|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۸۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
تبلیغات نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی کلید خورده که مردم در سراسر کشور هشت روز دیگر پای صندوق های رای به نامزد مورد علاقه خود رای می دهند تا 290 نفر به کرسی های بهارستان و 99 نفر بر صندلی های خبرگان تکیه بزنند.
هیأت های اجرایی و شورای نگهبان از روز پنجم اولین ماه زمستان سال 94 کار بررسی صلاحیت 801 داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و 11 هزار و 536 داوطلب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را آغاز کردند تا صلاحیت یافتگان این دوره از انتخابات هفتم اسفند ماه مورد رای ملت قرار بگیرند.
به گواه مسئولان انتخابات، ثبت نام در این دوره از افزایش چشمگیری برخوردار بود به گونه ای که نام نویسی در مجلس خبرگان رهبری 62 درصد و نام نویسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی 65 درصد نسبت به دوره گذشته رشد داشت.
پس از این ثبت نام های پرشور و رونق در طی مدت یک هفته بود که هیات های اجرایی و شورای نگهبان مشغول به کار بررسی شدند تا بنابر قانون، افراد دارای صلاحیت را معرفی کنند.
بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان از 6 دی ماه تا 5 بهمن ماه انجام گرفت و شورای نگهبان پس از بررسی صلاحیت ها، نظر خود را به وزارت کشور اعلام کرد؛ اعلام مراتب رد صلاحیت و دریافت تقاضای رسیدگی مجدد به صلاحیت ها تا 10 بهمن ماه ادامه یافت که در این مدت اعتراض داوطلبان جمع آوری شد.
رسیدگی مجدد به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از 11 بهمن ماه به مدت 10 روز انجام گرفت؛ اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده پس از اعلام شورای نگهبان، 21 بهمن ماه توسط وزارت کشور به فرمانداری های حوزه های انتخابیه اصلی منتشر شد و تبلیغات داوطلبان این انتخابات نیز از 22 بهمن ماه تا پنجم اسفند ماه کلید خورد تا 99 نفر با رای مردم به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کنند.
اما درباره مجلس شورای اسلامی استعلام داوطلبان نمایندگی مجلس از مراکز چهارگانه از روز پنجم دی ماه تا 9 دی ماه انجام گرفت؛ روند بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیأت های اجرایی از 5 تا 14 دی ماه انجام شد و مراتب رد صلاحیت داوطلبان توسط هیأت های اجرایی توسط فرماندار حوزه انتخابیه اصلی در روز 15 دی ماه ابلاغ شد؛ داوطلبان رد صلاحیت شده به نتایج بررسی صلاحیت هیأت های اجرایی در تاریخ 16 تا 19 دی ماه اعتراض کردند و به شکایات و بررسی صلاحیت ها توسط هیأت نظارت استان نیز در تاریخ 20 تا 26 دی ماه رسیدگی شد.
دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهارنظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص تمامی داوطلبان و اعلام قطعی اسامی به مراکز حوزه های انتخابیه توسط وزارت کشور در تاریخ 27 دی تا 16 بهمن ماه انجام گرفت؛ زمان دریافت شکایت از داوطلبانی که در مراحل قبل تأیید و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند نیز از 17 تا 19 بهمن ماه انجام گرفت و شورای نگهبان از 20 تا 26 بهمن به شکایات رسیدگی کرد که در این روند و پس از آن اسامی قطعی نامزدها 27 بهمن ماه به وزارت کشور اعلام شد و انتشار اسامی تمامی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط فرمانداران 28 بهمن ماه صورت پذیرفت.
اما در نهایت از میان ثبت نام کنندگان مجلس و پس از تمامی بررسی ها، حدود 6 هزار و 200 نفر تائید صلاحیت شدند؛ در حدود 5 هزار و 200 نفر نیز رد صلاحیت شدند و یا صلاحیت آنها احراز نشد؛ حدود 612 نفر نیز از ادامه راه انصراف داده اند.
بنابر آمار به دست آمده با توجه به تعداد کرسی های مجلس، بیش از 21 نفر برای هر کرسی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
اما زمان آغاز تبلیغات رسمی کاندیداها از 29 بهمن ماه تا 6 اسفند یعنی 24 ساعت قبل از آغاز دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
در این میان، علاوه بر رقابت خیل نامزدهای منفرد و تشکل های نه چندان معروف در این انتخابات، دو ائتلاف بزرگ اصلی یعنی ائتلاف اصولگرایان و ائتلاف اصلاح طلبان رقبای اصلی برای تصاحب کرسی های مجالس خبرگان پنجم و شورای اسلامی دهم خواهند بود.
بحث ها و مناظره های انتخاباتی هفته های اخیر به ویژه در چند روز گذشته بیشتر تحت تاثیر موضوعاتی همچون تندروی و اعتدال، موافقت یا مخالفت با برجام، سیاست تعامل یا برخورد در عرصه بین المللی، راهبردهای مختلف اقتصادی، فضای سیاسی باز یا بسته و رابطه بین مشارکت فراگیر ملی و مساله ردصلاحیت های بخشی از نامزدها قرار داشت.
تبلیغات نامزدهای خبرگان رهبری نیز که از 22 بهمن ماه شروع شده 24 ساعت قبل از آغاز فرایند رای گیری پایان می یابد.
نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان فرصت دارند تا در طول مدت زمان تبلیغات، برای جلب رای مردم راهکارها و برنامه های خویش را ارائه کنند تا بر کرسی مجلس شورای اسلامی و خبرگان تکیه زنند.
هفتم اسفند ماه 94 انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین