کد خبر: ۸۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
سخنگوی وزارت کشور می‌گوید: مدارس تهران فردای روز انتخابات یعنی 8 اسفند تعطیل هستند.
حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگوی تفصیلی گروه انتخابات با بیان اینکه فرآیند انتخابات به روزهای حساسی رسیده است، اظهار داشت: از ساعت 8 صبح امروز(پنجشنبه 29 بهمن) زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شروع شد، پیش از این نیز یعنی از روز 22 بهمن  تبلیغات انتخاباتی نامزدهای پنجمین دوره  مجلس خبرگان رهبری آغاز شده بود.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره دلیل تفاوت مدت زمان تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: چون انتخابات خبرگان رهبری در سطح استانی برگزار می‌شود و نماینده شهرستانی برای خبرگان نداریم لذا مدت تبلیغات برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری دو هفته و برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی یک هفته است.

امیری با  بیان اینکه مدت قانونی تبلیغات تا 24 ساعت قبل از روز رای گیری ادامه خواهد داشت،‌ تصریح کرد: ساعت 8 صبح روز ششم اسفند ماه، تبلیغاتانتخاباتی هم برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و هم برای مجلس شورای اسلامی پایان می یابد و در نهایت انتخابات در روز هفتم اسفندماه همزمان برای دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

قائم مقام وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که همه اقشار و اقوام و گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب،اصولگرا و اعتدالگرا با حضور پرشور در پای صندوق‌های رای انتخابات باشکوهی را رقم بزنند و برگ افتخار دیگری به کتاب انقلاب اسلامی اضافه شود.

وی با بیان اینکه انتخابات دارای 3 رکن مردم، دستگاه اجرایی و  شورای نگهبان است،‌ خاطر نشان کرد: شورای نگهبان به موجب قانون اساسی، دستگاه ناظر بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و همه‌پرسی است بنابراین ما در کل این دوره با دستگاه ناظر هماهنگی لازم را برقرار کردیم.

امیری گفت: ما از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم.

مدارس تهران فردای روز انتخابات تعطیل خواهند بود/ از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم

وی اضافه کرد: در این دوره به جهت شرایطی که دولت فراهم کرد و موفقیت هسته‌ای هم که با تدابیر رئیس جمهور، تیم مذاکره کننده و هدایت‌های مقام معظم رهبری به دست آمد و برجام به فرجام رسید، مردم  امید بیشتری به نقش‌آفرینی دارند به همین جهت ما شاهد ثبت‌نام بیش از 12 هزار نفر برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بودیم، البته خودمان چنین استقبالی را پیش‌بینی نمی‌کردیم.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه پیش‌بینی و امکانات ما برای ثبت‌نام  رقمی بین 7 الی 8 هزار نفر بود، اما به یک‌باره 12 هزار نفر ثبت‌نام کردند، گفت: این موضوع برای ما امر مبارکی بود و همکاران ما در سراسر کشور از مرحله ثبت‌نام تا به امروز که روز آغاز تبلیغات انتخاباتی است هیچ مشکل خاصی نداشتند و به همه نیازها پاسخگو بودند.

قائم مقام وزیر کشور همچنین اظهار داشت: هزار و 63 هیئت اجرایی در کشور فعال هستند، همچنین بیش از هزار و 800 نفر دست‌اندرکاران انتخاباتی  نیز در 207 حوزه اصلی انتخابیه حضور دارند.

وی افزود: ما برای مجریان انتخابان که شامل فرمانداران، بخش داران، مدیران ستادی و استانداران می‌شوند همایش توجیهی و آموزشی برگزار کردیم و ستاد انتخاباتی بصورت چهره به چهره با آنان صحبت کرد، ما همواره بر این امر تاکید داشتیم که کلیدواژه انتخابات "قانون" است و باید کلیه دست‌اندرکاران انتخابات ملاک خود را قانون قرار دهند و بر بی‌طرفی تاکید کنند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: هیچ‌کدام از دست‌اندرکاران نباید له یا علیه کاندیدایی موضع داشته باشند چرا که این امر در جهت اطمینان‌بخشی به مردم بسیار مهم و موثر است.

امیری با بیان اینکه تا به امروز ما با هیچ مشکلی روبرو نبوده‌ایم ، اظهار داشت: امیدواریم در یک هفته زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی با فرهیختگی به خوبی به تبلیغات بپردازند تا در روز 7 اسفند شاهد انتخابات پرشور باشیم.

قائم مقام وزیر کشور در ادامه به سوالات انتخاباتی باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد.

شما بعنوان نماینده دولت چند نفر از افرادی را که صلاحیتشان رد شده بود را توانستید به گردونه انتخابات بازگردانید؟

 بنده یک دوره عضو شورای نگهبان بوده ام، این شورا وظایف مشخصی دارد، البته نفس وجود یک دستگاه بی‌طرف و خارج از دولت بعنوان داور، امر مهمی است و باعث می‌شودکه وظایف این دستگاهِ بی‌طرف تحت تاثیر بحث های سیاسی قرار نگیرد. در بخش‌های مختلف دنیا دادگاه‌های قانون اساسی وجود دارد که بخشی از کار شورای نگهبان را انجام می‌دهند و ساز و کاری را برای این موضوع طراحی کرده‌اند، درکشور ما نیز به موجب قانون اساسی، شورای نگهبان ناظر بر انتخابات و همه‌پرسی است و ساز و کارش در هیئت‌های اجرایی و نظارت لحاظ می‌شوند لذا این شورا بر اساس ضوابط خود صلاحیت برخی از داوطلبان را رد و یا تایید کرد.

وزارت کشور نه بعنوان دولت، نظراتش برای شورای نگهبان مشورتی است نه مستشاری. با توجه به اینکه کشور پهناور ما با تنوع قومی مواجه است و مذاهب مختلفی دارد، طبیعتا این رد صلاحیت‌ها بر موضوع‌های ملی، منطقه‌ای و قومی اثرگذار است لذا وزارت کشور تحلیل خود را از رد و تایید صلاحیت‌های داوطلبان در راستای مسائل منطقه‌ای و ملی در اختیار شورای نگهبان قرار داده است.

وزیر کشور جلسات مکرری با دبیر شورای نگهبان و معاونت اجرایی این شورا داشت در همین راستا هم براساس تحلیل‌های شفاهی و مکتوب که به شورای نگهبان داده شد، تعداد قابل توجهی از افرادی که صلاحیتشان رد یا احراز شده بود مجددا به صحنه رقابتهای انتخاباتی بازگشتند.

نحوه تبلیغات کاندیداها و استفاده از تریبون‌های دولتی برای تبلیغات انتخابات چگونه خواهد بود و چه ساز و کاری در جلوگیری از تخلفات اندیشیده‌ شده است؟

در ستاد انتخابات کشور کمیته‌های مختلفی وجود دارد و یکی از این کمیته‌ها، کمیته تبلیغات است که کارشناسان مختلفی در آن حضور دارند و فضاهای مختلف رسانه را رصد می‌کنند، باید‌ها و نبایدها هم در قانون مشخص است، استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات له یا علیه کاندااها ممنوعیت قانونی دارد و در برخی از احکام قانونی هم جرم تلقی می‌شود، در این راستا در 3 روز گذشته ستاد انتخابات کشور بایدها و نبایدهایی که باید کاندیداها و طرفدارانش در تبلیغات رسانه‌ای رعایت کنند را منتشر و برای فرمانداران ارسال کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین