کد خبر: ۸۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
آلودگی هوا از موضوعاتی است که روز به روز ابعاد بیشتر و پیچیده تری پیدا کرده و اثرات سوء آن بر اعضای مختلف بدن مورد توجه و دقت محققین و پزشکان قرار گرفته است و باید گفت هیچ راهی برای اجتناب از آلاینده‌های آب و هوا و اثرات مضر آنها بر پوست وجود ندارد. این روزها بیشتر خانم‌ها وقتی صورت شان را با مواد پاک کننده آرایش یا کرم پاک می‌کنند لایه کاملا سیاهی از روی پوست برداشته شده و به روی دستمال کاغذی و یا پنبه می‌چسبد. این نشان می‌دهد که دوده و آلودگی هوا روی پوست می‌نشیند و در زیبایی افراد اختلال ایجاد می‌کند. این را می‌توان در پوست افرادی که در مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا زندگی می‌کنند به وضوح دید. این افراد غالبا پوستی شفاف و سالم دارند.
دکتر زهرا ظهیری، پزشک پوست و مو در اینباره بیان کرد: پوست یکی از اعضای حساس بدن است که متاسفانه این روزها تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد و بیماری‌های زیادی انسان را از این طریق مورد تهدید قرار می‌دهند.
دکتر ظهیری در گفتگو با آفتاب‌یزد در ادامه عواملی که روی پوست اثر می‌گذارند را اینگونه تشریح کرد: به طور کلی دو عاملی که روی پوست اثر مخرب بسیاری زیادی دارند که شامل آلودگی هواو تماس مزمن و طولانی مدت با هوای آلوده می‌باشد.
این متخصص پوست و مو گفت: هوای آلوده دارای سمومی است که باعث پیری زودرس پوست می‌شودو نواحی صورت، گردن و دست هارا بیشتر تحریک می‌کند و خود را به صورت لکه‌های قهوه‌ای روی دست ها، افتادگی و شل شدن پوست و چین و چروک نشان می‌دهد.
دکتر ظهیری با بیان اینکه در شهر‌های بزرگ مانند تهران آلودگی هوا بیشتر است، می‌گوید: عمیق تر شدن شیار بین بینی و لب در خانم‌های شهری بیشتر از خانم‌های روستایی دیده می‌شود که تنها دلیل آن آلودگی هوا است.
وی با تاکید بر اینکه گرد و خاک و دود موجود در هوا منفذ پوست را مسدود کرده، نتیجه آن را اینگونه تشریح کرد: وقتی منافذ پوست بر اثر وجود گرد و خاک و دود موجود در هوا مسدود می‌شود تغییراتی در پوست ایجاد می‌کند که شامل ایجاد آکنه و یا جوش غرور جوانی، تیرگی و کدر شدن پوست و ایجاد نمای چرب در پوست می‌باشد.
این پزشک پوست و مو بیان کرد: هوای آلوده شامل رادیکال‌های آزاد بوده که هم اکسیژن موجود در سلول‌های پوست را تخریب کرده و هم تولید شدن کلاژن را در پوست کاهش می‌دهد و بدین ترتیب موجب پیدایش چین و چروک، زبری و خشکی پوست می‌شود.نکته مهم در این مسئله این است که ذرات کربن موجود در هوای آلوده سبب ایجاد التهاب در پوست می‌شود.
دکتر ظهیری با بیان اینکه متاسفانه دوری و حذف کامل هوای آلوده امکان پذیر نمی‌باشد، به بیان روش‌های جلوگیری از تاثیر آن بر روی پوست پرداخت و گفت: روش‌های جلوگیری از تاثیر آلاینده‌ها بر روی پوست شامل استفاده از مرطوب کننده‌ها (مرطوب کننده‌ها پوست را به خوبی آب رسانی کرده و بدین وسیله سدی بین سلول‌های پوست
و رادیکال‌های آزاد هوای آلوده و آلاینده‌ها ایجاد می‌کند)، کرم ضدآفتاب ( با توجه به اینکه آلودگی هوا لایه ازن را خراب می‌کند و در نتیجه اشعه ماورا بنفش و رادیکال‌های آزاد بیشتری با پوست تماس پیدا می‌کنند و تماس بیشتر پوست با اشعه ماورا بنفش چین و چروک و سرطان‌های پوستی را افزایش می‌دهد برای همین توصیه می‌شود هر روز حتی روز‌های ابری کرم ضد آفتاب مناسبی بر روی پوست صورت و گردن و دست‌ها بزنید)و در نهایت استفاده از مواد مکمل با توجه به اینکه ویتامین c و آنتی‌اکسیدان‌ها یا رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آسیب موجود بر پوست را کم می‌کند، کرم‌های حاوی ویتامین c همراه مکمل‌های ویتامینc و یا مولتی ویتامین به افراد
توصیه می‌شود.
منبع:آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین