|
|
امروز: شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۵
کد خبر: ۸۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
اما صالحی خود معتقد است حالا دیگر باید در نهاد قانونگذاری مشغول شود تا تجربیات سال‌ها فعالیت در عرصه‌های مختلف را در این نهاد به کار گیرد.
محمدصادق صالحی‌منش را باید از روحانیونی دانست که به واسطه سابقه مبارزات انقلابی و حضور در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور، در زمره سیاستمداران کهنه‌کار قرار می‌گیرد. وی که در آخرین سمت اجرایی خود از سوی حسن روحانی به استان قم فرستاده شد، عملکرد مطلوبی در حوزه اجرایی و سیاسی و همچنین تنظیم روابط دولت و مراجع تقلید داشت.محمدصادق صالحی‌منش را باید از روحانیونی دانست که به واسطه سابقه مبارزات انقلابی و حضور در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور، در زمره سیاستمداران کهنه‌کار قرار می‌گیرد. وی که در آخرین سمت اجرایی خود از سوی حسن روحانی به استان قم فرستاده شد، عملکرد مطلوبی در حوزه اجرایی و سیاسی و همچنین تنظیم روابط دولت و مراجع تقلید داشت.



اما صالحی خود معتقد است حالا دیگر باید در نهاد قانونگذاری مشغول شود تا تجربیات سال‌ها فعالیت در عرصه‌های مختلف را در این نهاد به کار گیرد.

در مصاحبه زیر با این عضو لیست صدای ملت در خصوص 25 محور مختلف از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور گرفته تا بررسی مجلس گذشته و جریان دلواپسان صحبت شده است:

* وضعیت اقتصادی بحرانی است چون دولت قبل نه‌تنها در حل مشکلات موفق نبود بلکه با برنامه‌های بسیار غلط، مسایل و مشکلات اقتصادی را صد چندان کرد. چنانچه بخواهیم این ویرانه، آباد شود با توجه به زحمت طاقت‌فرسای دولت تدبیر و امید باید مجلسی روی کار آید که تخصص لازم را در زمینه ایجاد رونق اقتصادی داشته باشد.

* مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان بر جلوگیری از نفوذ دشمن تاکید کرده‌اند اما عده‌ای این موضوع را بد تفسیر کرده یا منظور ایشان را متوجه نشده‌اند. برخی هم که به دنبال برداشت سیاسی از موضوع بودند؛ این هشدار را به نفع خود تفسیر و از آن بهره‌برداری می‌کنند. احساس من این است که سختگیری اعضای محترم شورای نگهبان ناشی از این قضیه بود و طبعا آنها موظف بودند افرادی را تایید صلاحیت کنند که شائبه نفوذ نداشته باشند.

* در زمان استانداری اجازه ندادم هیچ‌کدام از افراد دلواپس در قم ایجاد بحران کنند. از باب نمونه در 22 بهمن 92 جناب آقای لاریجانی مورد هجمه قرار گرفت ولی در سال 93 به ایشان اطمینان دادم که ماجراهای گذشته تکرار نخواهد شد و سرانجام ایشان پذیرفتند که سخنرانی کنند و به بهترین شکل ممکن مراسم 22 بهمن در قم برگزار شد.

* موضوعی که باید به آن توجه کرد، این است که با توجه به موفقیت دولتمردان به ویژه در قضیه برجام، طبیعی است که حنای تندروها دیگر رنگی نداشته باشد و آنها رو به افول بروند.

* در زمان حضور در استانداری قم از انجام رفتارهای تحریک‌آمیز دلواپسان و افراطیون جلوگیری کردم. از جمله این رفتارها این بود که اخطار دادم حتی اگر در فیضیه نیز علیه منافع ملی رفتار تحریک‌آمیز صورت گیرد با آن برخورد خواهیم کرد و برخورد کردیم. همچنین وقتی می‌خواستند بدون مجوز در دانشگاه قم سخنرانی کنند، از این سخنرانی غیرقانونی جلوگیری کردم. پس از این اقدام یکی از نمایندگان دلواپس در مجلس با تندی با آقای رییس‌جمهور برخورد کرد.

* مهم‌ترین دلیل انفعال و انزوای دلواپسان برخوردهای بداخلاقانه، زشت و وقیحانه آنها بود. متاسفانه آنها برخلاف آموزه‌های دینی عمل کردند و بر همین اساس مردم آنها را به انزوا کشاندند.

* یکی از مسایلی که موجب ناکامی مجلس شد، این بود که مجلس پیام مردم را بعد از خرداد 92 درک نکرد. مردم به رییس دولتی رای دادند که با شعارهای روشن، شفاف و موضع‌گیری‌های معلوم در انتخابات شرکت کرد. اما به طور مثال موضوع رای اعتماد به وزرا که باید در نهایت یک هفته طول می‌کشید چندین ماه به‌تاخیر افتاد و این موجب بروز خلل و گسست در اداره کشور شد. متاسفانه مجلس با دولت در این زمینه همسو نبود.

* نمایندگان دلواپس پس از آغاز فعالیت وزرایی که از مجلس رای اعتماد گرفته بودند اقدام به طراحی استیضاح کردند. در واقع دلواپسان می‌خواستند دولت را متزلزل و ناکارآمد جلوه دهند ولی به حول و قوه الهی و کمک مقام معظم رهبری دولت توانست از این بحران پدید آمده از سوی مجلس عبور کند.

* مجلس به جای اینکه با توجه به راه و روش جدید دولت قوانین هم‌سو برای دولت وضع کند مرتب کارشکنی می‌کرد؛ اگر اقتدار آقای لاریجانی نبود معلوم نبود این وضعیت به چه سرانجامی می‌رسید اما رییس مجلس با قدرت و شهامت جلوی این تندروی‌ها ایستاد و مجلس را با عقلانیت به پیش برد.

* حتی دولت با توجه به اولویت رونق اقتصادی لوایحی را به مجلس ارسال کرد که آنها با بهانه‌جویی این لوایح را به دولت ارسال می‌کردند.

مکانیسم همکاری دولت و مجلس
* مکانیسم همکاری دولت و مجلس باید بر اساس منافع ملی باشد. نمایندگان باید وکلایی ارزشمند باشند که وکیل‌الدوله نباشند بلکه وکیل‌الرعایا باشند و حق مردم را در نظر بگیرید.
نمایندگان باید خود را خادم و نوکر مردم بدانند و خدا را ناظر بر افعال‌شان ببینند و هرگاه هرچه که به نظرشان حق آمد هر چند مخالف منافع خودشان برای رضای پروردگار به موقع مطرح کنند. وکیلی که متعهد، ‌دانشمند می‌تواند این پارادایم را ایجاد کند.

وضعیت آزادی‌های مدنی
* وضعیت دموکراسی در ایران رو به تکامل است. بعد از پیروزی انقلاب و تاکنون هنوز ما در مرحله الفبای ساز و کار دموکراسی هستیم. غرب و آمریکا که مهد تمدن نوین هستند هنوز نتوانسته‌اند به دموکراسی کامل برسند. چرخه دموکراسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک جامعه سیاسی است که تمام افراد جامعه به ویژه سیاسیون باید به لوازم آن پایبند و متعهد باشند.

* گرچه ما امروز بعد از گذشت 37 سال از انقلاب با راهکارهای نسبتا مناسب توانسته‌ایم آرام‌آرام این حرکت را آغاز کنیم ولی تا بخواهیم به فرآیند کامل دموکراسی برسیم راهی بسیار طولانی و سخت در پیش داریم.

مشکلات مهم جامعه ایران
* یکی از مهم‌ترین مشکلات که چه‌بسا امروز به شکل یک بحران تبدیل شده مساله اقتصادی است. مشکلات اقتصادی را نمی‌توان با شعار، هیاهو و مسایل اینچنینی حل کرد. مشکلات اقتصادی با توجه به وضعیت قیمت نفت و مشکلات برجا مانده ‌از دولت سابق هم اکنون به بدترین وضع خودنمایی می‌کند و آثار آن در جامعه به خوبی نمایان است. اما مجلس که وضع قوانین به دست اوست و دولت که مجری قانون است باید دست به دست هم دهند نه برای رونق خودشان بلکه برای مردم با کمال تعهد و عقلانیت و کار کارشناسی‌شده این وضعیت بحرانی را به وضعیت عادی تبدیل کرده و سپس با برنامه‌ریزی‌‌های دقیق ایران را به سوی شکوفایی اقتصادی سوق دهند.

* مهم‌ترین شیوه‌ای که ما را به این هدف می‌رساند از خودگذشتگی، ایثار، فداکاری، جدیت و مسوولیت‌شناسی است که متاسفانه رعایت این مطلب سخت و مردان این میدان کم هستند.

* امروز در اقتصاد جهانی به راحتی و بدون شهامت و شجاعت و عقلانیت و تخصص نمی‌توانیم به رشد اقتصادی دست پیدا کنیم. در قانون و اجرا باید هرچه سریع‌تر با کار کارشناسی دقیق و بدون عجله و با توانمندی کامل، انقلابی جدید در وضعیت اقتصادی به وجود آوریم. برای همین منظور باید شعارها را کنار بگذاریم و به سمت اجرای برنامه‌های مدون حرکت کنیم. با اتکا به پروردگار و هوشمندی ملت ایران این راه را با همه سختی‌هایش می‌توان پیمود.

* حضور بخش‌خصوصی در طرح‌های سرمایه‌گذاری یک امر ضروری است و باید بسترهای لازم برای این موضوع فراهم شود. علاوه بر این با وجود بوروکراسی اداری و وجود بعضی مسوولان تنگ‌نظر همه راه‌ها روی مردم بسته است. به طور مثال در سنگاپور برای صدور یک مجوز یک ساعت وقت لازم است آن هم فقط ارزیابی شخص سرمایه‌گذار و توانمندی او ولی در ایران بعد از گذشت ماه‌ها یا بعضا چند سال به محض سرمایه‌گذاری شخص، سنگ‌اندازی‌ها شروع می‌شود.

ضرورت نامزدی در انتخابات مجلس
* از آنجا که در زمان تصدی مشاغل اجرایی به این نتیجه رسیدم که یکی از مشکلات حوزه اجرا، قوانین ناکارآمد و همچنین تصویب قوانینی است که وجودش برای مردم ضرورت ندارد به این نتیجه رسیدم تا از قوه مجریه به قوه مقننه بروم.

* در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در سمت‌های مختلف مشغول فعالیت بوده‌ام اما در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد مسوولیتی نداشتم. در مجموع با این ذخیره تجربه، به این نتیجه رسیدم که مجلس جایگاهی است که در حل مشکلات می‌تواند نقش اساسی ایفا کند و خودم هم می‌توانم به خوبی در این نهاد ایفای نقش کنم بنابراین با اینکه در دولت تدبیر و امید استاندار قم بودم بر آن شدم که از قوه مجریه به قوه مقننه بروم؛ اگرچه در زمان تصدی بنده در استانداری قم، تحولات همه‌جانبه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی رخ داد و همچنین در زمینه رابطه دولت و مراجع اتفاقات خوبی انجام شد. با این حال احساس کردم ضرورت حضور در مجلس بالاتر از کارهای اجرایی است.

* از مهم‌ترین اهداف من در مجلس ایجاد آرامش و امنیت همه‌جانبه در جامعه و همچنین پیاده کردن اصل عدالت اجتماعی آن هم به معنای واقعی است. البته اگرچه این دو شعار کلی است اما راهکارهای جزیی هم دارم. اولویت دیگرم ایجاد اشتغال و شغل مناسب برای همه مردم است. مساله اشتغال جدا یکی از سخت‌ترین و مشکل‌ترین مسایل جامعه است که باید با ایجاد صنایع بزرگ و مادر، رونق صنعت توریسم، تزریق سرمایه به کارخانه‌های در حال بحران، رونق تولید و به ویژه جذب سرمایه‌گذاران خارجی راه را برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی هموار کنند.

* یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، کارخانه‌هایی است که تعطیل شده‌اند و با اندک سرمایه‌گذاری می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. امروز مهم‌ترین مساله مدیریت صحیح بخش اقتصادی است. * صادرات اصلی است که باید هم به آن توجه و با حساسیت کامل به آن بپردازیم تا در اقتصاد جهانی بتوانیم عرض‌اندام کنیم.

اگر انتخاب نشوم
* اتکای بنده به پروردگار است اگر مردم اقبال کنند و به خواست پروردگار قلب‌های‌شان متوجه شود بار مسوولیت سخت‌تر و سنگین‌ خواهد شد و بار تک‌تک آرا بر دوش بنده سنگینی خواهد کرد. می‌دانم که روزی بابت این آرا چه در دنیا و چه در آخرت باید پاسخ دهم و اگر رای نیاوردم خداوند متعال را شاکرم که آنچه خیر است برایم مقرر کرد بنده یکی از انقلابیون قبل از انقلاب هستم که افتخار حضور در عمده صحنه‌های انقلاب را داشته و در بسیاری از مراحل نقش‌آفرینی کرده‌ام و بعد از انقلاب نیز همیشه مورد توجه مسوولان بلندپایه نظام بوده و هستم و ان‌شاءالله خواهم بود.

* تا همین چند ماه پیش بنده استاندار دولت تدبیر و امید بودم و هنوز این اعتماد به حمد خداوند وجود دارد به هر حال همین که بیت حضرت امام (ره) به ویژه سرور ارجمندم آیت‌الله سیدحسن خمینی مرا از نزدیکانش می‌داند به آن مفتخرم و برای بقیه بزرگان هم شناخته شده‌ام و در نهایت خدمت‌گذار مردم و دولت هستم.

* امیدوارم تمام نمایندگانی که به حق برگزیدگان ملت هستند در این راه خطیر موفق و موید باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین