|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۲
کد خبر: ۸۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
نادیده‌گرفتن فعالیت‌های غیرمجاز پولی در کشور یا به عبارتی جدی‌نگرفتن فعالیت مؤسسات غیرمجاز ازسوی بانک مرکزی و بانک‌ها، موجب شده آنها امروز به رقبایی جدی برای شبکه بانکی کشور تبدیل شوند.
گویا ماجرای مؤسسات مالی غیرمجاز به این زودی‌ها پایانی ندارد! تقریبا هیچ ماهی در بین ماه‌های سال نیست که حداقل یک ‌بار اعتراضات مردم و مال‌باختگان به این مؤسسات به مقابل ساختمان بانک مرکزی واقع در خیابان میرداماد تهران نکشد. بااین‌وجود دیروز «ولی‌الله سیف»، رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه به‌زودی صداهایی درباره مؤسسات پولی غیرمجاز خواهید شنید، از پلیس خواست برای ساماندهی مؤسسات غیرمجاز و حذف آنها از بازار پولی، همکاری جدی‌تری داشته باشد. سال‌های زیادی است که مؤسساتی در حاشیه بازار پولی کشور شکل گرفته و فعالیت می‌کنند؛ این مؤسسات معمولا ابتدا از طریق ایجاد یک مؤسسه تک‌شعبه‌ای در شهرستان‌ها آغاز به کار کرده و سپس به‌صورت قارچ‌گونه‌ای گسترش یافته و صدها شعبه در سراسر کشور تشکیل می‌دهند.

چه مؤسساتی غیرمجاز هستند؟

کارشناسان بانکی، مشخصه فعالیت مؤسسات غیرمجاز را اقدام در خارج از چارچوب‌های نظام بانکی، جذب سپرده و تسهیلات‌دهی متفاوت با شیوه متداول در نظام بانکی کشور می‌دانند؛ این مؤسسات، نرخ سود کمتری برای تسهیلات اعطایی از مشتریان می‌گیرند و این رمز موفقیت آنهاست! اکنون در سایه غفلت دستگاه‌های نظارتی و بانک مرکزی، بنگاه‌هایی در بازار پولی کشور به صورت زیرزمینی شکل گرفته‌اند که البته تا پیش‌ازاین بسیاری از مؤسسات مالی در جریان هشدارهای دولت، با ادغام خود در مؤسسات بزرگ‌تر معتبر، قانونی شده‌اند.

منشأ رشد قارچی مؤسسات غیرمجاز

نادیده‌گرفتن فعالیت‌های غیرمجاز پولی در کشور یا به عبارتی جدی‌نگرفتن فعالیت مؤسسات غیرمجاز ازسوی بانک مرکزی و بانک‌ها، موجب شده آنها امروز به رقبایی جدی برای شبکه بانکی کشور تبدیل شوند. برخی از این مؤسسات از بسیاری بانک‌ها سپرده بیشتری جذب می‌کنند و حالا به یک رقیب تمام‌عیار برای بانک‌ها تبدیل شده‌اند. جذابیت‌های لازم و کافی نیز با سودهای 30 درصد و بالاتر برای مشتریان برای سپرده‌گذاری فراهم شده و به‌همین‌دلیل درحال‌حاضر بانک‌ها چشم‌انتظار اقدامات بانک مرکزی برای حذف رقبای غیرحرفه‌ای از فعالیت در بازار پولی هستند اما اینها چیزی از انتقاد مردم از عملکرد ضعیف شبکه بانکی کشور و سخت‌گیری‌های بیش‌از‌حد و ایجاد هفت‌خان‌های مصنوعی برای تسهیلات‌دهی کم نمی‌کند!

برخورد قهرآمیز با غیرمجازها؛ آخرین گزینه بانک مرکزی

اما حالا رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید، قضیه برخورد این‌بار جدی است و دیگر اجازه فعالیت غیرمجاز در بازار پولی کشور داده نخواهد شد و با همکاری پلیس، برخورد قاطعانه‌ای با همه فعالیت‌های غیرمجاز و حتی مؤسساتی که  شعبه‌های بسیاری در کشور راه‌اندازی کرده‌اند، خواهد شد. «ولی‌الله سیف»، رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر درباره ادامه فعالیت مؤسسات غیرمجاز در کشور هشدار داد و درباره ضرورت برخورد با مؤسسات مالی‌اعتباری غیرمجاز گفت: ما در سایت رسمی بانک مرکزی باز هم اسامی مؤسسات مالی‌اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی را منتشر می‌کنیم و درهمین‌راستا انتظار داریم به‌زودی صداهایی در‌این‌‌باره شنیده شود.

رئیس بانک مرکزی خطاب به رؤسای پلیس آگاهی استان‌ها تأکید کرد: نباید اجازه دهیم، چنین مؤسساتی از ابتدا نطفه‌شان در نقطه‌ای از کشور بسته شود و اگر از همان اول با این‌گونه مؤسسات برخورد شود، دیگر کشور و شهروندان در آینده دچار چنین مشکلاتی نخواهند شد و نیروی انتظامی باید با این پدیده برخورد قاطع کند. سیف به تبلیغات این‌گونه مؤسسات در اماکن عمومی، برخی رسانه‌ها و ورزشگاه‌های کشور هم اشاره و از آن انتقاد کرد و گفت: این‌گونه تبلیغات موجب انحراف اذهان شهروندان و مشروعیت‌بخشیدن به فعالیت بدون مجوز این مؤسسات و ارائه اطلاعات نادرست در‌این‌زمینه می‌شود که بانک مرکزی آمادگی دارد در‌این‌‌باره ضمن اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع، با نیروهای انتظامی در سطح کشور همکاری بیشتری داشته‌باشد.

منبع: وقایع اتفاقیه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین