|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
کد خبر: ۸۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
تحولات منطقه‌ای در ترکیه و عربستان و موضع‌گیری‌های اردوغان درمورد روسیه و پوتین درقبال ترکیه باعث شده است که جمعیت زیادی از گردشگران روسی و کشورهای منطقه، ایران را ناحیه‌ای امن برای گردشگری خود قلمداد کنند.
روزنامه شهروند در یادداشتی به قلم محمد طه عبدخدایی مشاور سازمان فرهنگ و ارتباطاتنگار نوشت:

صنعت توریسم این‌روزها از مقوله‌های مهم در کشور ما محسوب می‌شود که پا‌به‌پای دیپلماسی راه خود را به جهانیان می‌گشاید و باید گفت مهم‌ترین صنعت ما خواهد بود که حتی قبل از پساتحریم به رونق و اقتصاد در کشور ما کمک کرده است به‌طوری‌که در سال‌جاری تمام هتل‌های ما پیش‌فروش تورهای خارجی شده است.

صنعت توریسم در کشور ما با وجود همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد، تاکنون مورد بهره‌برداری اقتصادی واقع نشده است اما به ‌نظر می‌رسد در سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به اروپا به‌ویژه؛ قلب توریسم جهان(فرانسه) توافقنامه‌ خوبی برای گردشگری به امضا رسیده است که حدود ٢٠٠هزار فرانسوی در سال‌های آینده به کشورمان سفر خواهند کرد و علاوه‌بر جاذبه‌های فرهنگی، معماری، مساجد و آثار تاریخی بخش‌هایی از توریسم خاص کشورمان نظیر کویرنوردی و تورهای اسکی و جنگل‌ نیز موردحمایت قرار خواهند گرفت.

 دیپلماسی گردشگری می‌تواند علاوه‌بر دستاوردهای فرهنگی و رونق اقتصادی به مبحث تامین امنیت و دارابودن امنیت در کشورمان به جهانیان باب جدیدی بگشاید، مبحثی که سال‌های‌سال با بدفهمی رسانه‌های گروهی به‌ویژه رسانه‌های تحت‌سیطره صهیونیست‌ها و جنگ‌افروزان تلاش داشته، جهان را به ایران‌هراسی نزدیک کرده و رعب و وحشت را در دل گردشگران به ایران ایجاد کرده و آنها را از سفر به ایران برحذر دارد. پس از مذاکرات و حتی در نخستین سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک حضور محمدعلی نجفی به‌عنوان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به اروپا یکی از پایه‌های توافق با کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه رونق همکاری‌های گردشگری بود. این دو رویداد اهمیت گردشگری را از دیدگاه رئیس‌جمهوری جلوه بیشتری می‌بخشد. ناگفته پیداست که ایران از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و در دوره پس از اسلام نیز غنای اسلامی و تولید آثار فرهنگی و معماری باعث شده است که ایران همواره در قله گردشگری جهان بدرخشد و یکی از بزرگترین کشورها در عرصه گردشگری جهانی باشد.

تحولات منطقه‌ای در ترکیه و عربستان و موضع‌گیری‌های اردوغان درمورد روسیه و پوتین درقبال ترکیه باعث شده است که جمعیت زیادی از گردشگران روسی و کشورهای منطقه، ایران را ناحیه‌ای امن برای گردشگری خود قلمداد کنند و سفر اخیر نخست‌وزیر یونان و تفاهم و همکاری‌های میان دو تمدن ایران و یونان دستاورد جدیدی در دیپلماسی گردشگری گشوده است که به تبادل فرهنگی، فلسفی و گردشگری در کشور کمک خواهد کرد.

کشور ما علاوه‌بر رونق توریسم خارجی نیازمند سفر درون کشور خودمان هست و ضرورت دارد سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری برای رونق سفر داخلی نیز چاره‌‌اندیشی کند و مقاصد گردشگری داخلی را نیز عادلانه تقسیم کند تا همچنان که مقام‌معظم‌رهبری نیز تاکید داشته‌اند، استان‌های کمتر برخوردار نیز از صنعت‌توریسم و گردشگری داخلی بهره‌مند شوند و دولت با بهره‌گیری از تجارب جهانی و همچنین با پرداخت حقوق یک‌ماه بیشتر به کارمندان و بازنشستگان زمینه‌ای فراهم کند تا از مرخصی‌ها بیشتر استفاده شود و جابه‌جایی پول در مناطق مختلف از کانال گردشگری زمینه‌های ایجاد اشتغال و رفاه را برای همه هموطنان در تمام مناطق فراهم آورد.
مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ریزی‌های آتی خود، همچنین رئیس‌جمهوری محترم و مقام معظم رهبری با تدوین لوایح و ارایه راهکارهای نوین و تعامل با جهانیان فرصتی پدید آورند که احترام به پاسپورت ایران و احترام به شهروندان ایرانی در سایر ممالک بیش از پیش توسعه یابد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین