|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸
کد خبر: ۸۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقام‌های ایرانی برای فروش 127 هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر دو طبقه توافقنامه امضا کرد. همچنین شرکت ATR که جوینت ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اوایل ماه جاری اعلام کرد ایران ایر حداکثر 40 فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد.
وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیماسازی بوئینگ از دولت امریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاین‌های ایرانی مجوز دریافت کرده است.

دو شرکت ایرباس و بوئینگ به عنوان معتبرترین شرکت‌های هواپیمایی از زمان آغاز مذاکرات هسته ای تمایل خود را برای همکاری با ایران برای نوسازی ناوگان و تجهیزات هواپیمایی اعلام کرده بودند. با توافق هسته ای و تصمیم ایران برای نوسازی ناوگان هوایی مذاکرات برای خرید هواپیما آغاز شد که شرکت ایرباس نخستین شرکت بزرگی بود که ایران قرارداد خرید 118 هواپیما را با آن به امضا رساند. بعد از امضای این قرارداد برخی رسانه‌ها گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه ایران بوئینگ را از لیست مذاکرات خود خارج کرده است منتشر کردند اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی با رد این ادعا اعلام کردند اگر بوئینگ شرایط خود برای ورود به بازار ایران را آماده کند مشکلی برای مذاکره با این شرکت وجود ندارد. حال وال استریت ژورنال اعلام کرده دولت امریکا مجوز فروش نخستین هواپیماهای مسافربری امریکایی به ایران را از زمان انقلاب اسلامی در دهه 1970 هموار می‌کند. بوئینگ پیش از انقلاب بزرگترین تأمین کننده هواپیماهای مسافربری برای کشور بود و هواپیماهای ساخت این شرکت امریکایی در بیش از سه دهه گذشته همچنان در خطوط هوایی ایران پرواز می‌کنند.

سخنگوی بوئینگ اعلام کرد این مجوز به ما اجازه می‌دهد با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مورد تأیید برای بررسی نیازهای ناوگان‌شان مذاکره کنیم.

یک مقام شرکت بوئینگ نیز با اعلام این خبر گفت این مجوز برای ارزیابی نیازهای خطوط هواپیمایی ایرانی و زمینه‌های همکاری با آنها صادر شده است. بوئینگ که آخرین بار با مجوز دولت امریکا دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری را برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی فراهم کرد برای برقراری روابط تجاری طولانی مدت به دنبال مجوز کشورشان خواهد بود. سخنگوی بوئینگ در این باره گفت: ما درک می‌کنیم که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به پیگیری‌های دستورالعمل دولت امریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه می‌دهیم. جنرال الکتریک هم اعلام کرده برای دریافت مجوز فروش موتورها و قطعات یدکی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اجازه درخواست کرده اما به گفته سخنگوی این شرکت، هنوز موافقت دولت را دریافت نکرده است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به دلیل اینکه چند دهه تحریم بوده‌اند یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌های دنیا را دارند و نتوانسته‌اند از برتری موقعیت جغرافیایی و بازار داخلی 80 میلیون مصرف کننده سود ببرند. در حالی که کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس مانند قطر، امارات و همچنین ترکیه از موقعیت و هواپیماهای جدید برای توسعه سریع ناوگان هواپیمایی تجاری استفاده کرده‌اند. اکنون ایران درصدد است موقعیت‌های از دست رفته را جبران کند و با هواپیماهای جدید به نوسازی ناوگانش اقدام کند. مقام‌های صنعت لیزینگ پیش‌بینی می‌کنند این کشور ممکن است 300 تا 600 هواپیمای جدید را پشتیبانی کند.

شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقام‌های ایرانی برای فروش 127 هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر دو طبقه توافقنامه امضا کرد. همچنین شرکت ATR که جوینت ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اوایل ماه جاری اعلام کرد ایران ایر حداکثر 40 فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد.

منبع:ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین