|
|
امروز: پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۸۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
وی گسترش دست‌فروشی را ناشی از بیکاری در شهر تهران دانست و اضافه کرد: شهرداری برای مقابله با دست‌فروشان نیروی کافی در دست ندارد زیرا تعداد آنها در شهر زیاد است و ما تنها می‌توانیم در روز عده اندکی را جمع‌آوری کنیم.
در جلسه امروز معاون خدمات شهری شهرداری تهران، رفتارهای اخیر ماموران سد معبر با دستفروشان مورد بحث قرار گرفت و مدیران شهری مدعی بودند با ماموران متخلف مطابق قانون برخورد می‌شود و طی ماه‌های گذشته 100 مامور متخلف از شهربانی شهرداری تهران اخراج شده‌اند.

 مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران امروز در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه پیرامون معضلات و مشکلات دست‌فروشان و سدمعبر در شهر تهران به تبادل نظر با خبرنگاران در این خصوص پرداخت. همچنین در این نشست رضا قدیمی، معاون ساماندهی مشاغل و ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت حریمبان و شهربان حضور داشتند تا در خصوص اتفاقات اخیر پیرامون نحوه برخورد مأموران شهرداری با دست‌فروشان گزارشاتی را ارائه دهند.

در ابتدای این جلسه عبدالهی با بیان اینکه دست‌فروشی عارضه‌ای اجتماعی است، اظهار کرد: شرکت شهربان و سدمعبر نیز طی سال‌های گذشته با یکدیگر تلفیق شدند و زیر نظر حوزه خدمات شهری فعالیت می‌کنند. سد معبر شهربانی در واقع جزو حوزه اجرایی شهر محسوب می‌شود.

وی به قانون 55 شهرداری در خصوص مقابله با سدمعبر اشاره و عنوان کرد: بر اساس این قانون سدمعبر عمومی در معابر، پارک‌ها و خیابان‌ها غیر مجاز است و اگر کسی یا کسانی بخواهند بر خلاف قانون از معابر استفاده کنند شهرداری موظف است از این اقدام جلوگیری کرده و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر توسط مأموران خود اقدام لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: همچنین شهروندان طی سال‌های گذشته و در مدت اخیر تماس‌های تلفنی بسیاری به منظور شکایت از وضعیت نامناسب معابر و گذرگاه‌های عمومی داشته‌اند که آن را به وسیله سامانه 137 و 1878 شکایت‌های مردمی به شهرداری منتقل کرده‌اند.

عبدالهی با بیان اینکه با نزدیک شدن به عید نوروز دستفروشان از نقاط مختلف کشور به پایتخت می‌آیند، خاطرنشان کرد: این درحالی است که از کل دستفروشان تنها 10 درصد آنها مستحق هستند و بیش از 90 درصد از این افراد جزو تولیدکنندگان هستند که در قالب تیم و گروه های بزرگ اقدام به بساط گستری می کنند .

تماس حدود 40 هزار شهروند به منظور شکایت از سدمعبر

در ادامه چیذری به ارائه گزارشی از تماس‌های مردمی به شهرداری به منظور شکایت از سدمعبر و بساط گستری‌ها در پایتخت پرداخت و گفت: در 6 ماهه ابتدایی سال 94، 39 هزار و 818 تماس با سامانه‌های شکایت مردمی شهرداری گرفته شده که از این تعداد 63 درصد مربوط به رفع سدمعبر دست‌فروشان، 21 درصد به رفع سدمعبر اصناف و 16 درصد در خصوص سدمعبر مصالح بوده‌ است،در واقع می‌توان گفت 24 هزارو 674 تماس به منظور شکایت از سدمعبر دست‌فروشان با سامانه شکایات مردمی شهرداری تهران گرفته شده است.

وی گسترش دست‌فروشی را ناشی از بیکاری در شهر تهران دانست و اضافه کرد: شهرداری برای مقابله با دست‌فروشان نیروی کافی در دست ندارد زیرا تعداد آنها در شهر زیاد است و ما تنها می‌توانیم در روز عده اندکی را جمع‌آوری کنیم.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان با بیان اینکه ما تنها وظیفه آموزش و گزینش مأموران رفع سدمعبر را برعهده داریم، گفت: نیروها در مناطق تحت نظر ما فعالیت‌ نمی‌کنند آنها تحت آمریت شهردار منطقه هستند و ما تنها نظارت عالیه را برعهده داریم ضمن اینکه آموزش شهربانان از آبان‌ماه امسال بر عهده شرکت حریم‌بان گذاشته شد.

حضور 817 نیروی شهربان در سطح شهر تهران

چیذری با بیان اینکه هم اکنون 817 نفر نیروی شهربان در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند به نحوه آموزش این افراد اشاره کرد و گفت: ما برای آموزش نیروهای شهربان آنها را به صورت گروه‌های 50 نفره و آموزش چهره به چهره تعلیم می‌دهیم درواقع نیروها به صورت منطقه‌ای آموزش می‌بینند.

بی‌انگیزگی نیروهای شهربانی شهرداری تهران

مدیرعامل شرکت حریم‌بان و شهربان با اشاره به اینکه نیروهای شهربانی شهرداری تهران طی سال‌های گذشته در یک منطقه به صورت مستمر فعالیت می‌کردند و این موضوع باعث بی‌انگیزگی آنها شده بود، اضافه کرد: با حمایت مدیریت شهری در دو ماه گذشته نیروها را بومی‌زدایی کردیم و هم اکنون این نیروها در مناطق 22 گانه شهر تهران به صورت دوره‌ای فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به نقشه‌هایی که محل استقرار دست‌فروشان را در برخی از مناطق که دست‌فروشان در آنجا بیشتر فعالیت می‌کنند تهیه کرده‌ایم، گفت: برخی از نقاط شهر تهران به لحاظ استقرار دست‌فروش‌ها نقطه حاد محسوب می‌شوند هم اکنون 20 نقطه حاد در شهر تهران وجود دارد که 15 خرداد و بازار تهران از جمله این نقاط بود که خوشبختانه توانستیم این منطقه را پاکسازی کنیم.

دستگیری 30 بساط‌دار متخلف

مدیرعامل شرکت حریم‌بان و شهربان با اشاره به دستگیری 30 بساط‌دار متخلف که بعضا در منطقه بازار فعالیت می‌کردند، اضافه کرد: با همکاری پلیس امنیت این افراد را شناسایی و دستگیر کردیم و هم اکنون آنها تحویل پلیس داده شدند.

وی ادامه داد: بساط گستری در واقع به چند قسم در شهر تهران انجام می‌شود، عده‌ای بساط گستر هستند یعنی از بساط دارها حقوق می‌گیرند و اجناس آنها را می‌فروشند، گروهی دیگر تحت عنوان بساط‌چین فعالیت می‌کنند این افراد در واقع اراذل و اوباشی هستند که بساط و خیابان را اجاره می‌دهند و اگر شهرداری برای جمع‌آوری بساط اقدام کند دعوا راه می‌اندازند تا شهروندان از آنها دفاع کنند اما فرد اصلی در واقع بساط‌دار است که محدوده‌ای را تحت سیطره خود دارد و آن را به افراد دیگر اجاره می‌دهد به عنوان مثال قبل از جمع‌آوری دست‌فروشان در منطقه بازار از گلوبندک تا سر سیروس هر بخش سرکرده‌ای داشت که خیابان را به دست‌فروش‌ها اجاره می‌داد حتی بعضا افرادی وجود داشتند که از این راه ماهیانه 30 میلیون تومان درآمد کسب می‌کردند.

مدیرعامل شرکت حریم‌بان و شهربان با بیان اینکه شهر تهران در واقع در سیطره بساط‌داران است، اظهار کرد: دست‌فروش‌ها در شهر تهران به چند دسته تقسیم می‌شوند دسته اول زنان هستند که بعضاً مواد غذایی به فروش می‌رسانند. دسته دوم پیرمردهایی هستند که از گذشته به کار دست‌فروشی مبادرت داشتند اما دسته اصلی دست‌فروش‌های جوانی هتسند که زیر نظر همین بساط‌دارها فعالیت می‌کنند و در واقع مأموران شهرداری به دنبال جمع کردن این افراد از سطح شهر تهران هستند.

وی با اشاره به فیلمی که در فضای مجازی از رفتار مأموران شهرداری با یک لبو فروش در خیابان جمهوری پخش شده بود، عنوان کرد: همکاران من از هزارو 200 نقطه در شهر تهران که گاری‌های لبو فروشی در آنجا استقرار داشتند عکس گرفته‌اند و اگر این عکس‌ها را مشاهده کنید متوجه می‌شوید که این گاری‌ها در واقع سازماندهی شده‌اند و تمام این لبو فروش‌ها زیر نظر یک نفر فعالیت می‌کنند.

چیذری در خصوص تخلفات انجام شده از سوی مأموران شهرداری و بعضا دریافت رشوه از دست‌فروشان توضیح داد: در حال حاضر می‌توانم بگویم که 100 نفر از نیروهای سد معبر برای توضیح تخلفات خود در کمیته انضباطی حاضر و اخراج شده‌اند ما بسیاری از مأمورانی که در گذشته سابقه انتظامی و یا اعتیاد داشته‌اند،از کار تعدیل کرده‌ایم و در آخرین مرحله جذب نیرو 250 نیروی دارای مدرک تحصیلی لیسانس وارد شرکت حریم‌بان و شهربان شده‌اند در واقع ما تلاش کرده‌ایم پروژه‌های پیمانکاری خود در خصوص جذب شهربان‌ها را اصلاح کنیم.

به گفته چیذری در سال 94 در مأموریت‌های شرکت شهربان 72 نفر از مأموران شهرداری مصدوم شده‌اند که البته تعدادی فوتی هم در میان مأموران شهربانی بوده‌ است.

وی ادامه داد: در گذشته حقوق مأموران شهربانی به شهرداری تهران با تأخیر پرداخت می‌شد که این خود یکی از مشکلات به حساب می‌آمد امروز حقوق آنها با سایر کارمندان شهرداری پرداخت می‌شود.

بساط‌گستری مغازه‌ها را تعطیل می‌کند

در ادامه رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل با بیان اینکه در شهر تهران 4 برابر سرانه تجاری دنیا مغازه‌ها فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: در دنیا به ازای هر 100 نفر یک مرکز تجاری و یا مغازه وجود دارد در صورتی که در شهر تهران به ازای هر 25 نفر چنین مراکزی وجود دارد و ما باید قبول کنیم که خیابان برای تردد است و بساط‌گستری مانع از عبور و مرور مردم در خیابان می‌شود.

وی با بیان اینکه 7 هزار نفر در 39 روزبازار در دهه‌های اخیر ساماندهی شده‌اند، عنوان کرد: درتمام دنیا در این روزبازارها صنایع دستی و تولیدات خانگی فروخته می‌شود و ما باید به گونه‌ای نظارت کنیم تا در ایران هم در روزبازارها فروش بساط گسترها همین‌گونه باشد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل با بیان اینکه هم‌اکنون دو شب بازار در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در این شب‌بازارها هزارو 900 بساط‌گستر حضور دارند که به صورت گروه‌های 200 نفره دو تا سه روز در هفته در این بازار اجناس خود را به فروش می‌رسانند. البته بعضا مردم از حضور این روزبازارها در نزدیک محل زندگی خود ناراضی‌اند، باید بگویم که اجناسی که در این روزبازارها فروخته می‌شود کالای چینی و بی‌کیفیت هستند.

در ادامه عبدالهی در خصوص صحبت‌های مطرح شده از سوی دو معاونش توضیح داد: ما آمادگی این را داریم که روز بازارها را افزایش دهیم و تا به امروز 4 نقطه دیگر را برای برقراری این روزبازارها در نظر گرفته‌ایم عده‌ای معتقدند این روزبازارها در مناطق دور دست شهری ساخته شده است که باید گفت تمام این روزبازارها در مناطق دور نیستند بلکه بعضی از این روزبازارها در خیابان‌های معروفی همانند ستارخان، سعادت‌آباد، شهران، بلوار فردوس و ... استقرار یافته و دست‌فروشان می‌توانند اجناس خود را در آنجا به فروش برسانند.

ابلاغ ساماندهی متکدیان و آسیب‌های اجتماعی شهر تهران از سوی وزارت کشور

در ادامه اندرزی، مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در واقع شهرداری تهران با ابلاغیه‌ای از سوی وزارت کشور موظف شده است تا متدکیان و آسیب‌های اجتماعی شهر تهران را ساماندهی کند، عنوان کرد: استانداری تهران ریاست اجرای این دستورالعمل را به عهده دارد و شهرداری به عنوان معاون بر اجرا شدن این دستورالعمل نظارت می‌کند. در این دستو‌ر‌العمل اداره کل اتباع، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری استان تهران، پزشکی قانونی، ثبت احوال، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد، بهزیستی، پلیس تهران بزرگ و جمعیت هلال احمر و حتی NGOها با شهرداری همکاری می‌کنند. این دستورالعمل از طرف وزارت کشور به استانداری تهران ابلاغ و استاندار نیز اختیارات را به فرماندار تفویض کرده است.

به گزارش آنا این صحبت‌های مسئولان خدمات شهری تهران در حالی است که طی هفته‌های گذشته تصاویر و فیلم‌های متعددی از رفتار نامناسب ماموران سد معبر با دستفروشان در سطح شهر تهران منتشر شده است و شهروندان نیز نسبت به این موضوع گلایه‌مند هستند و مدیران شهری مدعی‌اند با این ماموران مطابق قانون برخورد می‌شود و مامورانی که به سطح شهر فرستاده می‌شوند تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین