کد خبر: ۸۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که دانشگاه آزاد اسلامی از وقف هم، وقف‌تر است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور مسؤولان، مدیران، روسای واحدها و مراکز آموزشی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد، با ارائه تحلیلی از چرایی و چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه با هدف خدمت به خلق و توسعه آموزش و پرورش در کشور به وجود آمد و از آنجایی که خداوند، موفقیت‌ پدیده‌هایی را که با اخلاص و با هدف مقدس ایجاد می‌شوند، تضمین کرده است، این دانشگاه نیز همچنان بعد از گذشت 35 سال سرپا و روز به روز در حال رشد و پیشرفت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان دلایل شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: در آن سال‌ها که سیل مشتاقان به تحصیلات دانشگاهی روز به روز در حال افزایش بود و دانشگاه‌های داخلی جوابگوی نیازهای جوانان نبود، تصمیم گرفتیم با پیوستن به اقیانوس مردم، دانشگاهی تأسیس کنیم که همه افراد به خصوص جوانان مناطق محروم و فقرا به تحصیلات عالیه راه پیدا کنند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی، به مزاحمت‌های ایجاد شده برای دانشگاه آزاد اسلامی در طول دوران فعالیت خود از سوی مخالفان و حسودان اشاره کرد و گفت: طرح تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در زمانی که نیروهای انقلابی، کار غیردولتی را تحمل نمی‌کردند و نوعی ارتداد می‌دانستند، بسیار سخت بود، اما خوشبختانه با هوشیاری و زیرکی امام(ره) در پذیرفتن طرح و کمک یک میلیونی به دانشگاه، راه هموار شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ نفعی برای مؤسسین دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته نشده و آنها هیچ سهمی در این دانشگاه ندارند، گفت: اعضای هیأت مؤسس این دانشگاه حتی یک ریال هم از این دانشگاه استفاده شخصی نکرده‌اند و این دانشگاه هیچ مالکیتی ندارد و از وقف هم، وقف‌تر است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه «افرادی که در این دانشگاه کار می‌کنند، صرفاً براساس عملکرد خود حقوق می‌گیرند»، افزود: بعضی از افراد، از جمله دکتر جاسبی در سال‌های اول حقوق نمی‌گرفتند، بعدها که هزینه‌ها بالا رفت، حقوقی دریافت کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی حداقل 50 درصد مسؤولیت آموزش عالی کشور را برعهده دارد، افزود: 10 نفر از کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای که داشتند، نیمی از مسؤولیت‌های آموزش عالی را به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار کردند که البته باید در صحن اصلی شورا به تصویب برسد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به بخشنامه اخیر نخست وزیر انگلستان مبنی بر اینکه آموزش عالی این کشور به سراغ روستاها و مناطق محروم انگلیس برود، چرا که در بین آنها افراد مستعد و توانمند بسیاری وجود دارد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تأسیس خود برای کاهش تبعیض طبقاتی، چنین سیاستی را در دستور کار خود قرار داده بود و در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده واحد آموزشی تأسیس کرد که علاوه بر دسترسی همگان به تحصیلات دانشگاهی، زمینه‌ساز پیشرفت علمی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناطق دورافتاده نیز شد.

وی با تأکید بر اینکه افراد نیازمند بیشتر در معرض خطرات و آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: آدم‌های فقیر و محتاج وقتی احساس تبعیض می‌کنند، راحت‌تر و زودتر در دام می‌افتند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در خارک اشاره کرد و گفت: زمانی بسیاری از کارشناسان و حتی آچار به دست‌ها افراد خارجی بودند و دانشگاهی وجود نداشت که نیروی انسانی منطقه را تربیت کند. اما الان بسیاری از مدیران و متخصصان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور، از جمله دانشگاه آزاد اسلامی هستند و ما الان پیش خداوند سرافرازیم.

هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه در بسیاری از شهرها، مسؤولان خواهان تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی بودند، خاطر نشان کرد: گاهی اوقات نمایندگان، ائمه جمعه، معتمدین، فرمانداران، بزرگان و شهرداران شهرهای مختلف و استانداران از بنده و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخواست می‌کردند تا واحدی در شهر موردنظرشان تأسیس شود و در ابتدای کار نیز زمین و یا ساختمان در اختیار دانشگاه می‌گذاشتند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، به درخواست مقامات اسلواکی و اوگاندا مبنی بر تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در این کشور اشاره کرد و گفت: هر دو این کشور وقتی کیفیت و امکانات این دانشگاه را دیدند، از ما درخواست کردند که واحدی در کشورشان تأسیس کنیم، به خصوص اوگاندا که وقتی سطح بالای کیفیت دندانپزشکی واحد اصفهان را دیدند، بسیار پیگیر شدند تا از دانش و علم ما استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه «به خاطر زیان‌دهی، مخالف تعطیل کردن واحدها و مراکز آموزشی در شهرهای مختلف هستیم»، اظهار داشت: تصمیم داریم با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و فناوری از ضرر‌دهی واحدهای آموزشی جلوگیری کنیم، چون می‌دانیم تعطیلی یک واحد دانشگاه در یک شهر برای مردم آن شهر خوشایند نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به راهکار دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص حلّ معضل زباله‌ها، به خصوص زباله‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این دانشگاه توانسته از زباله‌های انبوه، برق تولید کند که در آمل در حال اجرا شدن است.

هاشمی رفسنجانی، همچنین به سیستم آبیاری و کشاورزی در ایران اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم با توسعه گلخانه‌ها و یا عالمانه‌ کردن سیستم آبیاری کشور از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم، قطعاً بسیاری از کشاورزان خود پیشقدم می‌شوند و محصولات کشاورزی را توسعه می‌دهند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تحت پوشش قرار گرفتن 11 هزار آزمایشگاه در شبکه ای تحت عنوان «ساها»، موجب می‌شود تا پژوهشگران و محققان سراسر کشور با هم در ارتباط باشند و از آخرین پژوهش‌ها مطلع شوند.

وی همچنین به گزارش مبسوط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: خوب است که این دستاوردها در کتابی به چاپ برسد و مورد مطالعه و ارزیابی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: خوب است که دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات فضاهای مجازی مانند فیس‌بوک به معرفی دستاوردهای عظیم این دانشگاه بپردازد.

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: امیدوارم با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی این دانشگاه، به وضعیت مطلوبی در این زمینه‌ها برسیم.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین