيلومتر حمل و در نهايت پس از ۱۰ روز به موقعيت نصب خود خواهد رسيد.

به گزارش مهر، طرح توسعه میدان سلمان با هدف افزایش تولید روزانه نفت از این میدان به ۵۰ هزار بشکه و تولید گاز به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز یکی از پروژه های اولویت دار نفتی ایران در خلیج فارس به شمار می رود.

برای توسعه بخش نفتی این میدان مشترک حفاری ۲۳ حلقه چاه تزریق آب و نفت، ساخت و نصب سکوی انتقال گاز، سکوی تولید، بازسازی، تعمیر تأسیسات در سطح الارضی و تعمیرات سکوهای سه پایه سرچاهی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

 در بخش گازی این پروژه برای تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۶ هزار بشکه مایعات گازی از مخزن گازی دالان حفر ۹ حلقه چاه تولیدی، ساخت لوله های انتقال گاز سرچاهی، ۲ سکوی سرچاهی گازی، یک سکوی زیستی، یک سکوی دریایی فرآورش گاز و ۲۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز به سیری و سکوی مبارک در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر پیشرفت ساخت خط لوله ۳۲ اینچی به طول تقریبی ۲۲۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین خط لوله انتقال گاز خلیج فارس مراحل پایانی (نزدیک به ۱۰۰ درصد) ساخت را پشت سر می گذارد و بر اساس برنامه زمان بندی باید بهره برداری از این پروژه به زودی آغاز شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین