کد خبر: ۸۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
روز گذشته در جریان توافق صورت گرفته میان ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی یک فروند ایرباس 350 به فرودگاه مهرآباد آمد تا ضمن بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان ایرانی اراده دو طرف برای اجرایی شدن این تفاهم نشان داده شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر اعلام کرد: در صورتی که شرایط و مقدمات لازم برای وارد‌کردن ایرباس 380 فراهم نشود قرار‌داد خرید این هواپیما با یک هواپیمای دیگر تعویض می‌شود.

 فرهاد پرورش در حاشیه فرود نمادین ایرباس 350 در فرودگاه مهرآباد با بیان این مطلب تصریح کرد: در طول روزهای گذشته متاسفانه انتقادات زیادی درباره‌ی چرایی خرید ایرباس 380 مطرح شده است. این در شرایطی است که ایران در طول دوران طولانی تحریم‌ها نتوانست هواپیمای زیادی وارد کند و این موضوع شرایط ناوگان را با دشواری جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: از این‌رو ایران‌ایر در طول مدت طولانی که برای مطالعه و بررسی هواپیماهای جدید زمان داشته تمام جوانب بازار را در نظر گرفته است و اگر هواپیمایی در سبد خرید ما قرار گرفته قطعا برای آن دلیلی منطقی وجود داشته است.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان این‌که هنوز قرار‌داد خرید ایرباس 380 قطعی و نهایی نیست، تاکید کرد: ما شرایطی را در این قرار‌داد پیش‌بینی کرده‌ایم که ورود هواپیماهای جدید منوط به شرایط ایران و فراهم آوردن مقدمات لازم باشد. در صورتی که تا سال میلادی مورد نظر این شرایط فراهم نشود ورود 380 متوقف شده و به جای آن هواپیماهایی جایگزین مانند ایرباس 350 وارد می‌شود.

پرورش همچنین درباره‌ی قرار‌داد ایران‌ایر با شرکت ایتالیایی ATR برای ورود هواپیماهای کوچک به کشور نیز گفت: با توجه به این‌که در کشور ما تعداد فرودگاه‌ها بالا بوده و تعداد هواپیماها پایین است، قطعا باید طوری برنامه‌ریزی شود که بتوانیم از فرودگاه‌های کوچک نیز حداکثر استفاده را ببریم از این‌رو طرح خرید هواپیماهای کوچک شرط ATR مطرح شد که می‌تواند برای ما گزینه بسیار خوبی باشد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر ادامه داد: این هواپیماها که مانند قرار‌داد با ایرباس 85 درصد از هزینه خود را از طریق فاینانس تامین می‌کند نیاز چندانی به تجهیزات فرودگاهی نداشته و کاملا مناسب فرودگاه‌های کوچک هستند.ایران ایر روی این هواپیماها برای تجهیز ناوگان خود حساب کرده و طبق توافق صورت گرفته سه فروند از این مدل تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت بویینگ آمریکا نیز توانایی این را دارد که در بازار هوایی ایران فعال شوند، نیز اظهار کرد: در این شکی وجود ندارد که بویینگ نمی‌تواند بازار ایران را فراموش کند. ایران‌ایر نیز به عنوان شرکتی که از دهه‌ها قبل با هواپیماهای بویینگ کار کرده مشکل و محدودیتی در این زمینه ندارد. در این بین تنها لازم بود محدودیت‌هایی که دولت آمریکا برای این شرکت تعیین کرده برطرف شود که در صورت لغو آنها می‌توان به آغاز مذاکرات فکر کرد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال افزایش مقاصد سفرهای بین‌المللی هواپیماهای ایران ایران ‌ایر نیز تصریح کرد: قطعا در صورتی که هواپیماهای جدید به کشور برسند ما برنامه‌ریزی برای سفرهای بین‌المللی را گسترش خواهیم داد. هدف ابتدایی ما افزایش تعداد پروازها به مقاصد اروپایی فعلی کشور هستند و اگر شرایط فراهم شود به مقاصد جدید و مسیر‌های طولانی‌تر نیز فکر خواهیم کرد.

 روز گذشته در جریان توافق صورت گرفته میان ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی یک فروند ایرباس 350 به فرودگاه مهرآباد آمد تا ضمن بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان ایرانی اراده دو طرف برای اجرایی شدن این تفاهم نشان داده شود.

مدیر عامل ایران ایر درباره‌ی شرایط قرار‌داد وارد شدن ایرباس 350 به کشور گفت: ایران مدل ایرباس 1000 – 350 را سفارش داده که هنوز از سوی ایرباس تولید نشده است. این هواپیما جزو مدرن‌ترین هواپیماهای مسافرتی جهان به حساب می‌آید که ایرباس قول داده سالانه 50 فروند از این هواپیما را تولید کند.

در سبد خرید ایران 16 فروند ایرباس 350 قرار دارد که بناست از سال 2021 تحویل آنها به کشور آغاز شود. همچنین در صورتی که شرایط برای وارد شدن ایرباس 380 نیز فراهم نشود امکان جایگزین کردن آن با مدل‌های 350 وجود خواهد داشت.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین