|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۸۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۰
اجرای گروه‌نوازی کمانچه به سرپرستی نوید دهقان در تالار رودکی و در چارچوب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.
اردشیر کامکار در جریان اجرای گروهی از کمانچه‌نوازان، شامگاه ٢٤ بهمن در جشنواره موسیقی فجر تجلیل شد.

 اجرای گروه‌نوازی کمانچه به سرپرستی نوید دهقان در تالار رودکی و در چارچوب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

در بخش نخست این اجرا که شامل تکنوازی و دونوازی کمانچه و تمبک بود، نوید دهقان (کمانچه) و فرهاد صفری (تمبک) به اجرای برنامه‌ای پرداختند که مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت. در این بخش، دهقان غزل‌هایی هم در قالب آواز اجرا کرد.

همچنین در ابتدای بخش دوم اجرا که گروه‌نوازی 15 نفره کمانچه را شامل می‌شد، نوید دهقان با تشکر از حضور هنرمندانی چون بیژن و اردشیر کامکار، در سخنانی گفت: جایگاه امروز کمانچه، مرهون مداومت و فداکاری‌های استاد اردشیر کامکار است.

سپس با دعوت از این نوازنده پیشکسوت به روی صحنه، با اهدای هدیه و دسته گلی، از مقام هنری و حضور او تجلیل شد.

به گزارش ایسنا، اردشیر کامکار همواره برای گسترش هر چه بیشتر قابلیت‌های ساز کمانچه کوشیده‌ است. او با استفاده از تکنیک‌های خاص ویولن و پوزیسین‌های ویولن روی ساز کمانچه توانست چهره‌ای دیگر از این ساز به نمایش بگذارد.

در این راستا، قطعات استاد صبا را در دو اثر به یاد صبا و بر تارک سپیده به کمک کمانچه و ارکستر به اجرا درآورده است. وی در «بر تارک سپیده»، با تکیه بر توانایی‌های خود دست به ابتکارات بدیعی زده و از این رهگذر کمانچه را به سازی تأثیرگذار و وجدآور مبدل کرده‌ است.

بر اساس گفته بزرگان موسیقی ایران، نوع و سبک نوازندگی اردشیر کامکار و همچنین تلاش‌هایش برای شناساندن تکنیک‌های ناشناخته ساز کمانچه، سرمشق و الهام‌بخش نوازندگان جوان کمانچه و ویولن در ایران شده است؛ به طوری که ساز کمانچه در میان نوازندگان و مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین