|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۱
کد خبر: ۸۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از نمایندگان پارلمان خواسته است تا مساله قانون اساسی جدید را به همه پرسی بگذارند. وی در این باره تاکید کرد: بر این باورم که ترکیه هم از قانون اساسی جدید و هم از افزایش قدرت و اختیارات رئیس دولت حمایت خواهد کرد.
رئیس جمهور ترکیه از نمایندگان پارلمان همه احزاب سیاسی خواست تا مساله قانون اساسی جدید ترکیه را به همه پرسی سراسری بگذارند.

به گزارش  رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از نمایندگان پارلمان خواسته است تا مساله قانون اساسی جدید را به همه پرسی بگذارند. وی در این باره تاکید کرد: بر این باورم که ترکیه هم از قانون اساسی جدید و هم از افزایش قدرت و اختیارات رئیس دولت حمایت خواهد کرد.

اظهارات اردوغان در شرایطی است که دو حزب مخالف دولت از کمیسیون ویژه پارلمانی که پیش نویس قانون اساسی جدید ترکیه را تدوین می کند، کناره گیری کرده اند.

قانون اساسی فعلی ترکیه میراث کودتای نظامی 1980 میلادی است و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قصد دارد علی رغم انتقادات مخالفان، قانون اساسی این کشور را تغییر دهد.

گرچه همه احزاب بر لزوم تغییر قانون اساسی تاکید دارند ولی مخالفان بر این باورند که حزب حاکم عدالت و توسعه قصد دارد تا نظام سیاسی کشور را به ریاست جمهوری تغییر دهد تا قدرت و اختیارات رئیس جمهور را افزایش دهد. هم اکنون رئیس جمهور ترکیه بیشتر نقشی تشریفاتی دارد.

مخالفان از این مساله بیم دارند که تغییر قانون اساسی ترکیه موجب تشدید رفتارهای اقتدارگرایانه اردوغان شود.

اردوغان پیش از این نیز گفته بود: این اشتباه است که تمایل وی برای دستیابی به یک قانون اساسی جدید و اختیارات و قدرت بیشتر برای رئیس جمهور، یک بلندپروازی شخصی ارزیابی شود.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین