|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۸۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
وزیر نیرو از توافق تهران- تفلیس در سه زمینه همکاری در بخش انرژی و ادامه مذاکره برای اتصال شبکه های برق دو کشور به ارمنستان و روسیه خبر داد. به گفته وی بررسی امکان صادرات برق ایران به اتحادیه اروپا از راه گرجستان در برنامه های آتی وزارت نیرو قرار دارد.
«حمید چیت چیان» عصر سه شنبه در پایان دیدار با «کاخا کالادزه» وزیر انرژی گرجستان، در جمع خبرنگاران افزود: ساخت نیروگاه در گرجستان به دست ایرانی ها، همکاری مشترک برای توسعه و بازسازی شبکه های برق گرجستان و اتصال شبکه برق دو کشور با روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان موضوع اصلی گفت وگوهای امروز بود.
چیت چیان اضافه کرد: هنوز در زمینه امکان صادرات برق ایران از گرجستان به سایر کشورها و اتحادیه اروپا صحبت نشده است اما این امر بزودی در دستور کار قرار می گیرد.
وی گفت: موضوع به هم پیوستن شبکه های برق روسیه، ارمنستان، گرجستان و ایران پیش از این در «ایروان» پایتخت ارمنستان مطرح شد و ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت آینده) در «تفلیس» پایتخت گرجستان ادامه می یابد.
این مقام مسئول افزود: با پیوستن جمهوری آذربایجان به این طرح امکان خوبی برای تبادل برق در زمان پیک مصرف در این کشورها فراهم می شود.
به گفته این مقام مسئول، گرجستان از ظرفیت های برقآبی مناسبی برخوردار است و شرکت های ایرانی می توانند در این زمینه در این کشور به فعالیت بپردازند.
وی اضافه کرد: هم اینک دو خط انتقال برق بین ایران و گرجستان به ظرفیت 300 مگاوات وجود دارد و بهره برداری از خط تازه انتقال برق بین دو کشور در آینده نزدیک این ظرفیت را به 1200 مگاوات افزایش می دهد.
این مقام مسئول گفت: هم اینک به دلیل وجود پست 400 به 330 کیلوولت موجود در منطقه «پارس آباد مغان»، امکان تبادل 500 مگاوات برق با جمهوری آذربایجان فراهم است.

** تمایل گرجستان برای همکاری در زمینه انرژی، حمل و نقل و گردشگری
وزیر انرژی گرجستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: طرح های مشترک انرژی موضوع اصلی صحبت های انجام شده در نشست امروز بود.
کالادزه اضافه کرد: شرکت های ایرانی برای اجرای پروژه های انرژی و تبادل برق در گرجستان امکانات و دانش خوبی دارند و این امکان بویژه در فصل اوج بار مصرف برای واردات برق از ایران و برعکس فراهم است.
وی لغو روادید بین دو کشور را گامی برای توسعه و تعمیق همکاری های موجود برشمرد و تصریح کرد: ایران و گرجستان می توانند افزون بر انرژی، در زمینه های حمل و نقل و گردشگری نیز همکاری مشترک داشته باشند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین