|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
تحلیلگران در گفت و گو با فرهیختگان از فرصت‌های رای به فهرست‌های کامل گفتند
کد خبر: ۸۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
با توجه به مجموعه اظهارنظرهایی که در این باره مطرح شده است، به نظر می‌آید مردم نیز دریافته‌اند که برای تامین خواسته‌های خود باید به‌جای تک‌رای‌های بی‌سرانجام به فهرست‌های معتبر رای دهند.
مهم‌ترین مقامات کشور از لزوم توجه و رای به فهرست‌های انتخاباتی سخن می‌گویند. اصلاح‌طلبان داشته‌های خود را در یک فهرست آراسته‌اند و اصولگرایان با حداقل سه فهرست پا به میدان گذاشته‌اند.


در روزهای باقیمانده تا انتخابات مجلس فهرست‌های انتخاباتی به مهم‌ترین رکن انتخابات بدل شده‌اند. اصلاح‌طلبان تمام داشته‌های خود را در یک فهرست آراسته‌اند و اصولگرایان با حداقل سه فهرست پا به میدان گذاشته‌اند. فهرست اصلاح‌طلبان با عنوان ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت ترکیبی از اصلاح‌طلبان نام‌آشنا و چهره‌های گمنام با همراهی معتدلین اصولگرا را به مردم معرفی کرده است؛ فهرست 30 نفره‌ای که همه میانه‌روها تاکید دارند نام تمام اعضای آن روی برگه‌های رای نوشته شود. حامیان فهرست‌های طیف اصولگرا نیز همین خواسته را به صور مختلف از رای‌دهندگان دارند. اما سوال اینجاست که چرا طیف‌های مختلف توصیه می‌کنند به فهرست کامل رای دهند؟ «فرهیختگان» این سوال را با برخی فعالان سیاسی و تحلیلگر مطرح کرده است.

 هر نام نانوشته  رای به صندوق رقیب

شهربانو امانی، نماینده عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی می‌گوید رای دادن به تمام فهرست پنج دقیقه از وقت مردم را می‌گیرد، پنج دقیقه‌ای که می‌تواند چهار سال تفکر و خواست آنها را در پارلمان دنبال کند.

هر رأیی که نوشته نشود و به صندوق ریخته نشود به مثابه رأیی است که به صندوق رقیب ریخته شده است. او معتقد است حتی اگر فهرست مجموعه‌ای از افراد ناشناخته باشد مردم با شناختی که از سرفهرست اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان دارند به همه کاندیداها رای دهند تا نشان داده شود کدام یک از دو جریان در دو مجلس رای بیشتری در افکار عمومی دارد.

 انتخاب 30 اصلاح‌طلب تهران

 انتخابی معنادار

محمود میرلوحی، قائم‌مقام ستاد تهران اصلاح‌طلبان معتقد است این انتخابات شکلی متفاوت از ادوار گذشته دارد؛ تفاوتی که قطعا هم ناشی از شرایط داخلی و وضعیت اقتصادی و سیاسی موجود است و هم از شرایط بین‌المللی تاثیر می‌پذیرد. او می‌گوید این انتخابات فراتر از یک انتخابات تفسیر و ترجمه خواهد شد چراکه مردم با رای دادن به 30نفر از کاندیداهای اصلاح‌طلب نشان می‌دهند با نگاهی که در دولت‌های نهم و دهم بوده است، با شعارهای فرصت‌سوز و پر‌هزینه مخالف هستند بنابراین این رقابت، رقابتی معنادار، حساس و سرنوشت‌ساز است. میرلوحی معتقد است که محصول نشستن مردم در خانه شکل‌گیری مجلس هشتم و نهم بوده و حالا با رای دادن به تمام فهرست مورد قبول خود رای معناداری به صندوق می‌ریزند که ضمن بازخوانی «زنده‌باد مخالف من» آرای غالب و تمایل بدنه اجتماعی به جریانی سیاسی و اجتماعی را نشان می‌دهد.

 رای‌آوری همه فهرست 30 نفره، نشانی از اقتدار

ناصر ایمانی یکی از تحلیلگران جریان اصولگرایی است که این موضوع را بدون درنظر گرفتن دیدگاه جناحی و سیاسی تحلیل می‌کند. ایمانی معتقد است هر گروه سیاسی تمایل دارد که فهرست کامل‌شان رای بیاورد همان‌طور که در بقیه شهرستان‌های بزرگ که می‌توانند در حد نمایندگان تهران تاثیر‌گذار باشند این دغدغه وجود دارد. او رای آوردن تمام یک فهرست را نشانی از اقتدار آن جریان فکری در مجلس می‌داند که با ورود به مجلس می‌توانند درنهایت هماهنگی و با اقتدار امور را پیش ببرند.

 رای دادن به تمام فهرست شکل‌گیری مجلسی معتدل

غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه که برای انتخابات پیش رو با اصلاح‌طلبان برای برداشتن گام دوم همگام شده‌اند در پاسخ به چرایی رای دادن به هر 30 نفر فهرست ارائه شده می‌گوید همان‌طور که برای ارائه فهرست همگرایی و تعامل‌های زیادی را شاهد بودیم شرط ورود همه کسانی که بتوانند دولت را همراهی کنند رای دادن به تمام فهرست است، چراکه شهروندان در شهرهای بزرگ و تاثیرگذار مثل تهران می‌توانند با رای دادن به تمام فهرست مجلسی را با اکثریت معتدلین هر دو جناح شکل دهند که در قانون‌گذاری یاور دولت باشد.

با توجه به مجموعه اظهارنظرهایی که در این باره مطرح شده است، به نظر می‌آید مردم نیز دریافته‌اند که برای تامین خواسته‌های خود باید به‌جای تک‌رای‌های بی‌سرانجام به فهرست‌های معتبر رای دهند.

مبنع: فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین